1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

5 فروردین 1396
  • 2

تولید پژو 405 از سال 1369 توسط ایران‌خودرو در کشورمان آغاز شده و سرآغازی بود برای تحولات بعدی صنعت خودروسازی ایران. خودرویی که در آن سال‌ها از خودروهای نسبتاً بروز اروپا بود و همچنان مهمان خطوط تولیدی ایران‌خودرو و جاده‌های کشورمان است. بر اساس ۴۰۵ تاکنون خودروهای زیادی چون پژو RD و بعدها روآ، پژو پارس، سمند و… توسط ایران‌خودرو تولید شد و خود ۴۰۵ نیز در طول این ربع قرن تولیدش در ایران تغییراتی را تجربه کرد. یکی از این تغییرات، معرفی نسخه فیس‌لیفت شده پژو ۴۰۵ با نام SLX و بعداً نصب پیشرانه TU5 پژو ۲۰۶ بر روی آن بود. چراکه این موتور نسبت به موتور قبلی یعنی XU7، مدرن‌تر و کم‌مصرف‌تر بود.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

در سوی دیگر در سال ۱۳۷۹ نیز پژو پارس به‌عنوان فیس‌لیفتی نسبتاً کلی از ۴۰۵ و خودرویی لوکس‌تر از آن به بازار آمد. همچنین در سال ۱۳۹۰ نیز ایران‌خودرو مانند ۴۰۵، موتور TU5 را روی پارس هم نصب نمود و آن‌را با نام پارس LX و با آپشن‌هایی بیشتر از پارس معمولی به بازار عرضه کرد؛ بنابراین دو خودروی پژو 405 SLX و پژو پارس LX در قسمت‌های زیادی چون پلت‌فرم، اتاق، داشبورد، پیشرانه و… باهم اشتراک دارند و پارس تنها در طراحی بیرونی و آپشن‌ها با 405 با متفاوت است. به همین دلیل تصمیم داریم در این مطلب مقایسه‌ای میان این دو شیر فرتوت ایرانی داشته باشیم تا بفهمیم آیا پرداخت حدود ۷ میلیون تومان بیشتر برای خرید پارس LX توجیهی دارد یا نه؟

طراحی بیرونی

هر دو خودرو از لحاظ طراحی بیرونی کاملاً کهنه و تکراری شده و سخن زیادی نمی‌توان در مورد آن‌ها گفت. در هر دو ماشین همچنان سپرهای مجزا از بدنه با محافظ‌های مشکی‌رنگ روی آن‌ها و همچنین زه‌های جانبی دیده می‌شوند که سال‌ها است در صنعت خودروسازی جهانی منسوخ شده‌اند. بااین‌حال همان‌طور که اشاره شد، ایران‌خودرو در سال ۱۳87 اقدام به فیس‌لیفتی جزئی بر روی پژو ۴۰۵ نموده و آن‌را با نام SLX به بازار عرضه کرد تا بدون ایجاد تغییری در قالب‌های بدنه، کمی چهره فرتوت ۴۰۵ را بروز کرده باشد. در این فیس‌لیفت گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده، راهنمای جلو با چراغ‌ها یکپارچه شده‌اند، پروژکتورهایی به سپر جلو اضافه شد، آینه‌های جانبی تغییر کردند و یک اسپویلر کوچک با چراغ ترمز سوم هم به لبه درِ صندوق اضافه شده است. همچنین در این فیس‌لیفت ایران‌خودرو سعی داشته ظاهر 405 SLX را تا حدودی به پارس نزدیک کند تا جایی که زه‌های جانبی آن نیز از پارس گرفته شده‌اند.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

