اگر شما پول کافی برای خرید محصولات مدرن فراری یا لامبورگینی دارید ولی آنها را پیش پا افتاده میدانید احتمالاً به دنبال خرید خودرویی کاملاً خاصتر و انحصاریتر خواهید بود.
به دنیای سوپرکار سازان بوتیکی خوش آمدید! در این بخش از بازار شرکتهایی همچون آپولو، پاگانی، ریماک و… به چشم میخورند. البته امروز ما دربارهی W موتورز و زنوو و بهطور خاص لایکن هایپر اسپورت و زنوو TS1 GT صحبت میکنیم.
این دو خودرو بسیار متفاوت هستند اما یک هدف دارند و آن تبدیل کردن فراری 488 GTB به خودرویی معمولی است. البته منظور ما زیر سؤال بردن تواناییها یا پرستیژ خودروی فوقالعادهای همچون 488 یا اوراکان نیست.
خب چه چیزی باعث شده لایکن هایپر اسپورت اینقدر خاص باشد؟ همهچیز با ساختار بدنهی کربن کامپوزیتی شروع میشود که باعث شده وزن خودرو به 1400 کیلوگرم برسد. این خودرو کوچکتر و سبکتر از زنوو TS1 بوده بنابراین با اینکه قدرت آن کمتر از رقیب است اما لایکن روی کاغذ سریعتر است.
نیروبخش لایکن هایپر اسپورت پیشرانهی 6 سیلندر 3.7 لیتریای است که در وسط بدنه جای گرفته و قدرت 780 اسب بخاری و گشتاور 960 نیوتون متر دارد. این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب انتقال مییابد. مجموعهی قوای محرکهی لایکن باعث شده این خودرو تنها در عرض 2.7 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت هایپر اسپورت نیز 9.4 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز از 395 کیلومتر در ساعت فراتر میرود.
اما نگاهی هم به زنوو TS1 GT بیندازیم. این خودروی 1580 کیلوگرمی از پیشرانهی 8 سیلندر 5.8 لیتری توئین سوپرشارژر با قدرت 1104 اسب بخاری و گشتاور 1139 نیوتون متری استفاده کرده و در خط مستقیم شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3 ثانیهای و حداکثر سرعت 375 کیلومتر در ساعتی (محدود شده) دارد.
خب زنوو قدرت، گشتاور و کمی وزن بیشتری دارد و بنابراین شتاب آن کمی کندتر بوده و حداکثر سرعتش نیز کمتر از لایکن هایپر اسپورت است. البته این آخری بهصورت الکترونیکی محدود شده است.
سؤال این است که آیا چنین تفاوتی در پرفورمنس دو خودرو میتواند توجیهکنندهی تفاوت قیمتی آنها باشد؟ زنوو TS1 GT بهای 1.2 میلیون دلاری داشته درحالیکه لایکن هایپر اسپورت حدود سه برابر گرانتر است.
خب با توجه به قیمت باید گفت لایکن سه برابر سریعتر از زنوو نیست اما آیا همین میزان خاصتر هست؟ بیایید نگاهی به طراحی خودروها بیندازیم.
اگرچه زنوو TS1 GT خودرویی گیرا و باابهت است اما باید گفت از نظر طراحی به اندازهی لایکن آیندهنگرانه نمیباشد. لایکن هایپر اسپورت از زوایا و خطوط تیزی سود برده که شاید آن را به یک خودروی فضایی تبدیل کرده باشد.
در بحث طراحی داخلی شاهد این موضوع هستیم که دانمارکیها کابین متمرکز روی پیست را با برخی ویژگیهای مرسوم همچون سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، صفحه لمسی با جیپیاس، بلوتوث و آیپاد، فرمان اسپورت، صندلیهای اسپورت کربن مونوکوک، کروز کنترل، شیشههای برقی، ورود بدون کلید، کیسههای هوای راننده و سرنشین و… همراه کردهاند.
از طرف دیگر شاید لایکن کمی لوکستر باشد و از ویژگیهایی همچون دوربین دید عقب، اینترنت 3G، صفحهنمایش 11 اینچی و… برخوردار است. این خودرو همچنین از فیبر کربن روی کنسول مرکزی، کیسههای هوا، آینههای برقی، سیستم تهویه مطبوع، بلوتوث، ناوبری ماهوارهای، قفل از راه دور و ردیاب خودرو سود برده است.
در نهایت به کلاسی میرسیم که چند میلیون دلاری و بسیار خاص میباشد. در این بخش همهچیز به سلیقهی خریداران بستگی دارد. بدون در نظر گرفتن قیمت، شما کدام خودرو را انتخاب میکنید؟