1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نماینده مجلس: تحویل بخش اعظم یک میلیون خودروی ثبت نام شده قبلی در سال 98

نماینده مجلس: تحویل بخش اعظم یک میلیون خودروی ثبت نام شده قبلی در سال 98

2 اردیبهشت 1398
  • 3

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وعده رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان سوال کننده و اعضای این کمیسیون برای تحویل بخش اعظم یک میلیون خودروی ثبت نام شده تا پایان سال جاری خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخ به چند سوال به کمیسیون صنایع و معادن آمد و توانست با توضیحاتش همه نمایندگان سوال کنندگان را قانع کند.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به توضیحات رحمانی درباره سوالی در خصوص دلایل عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان در ثبت نام‌ها، گفت: رحمانی علت طولانی شدن زمان عمل به تعهدات خودروسازان برای تحویل خودروهای ثبت نامی را چند دلیل از جمله تشدید تحریم ها و محدودیت های ناشی از آن برای انتقال ارز و فقدان قطعات مورد نیاز برای تکمیل خودروهای خارجی تولید شده در کشور اعلام کرد.

وی افزود: بالغ بر یک میلیون خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشور پیش فروش شد که تحریم ها امکان تحویل ۱۰۰ هزار دستگاه از آنها را به کلی از بین برده است. بر اساس توضیحات رحمانی علت این موضوع نیز فقدان قطعات مورد نیاز خودروهای خارجی تولید شده در داخل کشور است که ایران خودرو و سایپا را در عمل به این تعهدات ناکام گذاشته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دیگر سوال نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: علت افزایش دفعات ثبت نام خودرو در ایران خودرو و سایپا توسط رحمانی تنظیم بازار خودروی داخلی و جمع شدن نقدینگی از بازار اعلام شد.

رحمانی تاکید داشت: ظرفیت تولید در ایران خودرو و سایپا نسبت به ابتدای تحریم‌ها در سال گذشته سه و نیم برابر شده و این دو خودروساز تا پایان سال ۱۳۹۸ به بخش اعظم تعهداتشان را به جز ۱۰۰ هزار خودرو اعلام شده، عمل می کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس راه حل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فائق آمدن بر چالش تحویل ندادن ۱۰۰ هزارخودروی خارجی ثبت نام شده توسط ایران‌خودرو و سایپا را اینچنین توضیح داد: طبق گفته رحمانی تنها راه حل برای حل چالش عمل نشدن به تعهدات خودروسازان، مصالحه با ثبت نام کنندگان از طریق جایگزین کردن خودروهای ثبت نامی با خودروهای پرتیراژ داخلی و یا پرداخت سود و جریمه مبالغ ثبت نام شده توسط سایپا و ایران خودروست.

وی با اشاره به دیگر سوال نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سوال یکی از نمایندگان از وزیر این بود که چرا بعد از واگذاری معادن نظارتی روی آنها انجام نمی‌شود؟ رحمانی توضیح داد نظارت های بعد از واگذاری در حوزه وظایف وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی است و از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج است.

حسینی کیا دیگر سوال نمایندگان را نابسامانی‌های بازار لاستیک خودرو اعلام کرد و افزود: بر اساس توضیحات رحمانی نابسامانی‌های بازار لاستیک کشور به دو بخش خلاصه می‌شود که بخشی از آن داخلی و مربوط به تامین مواد اولیه و ترخیص آن از گمرکات کشور است و بخشی نیز مربوط به ثبت سفارش و واردات مواد اولیه از خارج است که به دلیل تحریم های بانکی امکان جابجایی پول وجود ندارد. البته وزیر تاکید داشت برای حل این چالش تدابیری اندیشیده شده است.

نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به دیگر سوال نمایندگان گفت: سوالی درباره چرایی اجرا نشدن پنجره واحد بود. وزیر توضیح داد بخشی از زیرساخت‌های پنجره واحد ایجاد شده و در حال رفع ایرادات و اشکالات کار است.

وی با اشاره به سوال دیگر نمایندگان درباره سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راه اندازی سامانه توزیع ارز، گفت: وزیر از آمادگی این وزارتخانه برای راه‌اندازی سامانه توزیع ارز در صورت آمادگی بانک مرکزی سخن گفت.

منبع ایسنا


نظرات

  • محمد محمد (3 اردیبهشت 1398 ساعت 08:41)

    آقای نماینده محترم مجلس ؛ تحریم و افزایش قیمت دلار ؛ اینها همه قصه س که خودرو سازها عنوان می کنند . همین حالا هم هر روز بنز و پورشه اس که سوار ماشینای خودرو بر تو سطح شهر اینو و اونور میره و تحویل مشتریاشون میشه .****** و ***** یک خیانتی به مردم کردند . باید جوابگو باشند . وقتی عرضه و لیاقت اعتماد مردم را ندارند لازم نیست بیارن اینجا مونتاژ کنند . وادارشون کنید به تعداد تعهداتشان خودرو را کامل از کمپانی خارجی و بخرند و تحویل مردم بدهند . مگر شرکت رنو ؛ ساندرو تولید نمی کند : خودرو ساز پژو 2008 تولید نمی کند ؟ بخدا قسم وارداتش ارزونتر تموم میشه . اگه دنبال پول م************** نباشند .

  • احمد احمد (2 اردیبهشت 1398 ساعت 16:31)

    چرا دروغ میگید.نکنه میخواهیدمردم دوباره صف بکشن‌
    الهی صدسال خودروهاتون بدون مشتری بمونن.****************دبااین گاریهاتون..حتی بااین **************** که انجام دادیدروی هرناکسی رو سفیدکردید.چی از*********** میخواهید.

  • سید سید (2 اردیبهشت 1398 ساعت 12:07)

    با سلام و خسته نباشید من بیش از یک سال هست که سایت و حتی کانال تلگرامی شما رو دنبال میکنم و از مخاطبین شما هستم میخواستم شما که سایت مردمی هستید و دنبال منافع خاصی نیستید چرا از ما مردم حمایت نمی کنید در مورد ظلمی که به ما خریداران خودرو شده چرا از تجمعات ما از حرف دل ما مطلب نمی گذارید چرا ؟؟؟؟؟