1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. اولین تجربه رانندگی با دی اس 3 کراس‌بک جدید

اولین تجربه رانندگی با دی اس 3 کراس‌بک جدید

9 فروردین 1398
  • 0

همه‌ی ما به میزان محبوبیت شاسی بلندهای کوچک واقفیم. از نظر بسیاری از افراد، این خودروها انتخاب پیش‌فرض خانواده هستند و تمامی برندها نیز حضوری پرقدرت در این کلاس دارند. در حقیقت شاسی بلندهای کوچک جاداری یک شاسی‌بلند دو دیفرانسیل را به هزینه‌های پایین یک هاچبک خانوادگی درهم‌آمیخته‌اند.
این جادو روی دی اس 3 کراس بک جدید هم جواب داده و البته فرانسوی‌ها تنها نیستند چراکه در برابر خود رقبای سرسختی همچون فولکس‌واگن T-Roc، مینی کانتری من، آئودی Q2 و ب ام و X1 را می‌بینند.

1-2019-03-01_562.jpg
دی اس 3 کراس بک با دو پیشرانه‌ی 1.5 لیتری دیزلی و قوای محرکه‌ی تمام الکتریکی که محدوده حرکتی 300 کیلومتری دارد عرضه می‌شود. البته محبوب‌ترین پیشرانه برای این خودرو از نوع 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی خواهد بود که ما هم آن را بررسی کرده‌ایم. سه نسخه از این پیشرانه‌ی پیورتک در دسترس است که خروجی‌های 99، 128 و 153 اسب بخاری داشته و ما مدل 128 اسبی را تست کرده‌ایم. این پیشرانه به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک متصل است.
دستگیره درب کرومی را گرفته و روی صندلی راننده می‌نشینیم و تحت تأثیر قرار می‌گیریم. حتی نسخه‌های پایه‌ی الگانس نیز دارای صفحه لمسی 7 اینچی و تمامی سیستم‌های ارتباطی از جمله اندروید اتو و اپلی کارپلی هستند. از جمله سیستم‌های ایمنی این خودرو نیز می‌توان به دستیار حفظ خودرو بین خطوط، ترمز اضطراری شهری و تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد. داشبورد خودرو برجسته و متمایز به نظر می‌رسد و همه‌چیز با الگوی الماسی شکل دی اس مشخص می‌شود.

4-2019-02-28_054.jpg
متأسفانه برخی از متریال پلاستیکی بکار رفته در کابین ناامید کننده هستند و اینترفیس کاربری آن نیز عجیب به نظر می‌رسد. وقتی‌که روی صفحه لمسی می‌توان تنظیمات سیستم تهویه مطبوع را داشت پس چرا شما باید به دکمه‌ای روی داشبورد برای خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع نیاز داشته باشید؟ برخی عملکردهای واضح همچون خاموش کردن صدای دستورات ناوبری به خوبی در منوهای صفحه‌نمایش پنهان شده‌اند در کل استفاده از این سیستم اطلاعات سرگرمی به آسانی صورت می‌پذیرد.
بسیاری از خریداران به دنبال مدل میانی پرستیژ خواهند بود که 3 هزار پوند گران‌تر از مدل پایه بوده اما از صفحه لمسی 10 اینچی، ناوبری، سیستم تهویه مطبوع، پوشش چرمی و برف‌پاک‌کن‌های خودکار سود می‌برد. موضوع عجیب اینکه شما برای استفاده از صندلی‌های جلوی گرم شونده تریم اولترا پرستیژ را انتخاب کنید چراکه این صندلی‌ها حتی در مدل‌های پایین‌تر به‌صورت آپشن هم ارائه نشده‌اند.

