1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. در اتفاقی عجیب خودرو مسیر خود را از دلار جدا کرده است

در اتفاقی عجیب خودرو مسیر خود را از دلار جدا کرده است

افزایش قیمت خودرو در بازار از دلار پیشی گرفت
11 اردیبهشت 1398
  • 4

به اعتقاد برخی کارشناسان استقبال بازار از دلار گران، کمیابی و کاهش واردات کالاهای لوکس و همچنین قیمت‌گذاری دستوری در بازار از جمله عواملی است که موجب شده در حال حاضر قیمت خودرو در وضعیتی قرار گیرد که با نرخ موجود دلار تناسبی نداشته و با ارز گران‌تر مورد محاسبه و عرضه شود.

مدتی است که تلاطم‌های شدیدی در بازار ارز اتفاق نیفتاده و اگر هم افزایش قیمتی بوده به صورت پلکانی پیش رفته است و در مجموع دلار اکنون در کانال ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان قرار دارد. این در حالی است که در بازارهای دیگر از جمله خودرو نوسان قیمت‌ها شدید بوده و تا حدی پیشرفته که دیگر تناسب چندانی با قیمت موجود ارز ندارد.

پرس و جوی ماجرای موجود از برخی کارشناسان با تحلیل وضعیت و چرایی این موضوع همراه بود. در این رابطه حسینی هاشمی - کارشناس اقتصادی و بانکی - با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌های بازار هیجانی و روانی پیش می‌رود و رابطه آن با نرخ ارز گسسته شده است، گفت: زمانی که نرخ دلار در اوج قرار داشت قیمت خودرو پایین‌تر از حد موجود بود اما اکنون که دلار ارزان شده و چند هزار تومان پایین‌تر از نرخ‌های قبلی است، خودرو با قیمت‌های نجومی در بازار معامله می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این جریان ناشی از آثار روانی و کمیابی کالاهای لوکس از جمله خودروهای وارداتی است اما در سوی دیگر باید توجه داشت که بازار به سمت استقبال از دلار پیش رفته است؛ چون احتمال می‌دهد که نرخ دلار در آینده دچار تغییراتی شود. در عین حال که باید توجه داشت که واردات خودروهای لوکس کاهش یافته و دلالان از این فضا استفاده می‌کنند.

حسینی هاشمی در مورد اینکه برخی معتقدند تا حدی نقدینگی از بازار ارز به سمت بازار خودرو رفته است، گفت: اینکه بازار ارز تا حدی دستوری در حال کنترل است، روشن بوده و نمی‌تواند چندان هم پایدار باشد ولی در شرایط موجود باید توجه داشت که خودروهای لوکس را معمولاً افراد خاص خریداری می‌کنند و دلالان و واسطه‌گران به سمت آن می‌روند و در این فضا با توجه به انتظاراتی که وجود دارد طمع‌ورزی آنها نیز قابل کتمان نیست که در سایه تورم و قیمت‌های بالا اقدام به معامله و سودآوری می‌کنند.

وی در رابطه با بازار خودرو به این نکته نیز اشاره کرد که آشفتگی بازار خودرو و میزان عرضه‌ای که در آن اتفاق می‌افتد از عوامل مؤثر بر شرایط موجود این بازار است که در مورد آن نمی‌توان از مشکل تأمین مواد اولیه چشم‌پوشی کرد. در هر صورت اکنون با مشکل واردات مواد اولیه و قطعه‌سازی نیز مواجه هستیم که خود عرضه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس به موضوع دیگری نیز در رابطه با شرایط موجود در بازارهای ارز یا خودرو اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل ما سیاست‌گذاری دستوری است و شاهدیم که در بازارهایی همچون ارز و خودرو اتفاق افتاده و تا حدی تعادل قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما قابل ذکر است که وقتی در بازار خودرو اختلاف قیمت بالاست و خودروساز مجبور به فروش به قیمت کارخانه است، در مجموع به سمتی پیش می‌رود که رضایتی برای او ایجاد نشده و نمی‌خواهد خودروی خود را با اختلاف بالا از بازار به فروش برساند که در نهایت این عدم تعادل قیمت‌ها موجب آشفتگی بازار می‌شود.

