1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. زیان خودروسازان از تولید پراید، سمند، پژو ، تیبا و حتی سراتو

زیان خودروسازان از تولید پراید، سمند، پژو ، تیبا و حتی سراتو

17 تیر 1398
  • 13

صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) طی سال ۹۷ در مجموع حدود پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان زیان از ناحیه تولید متحمل شده‌اند. پیش‌تر نیز مشخص شده بود که زیان انباشته غول‌های جاده مخصوص در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی‌شان نیز از مرز ۵۷ هزار میلیارد تومان گذشته است.

بنابر آنچه ایران خودرو و سایپا به بورس ارائه داده‌اند، منهای برخی محصولات مونتاژی، سایر خودروهای تولید آنها طی سال ۹۷ توام با زیان بوده است.

این داستان در سال ۹۶ نیز با اعداد و ارقامی متفاوت اتفاق افتاده بود که البته طی سال گذشته اوضاع بدتر شده است. به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل رشد زیان‌دهی خودروسازان در سال ۹۷، افت شدید تولید بوده، به نحوی که این ماجرا حتی اثر افزایش قیمت رسمی خودروها را نیز در خود هضم کرده است.

 58.jpg

دو خودروساز بزرگ کشور که در سال بیش از یک میلیون و ۱۶۰ هزار دستگاه محصول فروخته بودند (طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس)، این خودروها را مطابق با قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت به فروش رساندند، اما در سال ۹۷ اوضاع تغییر کرد.

طی سال گذشته کل فروش ایران خودرو و سایپا طبق آنچه به بورس اعلام کرده‌اند، کمتر از ۶۶۳ هزار دستگاه بوده است.

سال گذشته اما تبعات ناشی از تحریم و افت شدید تولید سبب شد قیمت‌ها در بازار به شدت صعود کند و در نتیجه خودروسازان نیز مجوز افزایش قیمت بگیرند. این در حالی است که افت شدید تولید اثر افزایش قیمت را در خود هضم کرده و اجازه نداده ایران خودرو و سایپا از محدوده زیان‌دهی خارج شوند.

اردیبهشت سال گذشته که آمریکا از برجام و توافق هسته‌ای خارج شد و خودروسازی در اولویت تحریم قرار گرفت، روند نزولی تولید خودرو نیز آغاز و در پایان سال، تیراژ نسبت به سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد افت کرد.

این افت ضمن بالا بردن هزینه‌های سربار،درآمد فروش خودروسازان را نیز پایین آورد. منهای هایما و سوزوکی گرند ویتارا، سایر محصولات سواری تولید شده توسط ایران خودرو و سایپا طی سال ۹۷، زیان‌ده بوده‌اند.

در حالت کلی، دلیل این زیان‌دهی را باید در تداوم قیمت‌گذاری دستوری و البته افت تیراژ جست‌وجو کرد. سال گذشته اگرچه دولت بالاخره شورای رقابت را از روند قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشت و سپس مقرر شد قیمت‌ها در حاشیه بازار تعیین شوند (مصوبه قیمت‌گذاری خودروها پنج درصد زیر نرخ بازار)، با این حال این مصوبه، جامع و کامل اجرا نشد تا در کنار افت تولید، دو عاملی باشند که زیان حدودا پنج هزار و ۱۷۲ میلیارد تومانی (فقط برای سال ۹۷) را نصیب ایران خودرو و سایپا کنند.

طبق دستور وزارت صنعت،معدن و تجارت، با وجود انفجار قیمتی در بازار، خودروسازان باید صدها هزار محصول پیش‌فروش شده را با قیمت قدیم (قیمت‌های مصوب شورای رقابت که فاصله فاحش با بازار دارند) تحویل دهند و این موضوع یکی از دلایل زیان‌دهی آنها به شمار می‌رود.

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات قیمت تمام شده و نرخ فروش برخی خودروهای داخلی طی سال ۹۷، تا مشخص شود ایران خودرو و سایپا تا چه اندازه متحمل زیان شده‌اند.طبق آنچه ایران خودرو به بورس ارائه داده، این شرکت ۲۲۹ هزار و ۷۴۸ دستگاه انواع محصولات خانواده پژو (منهای مدل ۲۰۰۸) را در سال ۹۷ به تولید رسانده و در حالی که بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید آنها هزینه کرده، کمتر از هشت هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش‌شان حاصل کرده است؛ بنابراین تولید محصولات پژو برای ایران خودرو در سال ۹۷، توام با زیانی حدود هزار و ۹۴۰ میلیارد تومانی بوده است. این در حالی است که ایران خودرویی‌ها در سال ۹۶ حدود هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان از ناحیه تولید پژو سود کرده بودند.

