1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مرسدس‌بنز و ب ام و محصول مشترک می‌سازند

مرسدس‌بنز و ب ام و محصول مشترک می‌سازند

17 اسفند 1397
  • 0

رقابت در صنایع خودروسازی چنان شدتی یافته که دو رقیب بزرگ خودروسازی آلمان ناگزیر به همکاری با هم شده‌اند. موضوع بر سر تولید خودروهای بدون راننده است. خودروهایی که هنوز نیاز به فرمان و پدال گاز و ترمز را بین نمی‌برند.
روز پنجشنبه نهم اسفند (۲۸ فوریه) خبر همکاری دو شرکت خودروسازی بزرگ آلمان، یعنی شرکت ب‌ام‌و و شرکت دایملر بنز توجه تحلیلگران اقتصادی و همچنین شرکت‌های فعال در عرصه فناوری اطلاعات را برانگیخت.
مسئولان این دو شرکت خودروسازی آلمان، یکی از شهر مونیخ (ب‌ام‌و) و دیگری از شهر اشتوتگارت (دایملر) تصمیم گرفته‌اند برای تقویت توان خود در عرصه خودروسازی و به‌ویژه رقابت با شرکت‌های خودروسازی آمریکا و چین، به‌جای رقابت با یکدیگر، با یکدیگر همکاری کنند.
هدف از این همکاری تولید خودروهای خودران (بدون راننده) است. قرار است تا سال ۲۰۲۵ یعنی حدود شش سال دیگر، این دو شرکت خودروهای خودران خود را به بازار عرضه کنند. خودروهایی که قرار است کاملا خودکار عمل کرده و بتواند بدون کمک راننده در اتوبان‌ها تردد کند.

رقابت با "وایمو"
"وایمو" (Waymo) خودروی بدون راننده شرکت گوگل است. خودرویی که با سیستم عامل "شوفر گوگلی" (Google Chauffeur) کار می‌کند.
پروژه خودروهای "وایمو" از سال ۲۰۱۱ کلید خورده است و گوگل از طریق شرکت آلفابت موفق شده گام‌های مهمی در تولید این خودروهای خودران بردارد.
افزون بر آن، رقابتی که پایه‌های صنعت خودروسازی آلمان را به لرزه انداخته تنها به خودروی شرکت گوگل محدود نمی‌شود. چین و حتی کره جنوبی نیز گام‌های مهمی در عرصه تولید این خودروها برداشته‌اند.
کلاوس فرولیش، رئیس بخش توسعه و تحول شرکت خودروسازی ب‌ام‌و درباره پروژه مشترک این شرکت با دایملر گفته است: «ما استراتژی خود را در عرصه تولید خودروهای خودران پیگیرانه دنبال می‌کنیم و توانایی دو شرکت بزرگ پیشاهنگ در عرصه تکنولوژی را به هم مرتبط می‌کنیم.»
اولا کلئنیوس، یکی از اعضای هیئت رئیسه دایملر نیز گفته است که به جای تلاش جداگانه هر دو شرکت خودروسازی آلمان ما خواستار دنبال کردن یک سیستم واحد قابل اعتماد هستیم. به باور او همراهی دو شرکت خودروسازی بزرگ آلمان سود و مزایای آشکاری به همراه خواهد داشت.

تصمیمی منطقی و در عین حال ناگزیر
مفسران مسائل اقتصادی و از جمله مفسر روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" بر این باور است که تحولات در صنایع خودروسازی چنان شدید است که شرکت‌های خودروسازی آلمان چاره‌ای جز همکاری با یکدیگر ندارند.
مفسر این روزنامه نوشته است تن دادن دو رقیب بزرگ صنایع خودروسازی آلمان به همکاری با یکدیگر بهترین دلیل برای اثبات جدی بودن اوضاع حاکم بر بازارهای خودروسازی جهان است.
در این تفسیر از محدودیت‌هایی که اتحادیه اروپا بر سر همکاری مشترک شرکت‌های خودروسازی اروپایی ایجاد کرده انتقاد می‌شود. مفسر نوشته است که اتحادیه اروپا باید برای افزایش امکان رقابتی شرکت‌های خودروسازی اروپایی، شرایط مناسبی فراهم کند.

خودروهای خودران، اما با فرمان و پدال
همکاری دو شرکت ب‌ام‌و و دایملر مانع از همکاری این دو شرکت با سایر شرکت‌های خودروسازی و فعال در عرصه فناوری اطلاعاتی نمی‌شود.
به عنوان نمونه، شرکت ب‌ام‌و به همکاری خود را با شرکت اینتل ادامه خواهد داد و دلیلی هم برای قطع همکاری بین دایملر و شرکت بوش وجود ندارد.
شرکت ب‌ام‌و در حال حاضر سرگرم آزمایش ۷۰ خودروی خودران در سراسر جهان و از جمله در مونیخ است. دایملر نیز بر آن است تا در سال جاری در همکاری با شرکت بوش، در سیلکون ولی آمریکا، خودروهای بدون فرمان و بدون پدال را آزمایش کند.
اما همکاری دو شرکت خودروسازی آلمانی ب‌ام‌و و دایملر در شرایط کنونی محدود به خودروهایی است که گرچه کاملا خودکار عمل می‌کنند، اما همچنان از فرمان و پدال برخوردارند.
اجازه استفاده از خودروهای خودران در آلمان و دیگر کشورهای جهان بر اساس جدول نُرم‌های SAE تعیین می‌شود. خودروهای خودرانی که قرار است تا سال ۲۰۲۵ در آلمان به بازار عرضه شوند در رده چهارم این نرم‌ها قرار دارند.
بر اساس این نُرم‌ خودروهای تولید شرکت ب‌ام‌و و دایملر در آلمان می‌توانند بدون دخالت راننده در اتوبان‌ها تردد کنند و وظیفه پارک خودرو را به طور کاملا خودکار برعهده گیرند.
رده پنجم این نُرم‌ها اجازه تردد این خودروها در مناطق شهری را نیز شامل می‌شود و عملا نیاز این خودروها به فرمان و پدال را از بین‌می‌برد.



نظرات