در سوی دیگر پژو پارس قرار دارد. خودرویی که به‌جز تغییر آینه‌های جانبی و استفاده از رینگ‌های آلومینیومی جدید، بدون هیچ تغییر دیگری از سال ۱۳۷۹ تاکنون در حال تولید است. بااین‌وجود همان‌طور که بارها گفته شده است، فیس‌لیفت 405 و تبدیل آن به پارس که با همکاری ایران‌خودرو و پژو صورت گرفت، سعی داشت چهرۀ 405 را به نسل جدیدش یعنی 406 شبیه سازد که تا حدی در رسیدن به این هدف موفق بوده و قطعاً بهترین فیس‌لیفت تاریخ صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. بنابراین هرچند پس از تولید نزدیک به 20 سال، چهره پارس کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هنوز هم هماهنگ و زیبا به نظر می‌رسد و همچنان می‌توان آن‌را برتر از 405 SLX دانست.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

طراحی داخلی

پس‌ازاینکه سال‌ها هردوی این خودروها با همان داشبورد اولیه در ایران تولید شدند، ایران‌خودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی تصمیم گرفت برای بروز کردن طراحی داخلی آن‌ها، داشبورد جدیدی را برای خانواده پژو پارس و ۴۰۵ طراحی و ارائه کند. کلیت این داشبورد در خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان باهم یکسان است و تنها تغییراتی در رنگ و تریم آن‌ها ایجاد شده است. به همین دلیل پارس LX و 405 SLX داشبورد کاملاً یکسانی دارند؛ اما پارس با تریم دورنگ و طرح چوب به همراه کنترلرهای دیجیتالی سیستم تهویه کمی خود را از ۴۰۵ متمایز می‌کند. البته تا پیش‌ازاین غربیلک فرمان پارس و ۴۰۵ هم یکسان بود و فقط غربیلک پارس به کلیدهای کنترلی مجهز بود اما چند وقتی است ایران‌خودرو غربیلک فرمان جدیدی را برای پارس ارائه کرده است که با نمونه‌های قبلی متفاوت بوده و در بازار به فرمان اپتیمایی (!) معروف است.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

در سوی دیگر داشبورد 405 غیر از کنسول وسط تماماً تریم یکرنگ کرمی داشته و خبری هم از قطعات طرح چوب در آن نیست. بنابراین پارس با غربیلک فرمان جدید و تریم طرح چوب در داخل هم زیباتر از ۴۰۵ است. البته هرچند این داشبوردِ جدید، طراحی بهتر، زیباتر و بروزتری نسبت به نمونۀ قبلی دارد اما نقطه‌ضعف اصلی آن کیفیت ساخت بسیار پایین آن است به‌گونه‌ای که تماماً از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت ساخته شده است که پس از چندی به صدا می‌افتد. علاوه بر این، پژو پارس که نزدیک به 40 میلیون تومان قیمت داشته و به‌اصطلاح یکی از محصولات لوکس ایران‌خودرو محسوب می‌شود داشبوردی یکسان با وانت آریسان 25 میلیونی دارد که این امر را هم می‌توان نقطه‌ضعف دیگری برای پارس تلقی کرد.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

تجهیزات

غیر از طراحی بیرونی، مهم‌ترین تفاوت بین پژو پارس و ۴۰۵ در سطح تجهیزات و امکانات آن‌ها است که در این بخش پارس کاملاً برتری دارد. تجهیزات ۴۰۵ تنها محدود به موارد پایه همچون پنجره‌های برقی جلو، دو ایربگ، ترمز ABS، پروژکتورهای عقب و جلو، آینه‌های برقی، تهویه مطبوع و فرمان هیدرولیک می‌شود که با توجه به قیمتش نسبتاً قابل‌قبول است. اما پارس LX هم در این بازه قیمتی از تجهیزات نسبتاً کاملی شامل پنجره‌های برقی هر چهاردر، تهویه اتوماتیک، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار و تا شوندۀ اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی، سنسور دنده‌عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی، آنتن اکتیو، پشتی صندلی‌های برقی و دماسنج برخوردار است که کاملاً بالاتر از 405 قرار می‌گیرد اما همواره باید اختلاف قیمت میان این دو خودرو را هم مدنظر داشت.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

