1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کارشکنی و باج خواهی‌ کونلون بانک چین از قطعه سازان کشور - ایجاد موجی از بیکاری

کارشکنی و باج خواهی‌ کونلون بانک چین از قطعه سازان کشور - ایجاد موجی از بیکاری

26 آذر 1397
  • 3
  • 2530

شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو امروز در نشست خبری با اشاره به مشکلات پولی و ارزی قطعه سازان کشور در سال جاری ، اظهارداشت: صنعت قطعه سازی امروز در بدترین شرایط قرار دارد. هر خودرو حدود دو هزار دلار ارزبری دارد این در حالی است که از ابتدای امسال به دلیل فشارهای تحریم صنعت خودرو تحت فشار قرار گرفته و وعده دولتمردان نیز برای حل مشکلات محقق نشده است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با موانع نقل و انتقال ارزی روبه رو هستیم، افزود: در این شرایط تولید خودرو هم کاهش یافته است. البته بانک مرکزی قطعه سازان را به دریافت ارز از صادرکنندگان و پتروشیمی ها هدایت کرده اما این امر ما را با مشکلاتی مواجه کرد به نحو یکه پتروشیمی‌ها علاوه بر اینکه به ما ارز ندادند، قیمت اعلامی از سوی آنها در سامانه نیما نیز ملاک عمل قرار نگرفت.

سامعی با اشاره به اینکه برای مبادلات بانکی دست به دامن صراف‌ها شده‌ایم تا امکان معاملات را در سایر کشورها داشته باشیم، گفت: قرار بود کارمزد یک درصد باشد؛ در حالیکه این ارز با کارمزد یک تا 10 درصد جابجا شد و اسناد آن نیز مشخص است. از سوی دیگر، وقتی ارز نیما دریافت شده، کاملا نرخ آن مشخص است و اسناد در گمرک نیز رصد می شود؛ پس جای تقلب در این زمینه وجود ندارد و بانک مرکزی کاملا در این زمینه نظارت می‌کند.

*باج خواهی‌"کونلون بانک چین" از قطعه سازان کشور/یک سنت هم جابه جا نکرده‌ایم

وی با بیان اینکه کونلون بانک چین، در دولت دهم یک موسسه مالی بود که با پول نفت ایران تبدیل به بانک شد، اظهار داشت: با تحریم اعمال شده از سوی کونلون بانک، مشکلات بیشتر شد و در عمل، باج خواهی کونلون به اوج رسید و ما تا ٣١اکتبر به هر موردی که آنها خواستند، عمل کردیم و اکنون ٤٥ روز است که حتی یک سنت هم برای قطعه سازی از جانب کونلون جابجا نشده است. یک هفته است بانک مرکزی تاییدیه لازم را صادر می کند ولی کونلون پرونده ای را پذیرش نمی‌کند.

سامعی تصریح کرد: شرکت‌ها برای خریدهای خارجی یک ماه و نیم تا پنج ماه زمان نیاز دارند که چین کوتاه ترین زمان است. با توجه به این موضوع مشکلات نقل و انتقال پول باعث خوابیدن خاموش خطوط تولید خودروسازان شده به نحوی‌که تولید روزانه خودروسازان که 6 هزار دستگاه در روز به دو هزار دستگاه رسیده است.البته تمام این خودروها تجاری نشده و تعدادی به خاطر کمبود قطعه راهی بازار نمی‌شوند.

نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: سال گذشته در همین زمان گشایش اعتبارهای صورت گرفته از سوی ما، به شدت کاهش یافت. همین امر عاملی شده تا انبوهی از مطالبات بوجود آید و بانک‌ها هم برای ارائه تسهیلات همکاری نمی‌کنند. از سوی دیگر بانکها ١٥درصد از تسهیلات را پیش از پرداخت وام، از قطعه ساز دریافت کرده و در حسابی بدون سود نگه می دارند.

*140 هزار نیروی کار قطعه سازان بیکار شدند

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی به شدت قابلیت دور زدن تحریم ها را دارد، تصریح کرد: اجرایی شدن این موضوع همکاری لازم با این بخش را در داخل می خواهد که چنین موضوعی هنوز صورت نگرفته است. اکنون بدون مبالغه باید گفت که اگر روند کنونی ادامه یابد، سال بعد اثری از صنعت خودرو نیست. از دولت درخواست می شود که ده هزار میلیارد تومان به هر یک از خودروسازان با نرخ ١٦ درصدی داده شود تا بتوانند سر پا بایستند.

در ادامه این نشست خبری محمد شهپری، عضو هیات مدیره انجمن نیز با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون260 واحد تولیدی قطعه اعلام تعطیلی کرده اند، گفت: همین موضوع باعث بیکاری 140هزار نفر در صنعت قطعه سازی شده است.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر صنعت قطعه سازی با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کند، اظهارداشت: نقدینگی بسیار کاهش یافته و اکنون تغییرات نرخ ارز مشکل ساز شده است، به نحوی که مواد اولیه به شدت افزایش یافته و شرکتهای مادر کاملاً فروش نقدی را در دستور کار قرارداده‌اند.

منبع تسنیم



نظرات

  • mosen mosen (26 آذر 1397 ساعت 13:08)

    انشاالاه سپاه زودتر یه این صنعت وارد بشود همانطور که گفته بودند با ورودشون صنعت خودروی همیشه داغان ایران متحول بشود و از دست این ادمکشان و گرانفروشان مثلا خودرو ساز مردم راحت بشوند

  • فرزاد فرزاد (26 آذر 1397 ساعت 10:09)

    خدایا شکرت که بالاخره داری گندی بنام صنعت خودروی ایران رو رسوای عالمیان می‌کنی، یه روزی پرآید فورد ۱۰۰درصد داخلی بود به گفته سایپا و ۴۰۵ و سمند هم همینطور ولی امروز فقط روکش صندلی داخلیه البته اونم شاید!

  • سعید سعید (26 آذر 1397 ساعت 09:30)

    صنعتی که 40 سال نتونسته خودروی با کیفیت بسازه و فقط با سرمایه و جان مردم بازی کرده، چه لزومی به سرپا موندن داره؟؟؟
    اگه این صنعت با تدبیر و اصول پیش رفته بود الآن به جای واردات قطعه و ... صادرات داشتیم و وضعیت این صنعت تا این حد شکننده و وابسته به دولت و ... نبود.