14-2019-03-01_834.jpg

پیشرانه‌ی دی اس 3 کراس بک در محیط‌های شهری و بزرگراهی کارکرد مناسبی داشته و وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام می‌دهد. سواری خودرو خوب بوده اما کمی تکان در بدنه مشاهده می‌شود که خیلی هم زیاد نیست. خودروی حاضر در تست هم اگرچه از رینگ‌های 18 اینچی سود برده اما سیستم تعلیق به خوبی از پس ‌دست اندازها برآمده و آن‌ها را جذب می‌کند. البته عبور از مسیرهای ناهموار می‌تواند کمی صدا را وارد کابین کند اما نمی‌توان آن را ناراحت‌کننده دانست.

این امر به همراه طبیعت آرام پیشرانه‌ی 3 سیلندر باعث ایجاد محیطی آرام و ریلکس در کابین می‌شود. گیربکس 8 سرعته ی اتوماتیک که از مبدل گشتاور بهره‌مند است هماهنگی خوبی با دو پیشرانه‌ی بنزینی قوی‌تر داشته و درحالی‌که معکوس‌های آن کمی کند است اما در حالت کلی و در زمان رانندگی‌های روزمره تعویض‌های مناسبی دارد. این گیربکس در زمانی که عجله نداشته باشید به نرم دنده را تعویض خواهد کرد.
این شاسی‌بلند دیفرانسیل جلو هندلینگی قابل‌توجه در حد و اندازه‌های خود داشته و راننده را به سواری سریع‌تر تشویق می‌کند. فرمان کوچک نیز روی رانندگی هیجان‌انگیز ترغیب می‌کند.

7-2019-02-28_084.jpg
دی اس 3 کراس بک اگرچه از نظر دینامیکی شاهکار نیست اما خب خودرویی راحت و پایدار بوده و پیشرانه نیز با شتاب مناسب خود این وضعیت را همراهی می‌کند.
فقط انتظار نداشته باشید که دی اس 3 در زمان حمل تمامی سرنشینان و وسایل آن‌ها شتاب فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این یک شاسی‌بلند جمع‌وجور است و تأکید آن روی ابعاد کوچک می‌باشد. حتی موقعیت رانندگی خودرو کمی شبیه هاچبک ها بوده و به خاطر طراحی جمع‌وجور خودرو میدان دید جالبی ندارد.
دو سرنشین بالغ در صندلی‌های عقب وضعیت خوبی خواهند داشت اما فضای سر زیادی وجود ندارد. ارتفاع بالای کف خودرو حتی رسیدن به صندلی‌های جلو را راحت‌تر می‌کند بنابراین دی اس 3 کراس بک برای افرادی که خواهان دسترسی آسان‌تر به درب‌ها هستند گزینه‌ی ایده آلی نخواهد بود. حتی محفظه بار 350 لیتری خودرو نیز برای استفاده‌ی عادی مناسب بوده و صندلی‌های عقب تاشونده نیز فضای بیشتری به ارمغان می‌آورند.

6-2019-02-28_132.jpg

فولکس‌واگن T-Roc و مینی کانتری من فضای کابین و بار بیشتری دارند. دی اس بیشتر به ظاهر زیبا و کابینی لوکس‌تر بها داده است. اگر اولویت شما این موارد باشد احتمالاً از بچه شاسی‌بلند فرانسوی‌ها خوشتان خواهد آمد.

اگر شما ظاهر دی اس 3 کراس بک را دوست داشته باشید احتمالاً از راحتی، سواری پایدار و طراحی کابین برجسته‌ی آن نیز خوشتان خواهد آمد. البته این خودرو یکی از کمترین فضاهای کابین و بار در کلاس خود را دارد. قیمت خودرو نیز ارزان نیست و جزو گران‌ترین خودروهای کلاس محسوب می‌شود. سواری خودرو خوب است اما برای بسیاری از مردم، ظاهر متمایز و احساس خوب باعث توجیه قیمت بالا نمی‌شود.

مشخصات دی اس 3 کراس بک 130 پیورتک پرستیژ

قیمت: 27950 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/230 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 200 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع پدال


نظرات