ایران خودرو در تولید سمند نیز متحمل زیانی ۷۳۸ میلیارد تومانی طی سال ۹۷ شده، حال آنکه طی سال ۹۶، کمتر از ۹۹ میلیارد تومان زیان را به خود دیده بود.

بزرگ‌ترین خودروساز ایران در تولید دنا، رانا، تندر۹۰ و دانگ‌فنگ نیز متحمل زیان شده، اما هایما و ویتارا برای این شرکت سود حاصل کرده‌اند. بر این اساس، تولید هایما و ویتارا طی سال ۹۷ به ترتیب بیش از ۷۸ میلیارد تومان و حدود ۵/ ۸ میلیارد تومان سود برای آبی‌های جاده مخصوص به همراه داشته است.

ایران خودرو اما در مجموع طی سال گذشته ۳۶۰ هزار و ۷۶۶ دستگاه محصول به فروش رسانده که هزینه تولید آنها حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که آنها سودی حاصل نکرده و متحمل زیانی سه هزار و ۲۰۷ میلیارد تومانی شده‌اند.

 96.jpg

از ایران خودرو که بگذریم، سایپایی‌ها نیز اوضاع مناسبی طی سال گذشته از نظر تولید و کسب سود نداشته‌اند. این شرکت ۳۰۱ هزار و ۶۸۸ دستگاه محصول طی سال گذشته به فروش رسانده و به جای آنکه سود کند، متحمل زیانی حدودا دو هزار میلیارد تومانی شده است. این در حالی است که در سال ۹۶، نارنجی‌های جاده مخصوص در تولید تمام محصولات خود موفق به کسب سود شده بودند، اما در ۹۷ اوضاع عکس شده است.

طبق آنچه در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس آمده، تولید تمامی محصولات سایپا در سال ۹۷ توام با زیان بوده که کمترین آن متعلق به آریو است و بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد.

در این بین، تولید پراید، ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته و این شرکت در تولید تیبا هم حدود ۵۷۶ میلیارد تومان ضرر به ثبت رسانده است.

آن طور که در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس آمده، سایپا در سال ۹۷ تنها ۱۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه پراید به فروش رسانده و سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید آن هزینه کرده است. سایپا در سال ۹۶، بیش از ۲۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه پراید فروخته و حدود ۳۳۰ میلیارد تومان سود به دست آورده بود.

طبق صورت‌های مالی، حتی خودرو مونتاژی سراتو نیز که از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج بوده، نتوانسته در سال ۹۷ برای سایپا سود به همراه داشته باشد، به نحوی که زیانی بیش از ۲۹۳ میلیارد تومان از ناحیه مونتاژ آن نصیب نارنجی‌های جاده مخصوص شده است.



نظرات

  • شیرین شیرین (23 تیر 1398 ساعت 09:56)

    در این بین قیمت تیبا وجدانا پایینه در مقایسه با پراید تیبا باید حداقل ده میلیون گرونتر از پراید باشه تیبا یک سرو گردن بالاتر از پرایده به نظرم سایپا باتوجه به قیمت پراید باید قیمت تیبا رو افزایش بده قیمت واقعی تیبا 63 تومن باید باشه

    سینا سینا (30 آبان 1398 ساعت 12:44)

    میشه نظری ندید؟ ممنون میشم

  • کیومرث کیومرث (19 تیر 1398 ساعت 09:09)

    آن شنیدستی که در اقصای غور

    بار سالاری بیفتاد از ستور

    گفت چشم تنگ دنیا دوست را

    یاقناعت پر کند یا خاک گور

  • کیومرث کیومرث (19 تیر 1398 ساعت 08:54)

    بیماری بولیمیا یا پراشتهایی عصبی برخاسته از نوعی اختلال روحی است. در این بیماری فرد مبتلا تا حد انفجار به خوردن ادامه میدهد اما هرگز سیر نمی شود. سالها است که خودروسازان ما هم به همین بیماری مبتلا هستند. حمایت بی حد و مرز دولت از آنها ، عوارض سنگین بر واردات خودرو، تولید محصولات ناقص الخلقه و بی کیفیت و فروش تولیدات به چندین برابر محصولات مشابه خارجی مشتی از خروار ها عوامل این بیماری در صنعت خودرو است. با وجود تمامی اینها همیشه این صنعت زیانده بوده است!!!!

  • Saeed Saeed (19 تیر 1398 ساعت 03:27)

    ای دادای بیدادپراید۷میلیونی شده ۳۷وپژو۱۳تومنی شده ۱۰۰خودروسازان ماهم ضررکردن.دست برداریدازاین کارها.تاکی میخواهیدهموطن خودتون رافریب بدید.کاری میکنیدکه مامردم اعتقادمون به دینمون هم کم شده.بترسیدازروزی که عزراییل بیادبالای سرتون که انشاالله هرچه زودتربیاد????ضررمیلیاردی بابامردم ازخنده روده برشدند????????????????????????????????????

