1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مجلس پیشنهاد داد برای کمک به خودروسازان یارانه پرداخت شود !

مجلس پیشنهاد داد برای کمک به خودروسازان یارانه پرداخت شود !

3 دی 1397
  • 6

در شرایطی که دولت هنوز تکلیف قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را مشخص نکرده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادی تحت عنوان «خودرو یارانه‌ای» را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان ارائه داده‌اند.
در جلسه‌ای که چندی پیش به میزبانی کمیسیون صنایع و معادن مجلس و با حضور مسوولان وزارت صنعت و فعالان زنجیره خودروسازی برگزار شده، نمایندگان پیشنهاد تثبیت قیمت دو محصول پرتیراژ داخلی را به‌واسطه پرداخت یارانه از سوی دولت به خودروسازان، ارائه کرده‌اند.

2.jpg

طبق این پیشنهاد، هر کدام از دو خودروساز بزرگ داخلی، یک محصول پرتیراژ خود را از روش جدید قیمت‌گذاری (احتمالاً قیمت‌گذاری در حاشیه بازار)، معاف و آن‌ها را با قیمت‌های فعلی عرضه می‌کنند. در عوض، دولت نیز ما‌به‌التفاوت هزینه تولید این خودروها (فاصله قیمت تثبیت شده محصولات موردنظر تا قیمت حاشیه بازار آن) را در قالب یارانه به خودروسازان می‌پردازد. به نظر می‌رسد، منظور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از خودروهای یارانه‌ای، پژو ۴۰۵ (محصول تولیدی ایران‌خودرو) و پراید (محصول تولیدی گروه خودروسازی سایپا) است که به لحاظ قیمتی با قدرت خرید بسیاری از شهروندان ایرانی نسبتاً همسان هستند.

3.jpg
این پیشنهاد نمایندگان مجلس، اما در حالی است که گفته می‌شود طرح افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۳۰ درصدی (میانگین ۷۰ درصدی) خودروهای داخلی نهایی شده است. بر این اساس، پراید و پژو ۴۰۵ به‌عنوان همان محصولات مدنظر مجلسی‌ها، حداقل افزایش قیمت (۵۰ درصد) را خواهند داشت و این احتمال وجود دارد که قیمت آن‌ها به‌صورت پلکانی بالا برود.

از نظر ما این پیشنهاد، باج بزرگی از جیب ملت به خودروسازان برای ادامه تولید خودروهای ناامن و منسوخ فعلی به شمار می‌رود. اگر بنا بر پرداخت یارانه‌ای هم باشد، باید به خودروهای مدرن و جدیدی با مصرف سوخت و الایندگی بسیار پایین و ایمنی بالا تعلق گیرد تا با قیمتی معقول و مناسب در اختیار عامه قرار گیرند. خوب دیدگاه شما چیست و آیا با فروش این خودروها به شیوه یارانه‌ای و پرداخت سوبسید به خودروسازان از سوی دولت موافقید؟



نظرات

  • علی علی (3 دی 1397 ساعت 17:19)

    به نظر من باید در این خودرو سازی های ایرانی رو باید*****بگیرند ن اینکه واسه ی خودرو که مال بیست سال پیشه بهشون یارانه پرداخت بشه
    البته نماینده های عزیز هم خوب هوای خودرو سازها رو دارن فکر کنم نماینده خودرو سازها هستن ن مردم

  • امیر امیر (3 دی 1397 ساعت 16:17)

    آقایون متفکر؛
    بعد مثلا تیبا چی؟؟؟
    گرونتر از 405؟؟؟

  • mohammad mohammad (3 دی 1397 ساعت 12:19)

    متأسفانه مجلس به جای اینکه کاری کنه تا جلوی تولید خودرهای بی کیفیت و منسوخی مثل 405 و پراید گرفته بشه داره از جیب مردم به بازار این نوع محصولات رونق میده، واقعا باعث تأسفه.

  • سعید سعید (3 دی 1397 ساعت 12:14)

    سلام این روش جوابگو نیست دولت به جای راهکار های موقت باید راهکار اساسی رو مد نظر قرار بده این روش فقط جیب عده ای رو پر پول میکنه باید هزینه های گروه های خودرو سازی کاهش پیدا کند و تجهیزات آنها به روز شوند و نیروی انسانی آنها باید در حد استاندارد باشد و حتما خودرو سازها باید موتور ملی طراحی و تولید کنند که قابلیت رقابت حداقل با خودرو های موجود در ایران را داشته باشد و با تولید انبوه هزینه تولید این محصول رو کاهش دهند.نظر پر عیب بنده حقیر

  • عباس عباس (3 دی 1397 ساعت 09:38)

    عزیزان تیم تحریریه چی نظری بدیم مگه نظرات ما برای کسی مهم است چه نظری بدیم که گوش شنوا داشته باش . فقط اینو بدونید که بدجور دار بهمون ظلم می کنن . عیبی نداره خدا بزرگه ما هم خدایی داریم در همیشه روی یک پاشنه نمی چرخه

  • امیر امیر (3 دی 1397 ساعت 08:56)

    ضمن عدم هرگونه افزایش قیمت و عدم پرداخت یارانه و... به خودروسازان، بلکه باید خودروسازان و حامیان آنها را برای 40 سال بطالت، **** و **** ، *** **** ، خون هموطنانمان، اختلال بازار و.... محاکمه و به شدت مجازات شوند.
    آقایون بدونند اگه مملکت رفت روی هوا، یه سر تقصیرش بخاطر گند کاری خودروسازهاشونه