1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. جایگزین J۵ بنزینی معرفی شد؛ جک IEVA۵۰ + تصاویر

جایگزین J۵ بنزینی معرفی شد؛ جک IEVA۵۰ + تصاویر

21 اردیبهشت 1398
  • 0

به جرات می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور بازار خودروهای الکتریکی در دست خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت.

بی‌وای‌دی شاید ممتازترین خودروساز الکتریکی در دنیا باشد. این رقابت بر سر تولید خودروهای الکتریکی نه تنها در جهان بلکه در چین نیز داغ و پرهیاهو دنبال می‌شود، تا آن‌جا که در سال 2019 میلادی جک چهار مدل الکتریکی را به بازار عرضه می‌کند. عرضه هم‌زمان چهار مدل الکتریکی جدید، که نسخه‌های تغییر یافته نمونه‌های بنزینی یا به کلی جدید هستند، نشان دهنده رقابت جدی در بازار خودروهای الکتریکی است.

5.jpg

جک IEVA50 برای نخستین در سال 2018 در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد. می‌توان گفت جک IEVA50 بر اساس جک J5 بنزینی طراحی شده است. پلت‌فرم این خودرو نسبت به جک J5 کمی تغییر کرده تا فضا برای باتری‌های الکتریکی آن را زیر اتومبیل ایجاد شود. اگر بدون در نظر گرفتن الکتریکی بودن جک IEVA50 به آن نگاه کنیم به نوعی فیس‌لیفت ماژور جک J5 است که مجموعه سپرهای جلوو عقب آن به طور کلی تغییر کرده است.

چراغ‌های مه‌شکن بزرگ در کنار چراغ‌های کشیده و استفاده از خطوط آبی رنگ که به نوعی در شرکت جک نمادی برای اتومبیل‌های الکتریکی است، بزرگترین تغییرات ظاهری جک IEVA50 در جلوی این اتومبیل است. مکان شارژر این اتومبیل برای اتصال به برق نیز در زیر نشان جک در جلوی خودرو تعبیه شده است. تغییرات سپر عقب و تعویض کلی چراغ‌ها با جزییات آنها و اضافه شدن تعدادی دیگر چراغ‌ها به عقب خودرو، آن را نسبت به دیگر مدل‌ها خاص کرده است. استفاده از رنگ آبی در عقب خودرو نسبت به جلوی آن کمتر است.

2.jpg

خطوط آبی در دوخت‌ها و کناره کانال‌های کولر و زیر دسته دنده کاملا مشهود است و به طور انحصاری برای جک IEVA50 از رنگ مشکی در داخل این اتومبیل استفاده شده است. استفاده از صفحه نمایش لمسی 10.4 اینچی عمودی در وسط داشبورد نظر بیننده را جلب می‌کند. فرمان، نمایشگر پشت فرمان و اهرم دنده در جک IEVA50 دقیقا همانی است که برای دیگر مدل الکتریکی جک استفاده شده است، مدل دیگر که از آن یاد شد IEV7 است که در سگمنت کامپکت کراس‌اوور ساخته شده و مدل جدید آن با پسوند S در سال 2019 به بازار عرضه خواهد شد. از دیگر امکاناتی که برای جک IEVA50 در نظر گرفته شده است، می‌توان به کروز کنترل، سیستم تشخیص هوشمند باد چرخ‌ها، نمایش 360 درجه پانوراما اتومبیل، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

3.jpg

پیشرانه جک IEVA50 توان تولید 150 اسب‌بخار را دارد و از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کند. همچنین حداکثر سرعت این اتومبیل 150 کیلومتر بر ساعت است. جک IEVA50 در دو تیپ مختلف مسافت متفاوت با میزان قدرت باتری متفاوتی می‌پیماید. این خودرو می‌تواند با هر بار شارژ مسافت 410 کیلومتر را بپیماید. در حالت شارژ سریع، 1 ساعت طول می‌کشد تا شارژ جک IEVA50 از 30 درصد به 80 درصد برسد.

در حالت شارژ معمولی نیز 11.5 ساعت زمان نیاز است تا این اتومبیل به صورت کامل شارژ شود. شرکت خودروسازی جک برای آن‌که نخواهد تغییر اساسی در پلت‌فرم خودروهای الکتریکی خود نسبت به خودروهای بنزینی ایجاد کند بر خلاف بیشتر خودروسازان که پک‌های باتری را در زیر خودرو جانمایی می‌کنند، پک‌های باتری جک IEVA50 را در محل قرارگیری زاپاس تعبیه کرده است و ژنراتورهای پیش‌برنده این اتومبیل را جایگزین مکان پیشرانه در اتومبیل‌های بنزینی کرده است. تغییرات اندکی هم که در پلت‌فرم این خودرو ایجاد شده است مربوط به پک‌های اضافی در برخی تیپ‌ها است که در زیر بدنه جک IEVA50 قرار داده شده است.

4.jpg



نظرات