  • باشعور باشعور (18 تیر 1398 ساعت 21:35)

    تو گفتی و ما هم آره!!!جمع کنید بابا این دروغهای چند من دوزارتون..واقعا" بیچاره ما مردم...

  • دقیق دقیق (18 تیر 1398 ساعت 10:36)

    یکی به داد این بیچاره ها برسه داریم خجالت میکشیم از صنعت خودروسازی کشور که اینقدر برای ما مردم ضرر میدن و خم به ابرو نمیارن من که از غصه شبها پابرهنه میخوابم

  • Black God Black God (18 تیر 1398 ساعت 04:53)

    خجالت نمیکشید همچین مطالبی رو منتشر مییکنید ؟
    اینا ضرر میکنن ؟
    هی میگن ماشین نداریم ولی انبار هاشون نشون میده میلون ها ماشین دارن از گذشته و توی قیمت بالا به بازار ارائه میکنن .
    مافیای اقتصادی هستن تو زمینه ماشین .
    همه چی دست خودشونه

  • من ایرانی من ایرانی (17 تیر 1398 ساعت 22:09)

    اقاجون مگه نمی گندضرردادند طی این 2 سال خب جلوی تولید کالایی که توش به جای منفعت ضرره روبایدگرفت.پس بیاندودست ازسرانحصارتولیدوواردات خودروبردارندوبگذارند خودروهای دسته دوم ونو خارجی با عوارض کم گمرکی ویا معاف ازعوارض گمرک واردبشه اونوقته که باقیمتهای جدید مشخص میشه که اقایون ضرردادند یا نه اینا همش مردم گول زنی بوده.والا قیمت خودروهای داخلی روکه بیش از160درصدگرون کردند ازاونطرفم خودروهای خارجی انحصار وارداتش دست همینا بوده تاحالا وقیمتهاشم که میبینید خودتون ازفضایی هم یه چیزی ردکرده تازه طلبکارم هستندودم ودقیقه هی هو انداختند که ماداریم ضررمیدیم .بابا اگه ضرره چرا دست ازسر انحصارخودروبرنمیدارید؟!!!چرا این مجلسیها ودولت همش پشتتون درمیاند واهمیتی به ضرروزیان مردم قائل نیستند.والا بخدا خودشخص من ماشینم رو برج 11 سال گذشته فروختم ودیگه نتونستم بخرم چون دوبرابرشد ومنم توان خریدش روندارم جواب ضررمنو کی میده؟مقصرشم همین خودروسازای نامرد بی همه چیزندکه خودشون روزدن به موش مردگی ودائم دارندجیب مردم روخالی میکنند وازاون طرفم ناله و وامصیبتا سرمیدن.

  • منو تو منو تو (17 تیر 1398 ساعت 17:20)

    کاش یه چند میلیاردی از این ضرر و زیان نصیب ما میشد. نصف حلبی و نصف آلومینیم و آهن کیلویی 67 هزار تومان واقعا هم ضرر دارد.خجالت هم چیز خوبی است .

  • ششش ششش (17 تیر 1398 ساعت 17:03)

    وظیفه دولت حمایت از احاد ملت است نه احاد پراید. ضرر اصلی رو ملت تو کف جاده با جونشون و پولشون می دن. میخوان بزور اونم با پراید بفرستنمون بهشت.

  • رضائی رضائی (17 تیر 1398 ساعت 15:25)

    سلام
    ما راضی به ضرر خودروسازان نیستیم، از طرفی تلفات سنگین جاده ای بخاطر بی کیفیتی خودروهای تولید داخل و از طرفی ضرر سنگین به خودروسازان نگران کننده شده......
    بنابراین جهت جلوگیری از ضرر بیشتر کارخانجاتشونو تعطیل کنن وخیال خودشونو و مردم رو راحت کنن

  • mohsen mohsen (17 تیر 1398 ساعت 09:51)

    حتی اگه فرض کنیم هزینه تولید این 127 هزار پراید سال 97 همون سه هزار و 200 میلیارد باشه یعنی برای هر ماشین میشه25 میلیون(که قطعا اعداد اعلامی درست نیس). که همون پراید 25 تومنی رو سال 97 فروختن 37 تومن. حالا چجوری میگه ضرر کرده نمیدونم. البته شاید منظورش نسبت به 96 هست که خب تولیدش کم شده وگرنه قیمتش که دوبرابر شده. حالا ببینین سال 98 که تولیدش دوباره زیاد بشه اعلام میکنن دوبرابر 96 سود کردیم یا نه