1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. ملاقات و تجربه سواری با مزدا6 2016 در تهران

ملاقات و تجربه سواری با مزدا6 2016 در تهران

شاید فکر کنید در بازار امروز، سدان های میان سایز دیگر محبوبیت سالهای گذشته را در میان مردم ندارند! برخی نیز اعلام میکنند که سدان های میان‌سایز دیگر فروش نمی‌روند و محبوبیت این خودروها تحت تأثیر خودنمایی کراس‌اوورها قرار گرفته است!مطمئناً در بازار امروزی کراس اوورها معامله‌ی خوبی به حساب می‌آیند اما سدان‌های میان‌سایز نیز نباید مورد بی‌مهری قرار گیرند.

تجربه سواری با مزدا6

با نگاهی به آمار فروش خودروها در سال‌های اخیر در میابیم که سدان‌های میان‌سایز، یا همان D-segment اگرچه به نسبت کراس اورها فروش چندانی نداشته اند، اما همچنان فروش خوبی را تجربه می‌کنند، بروز رسانی هرساله اکثر خودروهای مدعی این کلاس نیز خود گواهی بر این موضوع است...

تجربه سواری با مزدا6

مزدا6 نماینده مزدا در میان خودروهای D-segmentاست، نخستین نسل این خودرو در سال 2002 به بازار معرفی شد. موفقیت های مزدا6 از همان نخستین سال‌های ورود به بازار آغاز شد و این خودرو موفق شد عناوین بسیاری را بدست آورد...، من جمله خودرو سال کانادا در سال 2004،برترین خودرو استرالیا در سال های 2003و 2004 و......

تجربه سواری با مزدا6

اما تولید این نسل تا سال 2008 بیشتر ادامه نیافت و مزدا در سال 2008 با معرفی دومین نسل این خودرو، مزدا6 را با سلاح هایی مخرب‌تر برای رقابت با دیگر مدعیان روانه بازار کرد...

تجربه سواری با مزدا6

در آخرین روزهای زمستانی تهران، و البته تنها روزهای برفی پایتخت فرصتی دست داد تا ملاقاتی با یکی از تنها مزدا6 های موجود در تهران که به صورت گذر موقت راهی خیابان های کشور شده بود داشته باشیم....
خودرویی که ما امروز قصد معرفی آن را داریم، مزدا 6 مدل 2016 با 48000کیلومتر کارکرد است....، این خودرو از سومین نسل مزدا6 می‌باشد که از سال 2012 روانه بازار جهانی شده است.
در سومین نسل، مزدا 6 بر اساس زبان طراحی جدید کمپانی ارائه شد و مزدا را به یکی از فینالیست‌های بهترین طراحی در سال 2013 نیز تبدیل کرد! این که طراحی یک خودرو مورد پسند همه افراد قرار گیرد کار بسیار سختیست، اما مزدا با معرفی سومین نسل مزدا6 به خوبی از پس این موضوع برآمده است.... طراحی مزدا6 امروز هم با وجود چند سالی که از معرفی این نسل می‌گذرد، در نظر بینندگان به اندازه کافی جذاب است و به راحتی هنگام حرکت در خیابان نگاه‌های مردم را بخود جلب میکند...

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

در نمای جلو ترکیب کاپوت حجیم خودرو همراه با چراغ‌هایی که به جلو پنجره متصل شده‌اند، چهره ای پویا و در عین حال مجلل برای بیننده تداعی می‌کنند. در کل چهره نمای جلوی خودرو از چند کیلومتری هم مزدا بودن آن را فریاد می‌زند و کاملا هماهنگ با دیگر محصولات کمپانی بنظر می‌رسد.

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

در نمای جانبی نیز رینگ‌های آلومینیومی 17 اینچی(18 اینچی در مدل فول) به چشم می‌خورند، اما نکته قابل توجه نمای جانبی مزدا6، خطوطی ست که به خوبی با خط شانه‌ی حجیم آن ترکیب شده و باعث شده طول این خودرو بلندتر از چیزی که هست به نظر برسد.

تجربه سواری با مزدا6

طراحی نمای عقبی خودرو نیز در هماهنگی کامل با دیگر قسمت‌های بدنه صورت گرفته و خطوط نمای جانبی به زیبایی به لبه درب صندوق متصل شده اند....، اما نکته تاریک طراحی عقب برای اینجانب، کوچک بودن خروجی های اگزوز خودرو به نسبت جثه بزرگ آن است....، مسلما کمی بزرگتر بودن سر اگزوزها، در کنار ایجاد هارمونی بهتر در نمای عقبی، به اسپرت تر به نظر رسیدن خودرو نیز کمک میکرد...