پیشرانه

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، هردوی این خودروها از پیشرانه یکسانی برخوردارند که همان موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۱۶ سوپاپ TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. این موتور در خانواده پارس و ۴۰۵ طبق اعلام ایران‌خودرو ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین پارس LX و 405 SLX از لحاظ توانایی‌های رانندگی و سواری کاملاً یکسان هستند. البته این موتور به دلیل گشتاور کمتر نسبت به موتور XU7 و همین‌طور عدم هماهنگی کامل با گیربکس، کمی برای جثه سنگین این دو ماشین ضعیف است اما بااین‌حال با بالا نگه‌داشتن دور موتور می‌توان تا حدی این نقیصه را کاهش داد؛ اما از سوی دیگر مصرف سوخت پایین و عدم وجود مشکلات مربوط به واشر سر سیلندر موتور قدیمی XU7 از مزایای موتور TU5 هستند درحالی‌که این موتور شتاب اولیۀ خوبی را هم برای ۴۰۵ و پارس پدید می‌آورد. البته پژو پارس حدود 10 سانتیمتر کشیده‌تر و 65 کیلوگرم سنگین‌تر از 405 SLX است اما این اضافه‌وزن تفاوت چندانی در توانایی‌های حرکتی آن نسبت به برادر ارزان‌ترش ایجاد نمی‌کند.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

نتیجه

همان‌طور که گفته شد و بررسی کردیم، پژو پارس LX و پژو 405 SLX در بسیاری از قسمت‌ها باهم یکسان هستند درحالی‌که دراین‌بین تنها ظاهر متفاوت و تجهیزات بیشتر، پارس را از ۴۰۵ متمایز می‌کند اما این در حالی است که پارس LX با قیمت حدود ۳۷ میلیون، نزدیک به ۷ میلیون تومان از 405 SLX گران‌تر است که این اضافه قیمت تنها بابت همان موارد مذکور یعنی تجهیزات بیشتر و ظاهری متفاوت که البته کاملاً کهنه شده است مطالبه می‌شود.

بعلاوه از لحاظ خدمات پس از فروش، فضای داخلی و صندوق بار، کیفیت ساخت (که در هر دو بسیار پایین است) و هزینه‌های نگهداری نیز دو خودرو کاملاً یکسان هستند. در بحث بازار فروش نیز تقریباً دو ماشین وضعیت مشابهی دارند اما پارس LX به دلیل محبوبیت بالا و همین‌طور عدم فروش نقدی توسط ایران‌خودرو، کمی شرایط بهتری نسبت به 405 SLX دارد به‌نحوی‌که پارس LX افت قیمت بسیار پایینی در نمونه‌های دست‌دوم داشته و اصطلاحاً کاملاً تو بورس است. بااین‌حال به‌عنوان نتیجه‌گیری نهایی می‌توان گفت اگر تعدادی آپشن بیشتر و تغییراتی جزئی در کابین برایتان اهمیتی بالایی ندارد، 405 SLX با ۷ میلیون تومان قیمت کمتر گزینه به‌صرفه‌تری نسبت به پارس LX خواهد بود.

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

پژو 405 SLX بخریم یا پارس LX؟

منبع:پدال



نظرات

  • sasan sasan (23 بهمن 1396 ساعت 16:47)

    ممنون،مطلب جالبی بود،مقایسه ی خوبی بود
    اما در بخش فنی میتونست ریزبین تر باشه
    در جواب کامنت قبل باید بگم که،دوست عزیز مث اینکه شما زیاد به وضعیت بازار خودروی ایران آشنا نیستی
    بسیاری از مردم ایران قدرت خرید هیچ خودرویی رو ندارن!
    و این دو خودرو که در مقاله ی بالا معرفی و بررسی شدند از پر فروش ترین خودروهای تولید داخلن
    درسته کیفیت جهاتی رو ندارن،اما خب مشکل اصلی از خودرو ساز هاست و بالاخره این دو خودرو سهم بزرگی از بازار داخلی رو دارن

  • منتا منتا (6 فروردین 1396 ساعت 12:33)

    دوتا ماشین رو از توی موزه در آوردی میگی اینو بخریم یا اون شما یک وبسایت تخصصی مرجع هستید !!!!!! وظیفه دارید بگویید این دو خودروی از رده خارج هیچ کدام ارزش خرید ندارند