ام جی (MG) ، برندی است که در تاریخچه حدودا ۱۰۰ ساله اش، در کنار رودسترهای دوست داشتنی و مهندسیهای قابل تحسین، یک نکته دیگر هم جلب توجه میکند! مالکیت این برند از ۱۹۲۴ تا کنون، بیش از ده بار میان شرکت های مختلف دست به دست شده و بنظر میرسد در ایران هم همین سرنوشت در انتظار این برند است...
بگذریم! حضور نسل جدید خودروهای این کمپانی در ایران از حدود سال ۱۳۸۸ و توسط شرکت مدیاموتورز آغاز شد.
این شرکت در سال ۸۸ با معرفی و عرضه ام جی 550 (MG 550)
آغازگر راهی طولانی برای معرفی محصولات این شرکت در ایران بود.
۲ سال بعد و همزمان با بازگشت دوباره محصولات ام جی به بازار انگلستان،مدیاموتور با عرضه مدل ام جی 6GT (MG 6)
در ایران گام بلندی برای کسب موفقیت بیشتر در بازار برداشت...
یکسال بعد هم با ورود ام جی 350 (MG 350)
و 3 به عنوان سدانی اقتصادی و هاچبکی جذاب، سبد محصولات ام جی کامل تر شد، موفقیت های مدیاموتورز همچنان ادامه داشت و در سال 92 و 93 هم، ام جی جی اس (MG GS)
و ام جی جی تی (MG GT)
به بازار ایران معرفی شدند...
محبوبیت ام جی ها در ایران تا سال ۹۴ و با کامل تر شدن سبد محصولات این شرکت در ایران رو به افزایش بود و در نتیجه سایک موتور، مالک ام جی تصمیم به حضور قدرتمند تر در ایران با تولید محصولات در داخل کشور گرفت...
سابقه قابل قبول ام جی در بازار ایران، برند خوب، مشخصات فنی راضی کننده محصولات و همینطور پشتیبانی قدرتمند سایک از عواملی بودند که باعث شد شرکتهای مختلفی برای همکاری با سایک و تولید امجی در ایران اعلام آمادگی کنند، اما در نهایت این شرکت صنعت خودروی آذربایجان بود که گوی رقابت را از دیگران ربود و با امضای قرار داد تولید ام جی 360 (MG 360) در ایران، شانس بزرگی برای مطرح شدن در بازار ایران و فروشی موفق پیدا کرد.
این شرکت با حضور قدرتمند در نمایشگاه خودروی سال ۹۵ تهران، برای رقبا خط و نشان کشید و انتظارات زیادی در میان مخاطبان ایجاد کرد، اما تولید ۳۶۰ آنطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت و با تاخیرهای متعددی همراه شد.در همین زمان هم روند فعالیت های مدیاموتورز با کندی روبرو شده و واردات ام جی۶، موفق ترین مدل ام جی در ایران متوقف شد.
افت عملکرد مدیاموتورز در کنار تاخیرهای متعدد تولید ام جی 360 در تبریز،باعث شد ام جی فرصت طلایی کسب سهمی بیشتر در بازار ایران را از دست بدهد.
پس از آغاز تولید ۳۶۰ هم، تیراژ پایین، تبلیغات محدود و همینطور انتخاب نامناسب ویژگی های فنی و امکانات، عواملی بودند که فروش نسخه های دنده ای و اتوماتیک ام جی ۳۶۰ را تحت تاثیر قرار دادند.
اکنون اما آذویکو ضمن تولید ام جی 360 توربو(MG 360) که از پیشرانه قدرتمندتر و امکانات بیشتری بهره میبرد، افزایش تعداد نمایندگی ها را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند موفق تر از گذشته عمل کند...
در آخرین روز های سال ۹۶ فرصتی دست داد تا سفری کوتاه با ۳۶۰ توربو داشته باشیم که بتوانیم تا حدودی به جواب سوال بالا برسیم...
در حال حاضر آذویکو ام جی ۳۶۰ را در ۳ مدل دنده ای، اتوماتیک و توربوشارژ و با قیمت های ۵۷-۶۷ و۷۷ میلیون تومان تولید و عرضه میکند.
تیپ های دنده ای و اتوماتیک ۳۶۰ از موتوری ۱۵۰۰ سیسی با قدرت 110 اسب بخار بهره میبرند، پیشرانه ای که تقریبا در سطحی مشابه با دیگر رقبا قرار دارد، اما در ام جی 360 توربو(MG 360)
، قدرت موتور به ۱۳۰ اسب بخار افزایش یافته و مهم تر از آن، گشتاور خودرو با افزایشی ۶۵ نیوتون متری، به ۲۱۰ نیوتون متر رسیده است تا نوید بخش خودرویی نسبتا چابک باشد.
