1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ابهام در حضور شرکای جدید در بازار خودرو ایران

ابهام در حضور شرکای جدید در بازار خودرو ایران

28 اسفند 1397
  • 1

با قطع همکاری شرکای خارجی و تحریم دوباره صنعت خودرو ایران، باز هم سناریوی جریان خروج اروپایی ها از خودروسازی ایران تکرار شد اما این بار فصل جدید و سخت تری پیش روی خودروسازان و بازار خودرو ایران قرار گرفت.

با اعمال تحریم‌های جدید میزان تولید قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد و قیمت خودرو به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. با افزایش قیمت و عدم انجام تعهدات خودروسازان در قبال برخی از خودروهای مشترک و حتی تحت عنوان داخلی بسیاری از مردم و رسانه‌ها به روش‌های مختلف نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کردند.

حال در غیاب شرکای اروپایی و ممنوعیت وارداتی ها به ایران، بازار خودرو کشورمان تشنه خودروهای جدیدی است که علاوه بر پاسخ گویی به نیاز بازار ، جایگزین خودروهایی شوند که امکان تولید آنها در کشور وجود ندارد. در اوضاع و احوالی که همچنان انتقادات زیادی به قراردادهای پسا برجامی خودروسازان وجود دارد و زمان زیادی از توقف همکاری و ترک این شرکتها از بازار خودرو ایران نمی گذرد زمزمه های جدیدی مبنی بر ورود خودروسازان روسی در بازار خودرو ایران شنیده می شود گمانه زنی هایی که تا این لحظه از سوی مسئولان خودرویی نه تکذیب شده و نه مورد تایید قرار گرفته است در میان نکته ای که وجود دارد برنامه بلند مدت خودروسازان با تداوم تحریم ها و تصمیم گیری برای ورود شرکای جدید است که با گذشت ماهها هنوز پاسخ درستی به آن داده نشده است.


در شرایطی که بازار خودرو کشورمان متاثر از تحریم های جدید شاهد اتفاقات زیادی در تولید و طرح مسائلی در خصوص ورود شرکتهای جدیدی به بازار خودرو کشور است ، یک کارشناس صنعت خودرو مطرح می کند وضعیتی که درماههای اخیر بواسطه تحریم ها بر صنعت خودرو کشور حاکم است به طور قطع شرایط ماندگاری نیست و اینکه سالیان سال بحث تحریم ها باقی بماند به این نحو نخواهد بود.

شهرام آزادی عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با اشاره به تجربه های قبلی خودروسازان در جریان تحریم های گذشته به خبرنگار پرشین خودرو عنوان می کند : تجربه نشان داده است که بالاخره محدودیت ها برداشته می شود و تصمیمات و استراتژی های قبلی کنار گذاشته می شود بنابراین در چنین شرایطی نسبت به هر گونه همکاری های جدیدی که در حوزه خودروسازی و تولید خودروهای جدید مطرح می شود خوشبین نیستم به خصوص در ارتباط با همکاری با روس ها و مسائلی که در مورد شراکت خودروساز روسی لادا با یکی از شرکای اروپایی قبلی ایران مطرح است که بدون شک برنامه ای برای کسب سهم مجدد بازار خودرو ایران است.

وی با توجه به تجربه سالهای اخیر خودروسازان در همکاری و قرارداد با شرکتهای خارجی، این نحو همکاری با شرکت خارجی را روش صحیحی نمی داند و می گوید : بهترین حالت وجود یک استراتژی بلند مدت در همکاری با شرکای خارجی است که تحریم ها در آن تاثیر گذار نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در ادامه خاطر نشان می کند : متاسفانه آن چیزی که در گذشته اتفاق افتاده است نحوه قراردادها با شرکای خارجی است که عملا در جریان تحریم ها بدون هر گونه تعهدی شرایطی را فراهم می کرد که می توانستند به راحتی کشور را ترک کنند که به طور مسلم ناشی از نبود نگاه بلند مدت آنها به بازار ایران است که موجب شده در شرایط تحریم منافع بازارهای دیگر را به منفعت فروش در بازار ایران ترجیح دهند.

آزادی در پایان ضمن تاکید بر جلوگیری از هر گونه تصمیم گیری فاقد برنامه و امضاء قرارداد برای همکاری با شرکتهای خارجی تصریح می کند : باید کمی تامل و تحمل کرد چرا که اوضاع فعلی شرایطی نیست که هر قرارداد و تفاهم نامه ای بدون ارزیابی دقیق امضاء شود و احتمال تغییر شرایط و کنار رفتن مسائل وجود دارد.



نظرات

  • سعید سعید (28 اسفند 1397 ساعت 23:14)

    چه اجباری برای تولید خودرو هست؟؟؟
    وقتی 50 سال خودرو ساز نشدیم قطعا 40 سال بعد هم خودروساز نخواهیم شد.
    وقتی مدیر عامل های خود خودروسازی ما تمایلی به استفاده از خودروی داخلی ندارند، چه آینده ای میشه برای این صنعت متصور شد؟؟؟
    در ضمن شما مسئولی رو سراغ داری که با ماشین به اصطلاح تولید داخل مثل تیبا و سمند به صفر استانی بره؟؟؟!!!!!