تجربه سواری با مزدا6

فضای داخلی

تجربه سواری با مزدا6

همانطور که اشاره کردیم، خودروی مورد نظر مدل 2016 می‌باشد، تنها تفاوت ظاهری مدل های 2016 با 2015 به قبل، اضافه شدن دکمه ترمز پارک برقی به کنسول میانی و نیز تغییراتی در داشبورد خودروست...صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی در مدل های 2016 به صورت ایستاده و بالای داشبورد نصب شده که باعث پایین آمدن ارتفاع داشبورد نیز شده است. موس کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی نیز تغییر کرده است.

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

کیفیت ادوات استفاده شده در کابین در سطح خیلی خوبی قرار دارد، اما تفاوت معناداری در مقایسه این خودرو با رقبای کره ای به چشم نمیخورد و میتوان اذعان کرد کیفیت داخلی خودرویی مثل هوندا آکورد از مزدا6 بالاتر بنظر میرسد! اما از نظر ارگونومی و دسترسی آسان به کلید ها و امکانات، مزدا به شدت عالی عمل کرده و به آسانی رقبارا پشت سر می‌گذارد، به گونه ای که پس از 10 دقیقه راندن مزدا6، دیگر میتوانستیم براحتی و بدون نگاه کردن، کلید های مد نظر خود را یافته و فشار دهیم....، موس نصب شده در کنسول میانی نیز به خوبی به راننده کمک میکرد بدون از دست دادن تمرکز رانندگی، فرامین خودرا به سیستم مولتی مدیا صادر کند....

تجربه سواری با مزدا6

صندلی های ردیف عقب خودرو نیز بسیار نرم و راحت است، اما فضای زانو و سر برای افراد قد بلند زیاد مطلوب نیست و فضای پای ردیف عقب تا حد زیادی فدای صندوق بسیار بزرگ خودرو شده است.

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری

تجربه سواری با مزدا6

با ورود به کابین مزدا6، از فرم راحت و نیز نرمی صندلی های آن شگفت زده خواهید شد، صندلی ها به خوبی سرنشینان ردیف جلو را در بر میگیرند و بر خلاف برادر کوچکتر، یعنی مزدا3، فوم کف و پشتی صندلی ها نیز بسیار بسیار نرم است، ناگفته نماند خودروی تست ما از نوع نیمه فول این خودروست و روکش صندلی های مخمل آن نیز کمک شایانی به این حس خوشایند صندلی ها می‌کند.

تجربه سواری با مزدا6

پس از تنظیم صندلی راننده به صورت دستی، به بررسی دیگر قسمت ها و امکانات کابین پرداختیم، مانیتور جدید نسبت ب مدل های قبلی بزرگتر شده وکیفیت نمایش و حساسیت لمسی آن نیز کاملا راضی کننده بود، رابط کاربری سیستم مولتی مدیا هم بسیار ساده و کارامد طراحی شده و به راحتی با آن ارتباط برقرار کردیم. از امکانات برجسته خودرو مورد بررسی میتوان به کروز کنترل،تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، شیفتر های تعویض دنده پشت فرمان، کروز کنترل، چراغ های جلو LED همراه با اتولایت، بلوتوث، ترمز پارک برقی، رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری، استارت دکمه ای،درایو مد، فرمان برقی، کروز کنترل و....

تجربه سواری با مزدا6

اما نمونه های فول آپشن مزدا6 علاوه بر این موارد مجهز به روکش چرمی صندلی ها، صندلی های جلو برقی، گرمکن صندلی ها،رینگ 18 اینچ، کروز کنترل هوشمند، صفحه کیلومتر سوپر ویژن و.... نیز هستند، اما همچنان آپشن سقف پانوراما در این نسل این خودرو به چشم نمیخورد.

تجربه سواری با مزدا6

پس از بررسی چند دقیقه ای امکانات خودرو، با فشار پدال ترمز و سپس دکمه استارت، خودرو را روشن کردیم تا تجربه ای از قابلیت های فنی آن بدست آوریم، موتور به آرامی و بدون هیچ لرزش و صدای اضافی روشن میشود، به آرامی حرکت خودرا در مود نرمال شروع می‌کنیم، غربیلک فرمان مزدا6 هم مثل برادر کوچکترش، به شدت جذاب و خوشدست طراحی شده...، اما متاسفانه پدال های تعویض دنده پشت فرمان کمی کوچک ساخته شده اند، فرمان خودروهم نرمی مناسبی دارد و با افزایش سرعت کمی سفتتر می‌شود.