بجز پیشرانه، سیستم انتقال قدرت ۳۶۰توربو نیز با دیگر تیپ ها متفاوت است و شاهد بکار گیری گیربکس ۶ دنده تیپترونیک ساخت آیسین ژاپن هستیم، دیگر تفاوت مدل توربو نیز وجود سیستم کنترل پایداری در خودرو است.
ام جی 360 در حقیقت همان رووی 360 است اما از آنجاییکه سایک صاحب هر دو برند است تصمیم دارد ۳۶۰ را در ایران با برند ام جی عرضه کند.
پلتفرم و مشخصات فنی ۳۶۰ توربو عینا با ام جی GT یکسان است، اما بر خلاف GT، در طراحی ۳۶۰ بیشتر جلب رضایت خانواده ها و افراد میانسال هدف بوده و سعی شده تا با ظاهری عامه پسند و بدون استفاده از خطوط خشن، ظاهری پخته و رسمی داشته باشد.
طراحی جلو، عقب و حتی کنارههای 360 اگرچه هماهنگی بسیار خوبی باهم دارد اما بسیار بسیار ساده و بدون هیچ هیجانیست.
در طراحی داخلی خودرو اما شاهد محافظه کاری زیاد طراحان نیستیم، اگرچه داشبورد و کنسول میانی خودرو طراحی نسبتا ساده ای دارند، اما استفاده از مانیتور ۸ اینچی لمسی در میانه داشبورد، کمی در جذاب تر دیده شدن کابین موثر بوده است.
اما نکته متفاوت کابین۳۶۰، مجموعه صفحه کیلومتر آن است! نمایشگر سرعت به صورت آنالوگ و عقربه ای در وسط قرار گرفته، اما نشانگر دور موتوربه صورت دیجیتالی در سمت چپ قرار دارد و به صورت لحظه ای دور موتور را نشان می دهد که این مورد حداقل خوشایند اعضای تیم ما نیست....
ارتباط برقرار کردن با دور موتور دیجیتالی 360 بسیار سخت بنظر میرسد، خوشبختانه امجی در فیس لیفت جدید 360 این مورد را برطرف کرده، اما متاسفانه در حال حاضر آن نسخه در ایران عرضه نمیشود.
یکی از نقاط قوت ۳۶۰ نسبت به رقبا، کابین بسیار جادار آن است….، فضای پا در هر دو ردیف جلو و عقب خودرو در کلاس خود در میان بهترین ها ارزیابی میشود، ارتفاع سقف هم کافیست و سرنشینان ۳۶۰ قطعا از کمبود فضا گلایه ای نخواهند داشت.
مورد قابل ذکر دیگر در مورد فضای داخلی 360، پنجره های بسیار بزرگ کابین است که هرچند فضای دلباز و دید خوبی برای سرنشینان ایجاد میکند، اما باعث افزایش تابش نور خورشید به داخل کابین و در نتیجه نیاز به استفاده بیشتر از کولر خودرو میشود.
این مورد باعث شد در طول سفر کوتاهی که با 360 داشتیم به اهمیت نصب شیشههای دودی برای خودرو کاملا پیببریم.
صندوق بار ۳۶۰ نیز با توجه به عمق مناسب و دهانه بزرگ، در سفرها به خوبی پاسخگوی نیازهای خانواده هاست....، همچنین برای افزایش این فضا امکان تاشدن صندلی های عقب فراهم است.
کیفیت ادوات داخلی ۳۶۰ا نسبتا راضی کننده است و در مقایسه با دیگر رقبا در بازار داخل، به راحتی نمره قبولی میگیرد و دیگر نکته قابل ذکر، کیفیت بسیار خوب چرم استقاده شده در صندلی هاست.
عایق بندی کابین در سطح قابل قبولی است، صدای موتور در دورهای بالاتر به گوش میرسد، هرچند میزان صدا بازهم در مقایسه با دیگر ۱.۵لیتری های بازار بسیار کمتر است. البته در ۳۶۰ برخلاف انتظار خبری از صدای جذاب سوت توربو نیست...
برای بررسی کیفیت سواری و قابلیت های فنی ۳۶۰ توربو، تصمیم گرفتیم از تهران به سمت دماوند حرکت کنیم، در این مسیر به خوبی میتوانستیم ویژگی های مختلف خودرو را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم.
با ورود به کابین ۳۶۰، اولین نکته که توجهمان را به خود جلب کرد، فرمان آشنای امجی جیتی بود که روی خودرو نصب شده بود.
پس از کمی تلاش موفق به تنظیم صندلی خودرو شده و با چرخاندن سوییچ، خودرو را روشن کردیم.