منبع ایسنا


نظرات

  • امیررضا امیررضا (12 اردیبهشت 1398 ساعت 17:53)

    مملکت خر تو خره اونم توی سال 2019 و عصری که همه چیز یک ریال اضافه بشه حکومت ها می فهمن و باراده حکومت قیمت ها تعیین میشه. من نمی دونم چرا مسئولان از خجالت این همه بی مسئولیتی و ناکارامدی نمی میمیرن؟هر لحظه هر طرف اراده کنه افسار گسیخته میشه یه بار دلار یه بار مسکن یه بار قیمت ها لبنیات و مواد غذایی یه بار طلا الان خودروووو خدایی خجالت داره

  • ایرانی ایرانی (11 اردیبهشت 1398 ساعت 22:53)

    اقا برنامه دیوار و شیپور که قیمت ماشین و خونه رو میزنند که بعضا دلال هستند بهم دیگه پالس گرونی‌به‌مردم میدهند خواهشا بررسی کنید و این برنامه ها رو تا اصلاع ثانیوی مسدود کنید بعد می بیند این همه‌گیر شدن گرونی خونه و ماشین قابل کنترل هست،،، دارند سواستفاده میکنند دلال ها،،، خواهشا مسدودون کنید ،،، چرا رو این برنامه نظارت نشه و هرکسی عشقی قیمت خونه یا ماشین میده اینجوری گرونی مردم سوق میدن و قیمت بازار شده از این برنامه دیوار و شیپور،،، خواهشا ضررش این برنامه ها هزار برابر سودش،حداقل مشخصه که دارند مشاور املاک و بنگاه ها باید دیوار قیمت میدن دست مردم،،باید دولت نظارت کنه و مشاور املاکی ک پول از صاحب خانه میگرند و یک خونه ده بار چرا در یک سال باید معامله بشه این باید جلوش گرفت ،،واسه‌ماشین هم همینطور باید بشه،،، خواهشا این نظر رو ثبت کنید و به مراجع بالا ارجاع بدید جهت بررسی مطمن باشید مدتی من شاید یکساله این دیوار و چک‌میکنم و واقعا تو گرونی نقش زیادی داره،،

  • رضا رضا (11 اردیبهشت 1398 ساعت 15:16)

    خداوکیلی یعنی یه سازمان تو این مملکت اسلامی نیست که جلوی این همه گرونی خودرو رو بگیره

    من که یه ساله قصد خرید دارم هنوز نتونستم بخرم این مهم نیست که نتونستم بخرم بیشتر جو روانی و گرونی سرسام آور خودرو جامعه من رو اذیت میکنه

  • مریم مریم (11 اردیبهشت 1398 ساعت 11:32)

    من با مدرک فوق لیسانس و همینطور همسرم.و هر کدام با 17 سال سابقه کار.تا حالا زندگی را اینقدر سخت ندیده بودم من سالهاست کار می کنم و با قشرهای مختلف جامعه سر و کار داشته ام.خدایا ای کاش این مسئولین یک فکری می کردند .یک روز ماشین خودشان را در خانه پارک می کردند و با اسنپ یک دوری توی شهر می زدند و از حال و روز مردم با خبر می شدند.ای کاش یک روزه ماشین را آزاد می کردند تا این دلالان سودجو اینجور بازار را در دست نگیرند . ما که یک ماشین داشتیم که با سختی و کار و زحمتکشی خریده بودیم قبل از عید فروختیم و با فروش طلاو گرفتن وام و بدبختی یک خونه خریدیم چون دیگه تاب دادن اجاره را نداشتیم از حالا تا 10 سال دیگه هم بدهکاریم.امسال دلم می خواد برم ماه عسل بشینم حرف دلم را برای همه بگم .