تجربه سواری با مزدا6

گیربکس 6دنده اتوماتیک نیز علاقه بسیاری به سبک کردن دنده دارد و به طور کلی اصرار دارد که به راننده ماهیت آرام و خانوادگی مزدا6 را نشان دهد! هرچند در این حالت هم مزدا6 از بسیاری رقباکه در ایران حضور دارند چابک تر عمل می‌کند.....عملکرد سیستم تعلیق اما، نقطه قوت قابل توجه مزدا6 است.

تجربه سواری با مزدا6

خودرو در سرعتگیرها و دست اندازهای معمول خیابان‌های تهران واکنش‌هایی بسیار نرم و مناسب از خود نشان میدهد و به راحتی میتواند با هوندا آکورد از نظر نرمی سواری رقابت کرده و چه بسا پیروز میدان نیز باشد!

تجربه سواری با مزدا6

البته مورد منفی که آرامش کابین خودرو را کمی برهم می‌زند، عایق بندی متوسط بعضی قسمت‌های کابین است...، با وجود سکوت خوبی که اکثر مواقع در کابین حکمفرماست، در سرعت های بالا، یا هنگام عبور از چاله های پر آب و....، صدای ورودی به کابین از سمت داخل گلگیر و تایرهای خودرو می‌توانست کمتر باشد.
این عملکرد با پیش زمینه ذهنی که نگارنده از سواری این سدان مزدا داشت بسیار متفاوت بود!

قبل از کسب تجربه با این خودرو، انتظار یک سدان میان سایز با سواری کاملا اسپرت داشتم، اما پس از این ملاقات، باید اعتراف کنم مزدا6 خودروی نرم و آرامیست که هرگاه لازم شود، میتواند با پایداری و دقت فرمان مثال زدنی، انتظارات راننده اش را برطرف کند.

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

پس از اینکه به صورت کامل، آرامش کابین را محک زدیم، حالت رانندگی خودرو را به اسپرت تغییر دادیم تا ببینیم مزدا6 در براورده کردن نیاز های جوانان چقدر موفق عمل می‌کند، اولین تغییری که با انتخاب مود اسپرت متوجه آن می‌شویم، سفت شدن فرمان درکنار عملکرد “دقیق تر” آن است. مورد بعدی، واکنش های فوق العاده سریع جعبه دنده به دستورات راننده است که بما نشان میدهد سوار یک مزدا هستیم! گیربکس در دنده Dو مود اسپرت به راحتی تا سرعت 47-8 کیلومتر بر ساعت با تخته کردن گاز به دنده یک معکوس میدهد در حالی که در مود نرمال، در سرعت های بیشتر از 37 کیلومتر این امکان میسر نبود، عملکرد شیفتر ها نیز به شدت سریع بوده و با دیگر همکلاسان که تجربه راندنشان را داشتیم، اختلافی قابل توجه داشت...، هندلینگ خودرو با وجود خیس بودن زمین بسیار خوب و راضی کننده بود، اما مثل دیگر رقبای این کلاس(سگمنت D و اکونومیک!)، در سرعت های بالا با وجود چسبندگی و پایداری بی‌نقص خودرو، حین مانور های ناگهانی بدنه به سمت مخالف فرمان خودرو متمایل میشد که احتمالا اگر راننده به لیمیت‌های بالای خودرو آشنایی نداشته باشد، موجب ترسیدن او خواهد شد...! ترمز خودرو نیز با اینکه کمی به اصطلاح پایین میگرفت، گیرایی راضی کننده‌ای داشت و به راحتی از پس متوقف کردن این سدان 1500 کیلویی بر می‌آمد.

تجربه سواری با مزدا6

تجربه سواری با مزدا6

به دلیل بارش برف و خیس بودن زمین در هنگام تست، امکان بررسی شتاب صفر تا صد خودرو میسر نشد، اما آنچه که مشخص است،مزدا6 در شتاب گیری ها باوجود اینکه به راحتی از پس رقبای حاضر در ایران بر می‌آید، اما باید اعتراف کنم باز هم با خودرویی چابک و تندو تیز روبرو نیستیم و در ارتفاع تهران، نمیتوان انتظار ثبت عددی بهتر از 10 ثانیه را از آن داشت....!

در سربالایی ها با وجود اینکه خودرو در دنده یک بسیار فرز و سریع عمل میکند، با ورود به دنده دو و تا اواسط پر شدن این دنده، شتاب گیری خودرو کاملا متوسط ارزیابی می‌شود اما باز هم نسبت به رقبای 4سیلندر خود، بهتر شتاب میگیرد و کشش خودرو در سرعت های بالا نیز در سطح بسیار خوبیست...