خودرو در زمان تست ۲۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت، موتور در حالت درجا بدون هیچ لرزش یا صدایی به آرامی کار میکرد، دنده را در حالت Dقرار داده و حرکت خود را آغاز کردیم. نکته مثبت ام جی ۳۶۰، ارگونومی خوب و دسترسی راحت تمام ادوات است، دید و تسلط راننده به اطراف( البته دید راننده به دماغه خودرو کمی محدود بود) و ابعاد خودرو نیز بسیار خوب بود به طوری که با کمتر از نیم ساعت رانندگی با ۳۶۰، به راحتی میتوانستیم با آرامش از معابر تنگ و کوچه های فرعی عبور کنیم و پس از دو روز راندن خودرو، با حداکثر توانایی ها و محدودیت های خودرو آشنا شدیم.
همانطور که بالاتر گفته شد، ۳۶۰ از موتوری ۱.۵ لیتری مجهز به توربو شارژ با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور بهره میبرد، این اعداد در کنار گیربکس ۶ دنده و وزن ۱۳۳۰ کیلویی خودرو، ذهنیتمان را برای روبرو شدن با خودرویی نسبتا تندو تیز آماده کرده بود، اما بازهم باید اذعان کنیم شتاب گیری اولیه و ثانویه ۳۶۰، شگفت زده مان کرد….، حرکت خودرو از حالت سکون تا رسیدن دور موتور به حوالی ۲۰۰۰ دور در دقیقه کمی کمتر از حد انتظار بود، اما به محض بالا رفتن دور موتور و وارد شدن توربو، با سناریویی کاملا جدید روبرو شدیم…..،در شتاب گیری ثانویه هم توربوی ۳۶۰ بدون کوچکترین لگ و تاخیری، حداکثر کارایی خود را در اختیار راننده قرار میداد...
دیگر نکته قابل ذکر، دور موتور بسیار پایین خودرو در سرعت های بالا است، در سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت دور موتور حوالی ۲۲۰۰ دور بر دقیقه قرار میگیرد که عدد بسیار پایینی است.
با این وجود اما کشش پیشرانه۳۶۰ برای شتاب گیری در سرعت های بالا هم بسیار بهتر از انتظاراتمان بود و به راحتی و بدون نیاز به دنده معکوس(در حالت اسپرت) میتوانسیم اقدام به سبقت گیری کنیم….
ترمز های خودرو قدرت مناسبی برای متوقف کردن خودرو دارند و با ادامه فشار روی خودرو و گرم شدن مجموعه دیسک وکالیپرها نیز، افت محسوسی در عملکرد آنها مشاهده نمیشود که این، یک نکته مثبت بسیار مهم برای 360 پرشتاب است.
از نظر سرعت تعویض دنده، واکنش در حالت تیپترونیک و نرمی تعویض دنده ها هیج انتقادی به جعبه دنده ۳۶۰ وارد نیست و بهترین عملکرد مورد انتظار را از آن شاهد هستیم،
اما علاقه گیربکس به پایین نگه داشتن دور موتور حتی در زمانی که حالت eco خاموش بود، در بعضی مواقع آزار دهنده میشد.
اما در مجموع ۳۶۰ در بخش جعبه دنده هم با توجه به داشتن حالت اسپرت و زمستانی، و پس از مقایسه با رقبای هم کلاس به راحتی نمره قبولی را کسب میکند.
سیستم تعلیق ام جی ۳۶۰ در جلو مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است…
این ترکیب در کنار رینگ های ۱۶ اینچی و فاق نسبتا بلند لاستیک، مجموعا سواری بسیار نرم و آرامی برای ۳۶۰ به ارمغان اورده است، واکنش تعلیق به اکثر چاله های معمول و سرعتگیرهای خیابانهای تهران قابل قبول و حتی ایده آل است، اما در چاله هایی که نیاز به باز شدن کمک نفرها تا انتهای کورس خود باشد(فرورفتگی های عمیق)، سیستم تعلیق دچار مشکل شده و دفع ضربه با صدای نسبتا شدیدی همراه میشود.
در آزادراه و سرعت های بالا هم پایداری خودرو با توجه به نوع تعلیق عقب و در مقایسه با رقبا کاملا قابل قبول است و عبور از موج های آزادراه تهران-پردیس با سرعت بالا، با آرامش بیشتری از آنچه انتظار داشتیم همراه بود.
۳۶۰ در پیچ ها فوق العاده عمل میکند، به راحتی میتوانید در عبور از پیج ها آن را با خودروهایی در کلاس های بالاتر مقایسه کنید و کمتر موردی پیش می آید که نیاز به مداخله سیستم کنترل پایداری حس شود، اما در فرمانپذیزی و تحمیل مانورهای ناگهانی، تعلیق یکپارچه عقب خودنمایی کرده و رنج قیمتی و سگمنت خودرو را به شما یاداوری میکند!
