1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. شماره‌گذاری 7500 دستگاه خودرو وارداتی شروع شد

شماره‌گذاری 7500 دستگاه خودرو وارداتی شروع شد

30 خرداد 1398
  • 0

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص وضعیت شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده از گمرک گفت: شماره‌گذاری‌ خودروها آغاز شده و این کار برای ۷۵۰۰ دستگاه خودروی ترخیص شده در حال انجام است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص رفع مشکلات سر راه شماره گذاری خودروهای وارداتی اظهار کرد: روز گذشته ستاد سوخت از اجرای قانون تمکین کرد و اموال و دارایی‌های مردم را رها کرد. این طرح با نظارت سازمان بازرسی کل کشور و با ورود حراست وزارت راه انجام شد. حضور نهادهای نظارتی به موقع و پرقدرت بود و لازم به ذکر است که شماره‌گذاری خودروهای ترخیص شده شروع شده است. به سرعت هر خودرویی که قابلیت شماره‌گذاری داشته باشد تحویل خریداران می‌شود.

آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

وی ادامه داد: در نهایت پرونده دو ساله ترخیص خودروها می‌توان گفت کم کم در حال بسته شدن است. تا کنون ۸۶۰۰ ثبت سفارش انجام شده که از این تعداد ۷۵۰۰ دستگاه از گمرک خارج و ترخیص شده است. از زمان شماره‌گذاری نزدیک به ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا نهایتا خودرو به دست مشتریان برسد. در خصوص دریافت گواهی اسقاط نیز لازم به ذکر است که ستاد سوخت حالتی انحصاری برای خرید گواهی‌ها ایجاد کرده بود که این اجازه را نمی‌داد تا واردکنندگان از محل‌هایی که با قیمت مناسب گواهی میفروختند خریدارای انجام شود. نزدیک به ۲ هزار دستگاه دیگر امکان ترخیص دارند و مابقی خودروها مشکلات فنی وقضایی دارند.

پرداخت مابه‌التفاوت توسط مشتریان

دادفر در رابطه با پرداخت مابه‌التفاوت توسط مشتریان اظهار کرد: مشتریان در این زمینه باید مابه‌التفاوت نرخ ارز بر اساس سامانه سنا را پرداخت کنند. این مورد قانون است و با این وجود ما میلی به این موضوع نداریم. وزیر صمت نیز در این زمینه تلاش‌هایی کردند اما امکان لغو این موضوع انجام نشد و مشتریان باید اضافه مبلغی را پرداخت کنند. این مبلغ اضافه بستگی به نوع خودرو دارد که از حدود ۲۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. تعیین‌کننده نرخ ارزش مابه‌التفاوتی که مشتریان باید بپردازند سازمان حمایت است.

بسته شدن پرونده خودروهای گمرک

وی در پایان گفت: پرونده تحویل خودرو به مشتریان فکر می‌کنم ظرف یک ماه آینده تمام خواهد شد و کلیه خودروها احتمالا در این مدت به دست مشتریان می‌رسد. پروسه بازسازی و تعمیرات نیز به محض خروج فرآیندهای آن انجام شده و نزدیک به یک ماه است که این کارها صورت گرفته است. با توجه به این که از زمان ترخیص‌های یک ماه می‌گذرد، پروسه تعمیرات و بازسازی بر روی خودروهای ذکر شده به خوبی انجام شده اما به دلیل مشکلات شماره‌گذاری این خودروها به دست مشتریان نرسیده بود. ناگفته نماند اگر مشکلی توسط پلیس راهور ناجا ایجاد نشود، این خودروه ظرف مدت ذکر شده به مشتریان تحویل داده می‌شود.



نظرات