مورد قابل ذکر دیگر، هرزگردی بیش از حد خودرو در دنده یک و سرعت های پایین بود که گاهی حتی کنترل خودرو را سخت می‌کرد و عملا امکان شتاب گیری را از راننده می‌گرفت، سیستم کنترل هرزگردی نیز با تاخیری جالب توجه و قطع کامل گاز واکنش نشان میداد که این واکنش زیاد باب طبع نگارنده نبود. اگر این سیستم کمی سریعتر و با درگیرکردن ترمز چرخی که دچار هرزگردی شده عمل می‌کرد، احتمالا شاهد نتیجه بهتری بودیم...

تجربه سواری با مزدا6

در مورد مصرف سوخت خودرو، مزدا6 با وجود مجهز بودن به موتور اسکای اکتیو 2.5لیتری، عملکرد خوبی دارد و به گفته مالک، در بزرگراه های بین شهری و جاده‌ها، مصرفی در حدود 6-6.5 لیتردرصدکیلومتر دارد(با سرعت مجاز)و در شهر نیز بیشتر از 8-9 لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف نمی‌کند؛ اما در شرایط غیر استاندارد تهران(از نظر ترافیک و....)، مصرف شهری خودرو تا 11 لیتر در صد کیلومتر هم می‌رسد که باز هم عدد بسیار خوبی محسوب می‌شود.

تجربه سواری با مزدا6

در مجموع با وجود سواری نرم،چسبندگی مثال زدنی ، گیربکس فوق العاده باهوش و شتاب راضی کننده مزدا6 انتخابی بسیار مطلوب بنظر می‌رسد و این مهم، فروش بالای این خودرو را در سخت ترین بازار های جهان توجیه می‌کند....،بدون شک این خودرو در صورت عرضه به بازار کشور، با توجه به موفقیت مزدا3 و نیز پیش‌زمینه ذهنی مثبتی که هموطنان از مزدا دارند، می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار این کلاس را به خود اختصاص دهد و سلاطین کره ای این کلاس بازار را به گوشه رینگ هدایت کند.

قیمت صفر کیلومتر مزدا6 در منطقه آزاد اروند (تا قبل از اعلام قانون جدید واردات خودرو در مناطق آزاد)، در مدل های فول رقمی در حدود 100-105 میلیون تومان و در نمونه های نیمه فول(همانند همین خودرو) 85-90 میلیون تومان است که قیمتی به شدت ارزنده محسوب میشود.

تجربه سواری با مزدا6

لازم است در پایان از آقای آرمان طباطبایی که خودروی خود را جهت بررسی در اختیار تیم car.ir قرار دادند و آقای ایمان موسوی جهت انجام هماهنگی‌ها کمال تشکر را داشته باشیم.

پی نوشت: خودرو دقایقی قبل از این ملاقات کاملا شسته و تمیز شده بود، اما متاسفانه به دلیل شرایط جوی حاکم، بلافاصله پس از کارواش دوباره شاهد گلی شدن آن بودیم که بابت این موضوع از شما پوزش می‌طلبیم.

جدول مشخصات فنی خودرو:

تجربه سواری با مزدا6



نظرات

  • علیرضا علیرضا (10 اسفند 1396 ساعت 09:11)

    سلام/ سپاس از شما درخصوص تهیه این گزارش/ فقط در مورد صندوق خودرو و مقدار فضای بار اون، اصلاً صحبتی نشد!/ حتی عکسی از صندوق هم گذاشته نشد!!/ شاد و پیروز باشید...

  • مصطفی مصطفی (9 اسفند 1396 ساعت 17:30)

    خیلی مقاله خوبی بود
    حیف که این ماشینا نمیاد

  • MaZi Zo0M Z0oM MaZi Zo0M Z0oM (9 اسفند 1396 ساعت 14:58)

    با عرض سلام و خدا قوت.
    بررسی خودرویی خوبی بود و جاش واقعا در خیابان های ما خالیست.به امید روزی که مزدا میاتا و CX-5 هم در خارج از مناطق ازاد وارد بشه و از دیدنشون لذت ببریم
    یا حق...!

  • علی علی (29 اردیبهشت 1397 ساعت 13:07)

    سلام ، میشه بفرمایید از چه تاریخی میشه مزدا6 و در بازار داخلی و بیرون از منطقه آزاد خریداری کرد؟