در این موارد حضور پر رنگ سیستم Esp ۳۶۰ و عملکرد مفید آن کاملا حس میشود تا ۳۶۰ همچنان در میان رقبا جزو برترین ها باشد.
در نگاه اول صندلی های ۳۶۰ بسیار راحت و مناسب به نظر میرسند. ابعاد قسمت نشیمن هم در جلو هم در ردیف عقب مناسب است. قسمت تکیه گاه صندلیها هم طراحی مناسبی دارد و به خوبی بدن را در بر می گیرد.
اما پس از چند ساعت رانندگی با ۳۶۰، به این نتیجه رسیدیم که اگر فوم های قسمت تکیه گاه آن مثل نشیمن کمی نرم تر بودند، خستگی راننده در پشت فرمان خودرو بسیار کاهش میافت.
در طول زمان تست، به مصرف سوخت ام جی ۳۶۰ توجه کامل داشتیم، در رانندگی آرام و بدون استرس شهری شاهد عددی حدود ۹لیتر در صد کیلومتر بودیم، اما در ترافیک و کمی رانندگی پر شتاب همراه با کولر! عددی بین ۱۰ تا ۱۱ لیتر در صد کیلوکتر بدست آمد، مصرف جاده ای امجی ۳۶۰ نیز با رعایت سرعت مجاز و رانندگی بدون استرس و شتابگیری بی مورد، عددی بین ۶.۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
۳۶۰ در مجموع از نظر امکانات در سطح متوسطی قرار میگیرد، مجموعه امکانات خودرو شامل سانروف،سیستم کنترل پایداری،سیستم پایش باد چرخ ها، دو ایربگ، فرمان برقی همراه با کلید های کنترل سیستم مولتی مدیا، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر در جلو(دو عدد ووفر و دو توییتر)، دی لایت، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی ازipod، همینطور پخش فایلهای تصویری از فلش در کنار مانیتور ۸ اینچی با قابلیت کنترل تلفن همراه ( car play) میباشد.
در اینکه وجود سیستمی مثل carplay در خودرویی در این رنج قیمت یک امکان ویژه به حساب می آید شکی نیست، اما در طرف مقابل نبود سیستم استارت بدون کلید، یا کروز کنترل و حتی گرمکن های صندلی از جمله ضعف های این خودرو در بخش امکانات رفاهی هستند، اما مورد مهم تر!
بلندگوهای حذف شده عقب در نمونه های تولیدی یک نکته تاریک نه برای ۳۶۰، بلکه برای شرکت مونتاژ کننده است! قطعا مشتری با صرف هزینه ای بسیار پایین،میتواند اقدام به نصب این بلند گوها کند، اما این مورددید منفی و بی اعتمادی فراوانی نسبت به تولید کننده ایجاد خواهد کرد...
ام جی ۳۶۰ توربو، میتواند یک فرصت مناسب برای ام جی باشد تا با قیمت رقابتی و مشخصات فنی ایده آل، به راحتی در بازار یکه تازی کند، اما این تمام ماجرا نیست، یک محصول برای کسب موفقیت در بازار،علاوه بر قوای فنی وسواری مناسب، به خدمات پس از فروش گسترده، حمایت و تیراژ تولید بالا، و گذشته از اینها، کمی ظرافت در انتخاب آپشن ها احتیاج دارد….،دو مورد اول با توجه به تحرکات اخیر آذویکو برای افزایش نمایندگی ها و علم به اینکه این شرکت تازه به بازار خودرو کشور وارد شده قابل قبول و حل شدنیست…..
اما مورد سوم، ظرافت در معرفی محصول و انتخاب آپشن ها تا این لحظه در عرضه 360 مشاهده نشده، قطعا نکات منفی و ضرری که حذف مورد ساده ای مثل اسپیکرهای عقب به وجهه محصول و شرکت در بازار وارد میکند، در طولانی مدت بسیار بیشتر از نکات مثبت آن است.
امیدواریم آذویکو با اصلاح این موضوع و نصب این موارد(امکاناتی کاربردی و ارزان! مثل کروز یا....) در نمونه های تحویلی به مشتریان، حتی با کمی افزایش قیمت گام مهمی برای افزایش رضایتمندی مشتری از محصول تولیدی خود بردارد.
مسلما با رعایت این جزییات، ام جی ۳۶۰ توربو به برترین انتخاب در این رنج قیمتی تبدیل خواهد شد،خودروی خانوادگیی نرم، جادار و بسیار چابک.
در دو حالت شتاب صفر تا صد کیلومتر ام جی 360 را اندازه گرفتیم
حالت اول بدون بالابردن دور موتور(لانچ)، روی حالت درایو و با eco و esp روشن
بار دوم با بالابردن دور موتور، تعویض دنده به صورت دستی و eco و ESP خاموش