1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خروج تدریجی سرمایه گذاران از بازار خودرو با تصمیم خودروسازان در تغییر مسیر بازار

خروج تدریجی سرمایه گذاران از بازار خودرو با تصمیم خودروسازان در تغییر مسیر بازار

18 تیر 1398
  • 0

با افزایش عرضه به بازار و گسترش خودروهای در کف، جریان بازار خودرو تغییر مسیر داده و امروز این مصرف کننده است که دیگر رغبتی برای خرید ندارد.

هر چند در هفته های اخیر بازار خودرو در واکنش به برخی از اخبار و تحولات سیاسی، نوسان جزئی را در قیمت تجربه کرد اما با بازگشت به کانال افت قیمت و ثبات در بازار این روزها با رکود شدید تقاضا همراه شده است.

به گفته فعالان بازار با افزایش عرضه به بازار و گسترش خودروهای در کف، جریان بازار خودرو تغییر مسیر داده و امروز این مصرف کننده است که دیگر رغبتی برای خرید ندارد.

شرایط بوجود آمده در بازار خودرو در حالی هر روز سنگین تر و رکود ایجاد شده شدید تر می شود که هر سال با آغاز تعطیلات تابستانی بسیاری از صاحبان خودروها، تصمیم به فروش و تبدیل خودرو خود به نمونه جدید تری می کردند اما از آغاز امسال با تشدید مشکلات اقتصادی، عملا تقاضای واقعی در بازار خودرو با بن بست رو به رو شده است به طوری که هم اکنون انتظار افت بیشتر قیمت ها، مصرف کنندگان واقعی را نیز از خریدار از بازار خودرو منصرف کرده است.

بر همین اساس یکی از فعالان بازار خودرو معتقد است که علاوه بر تاثیر افزایش عرضه به بازار و آمار بالای خودروهای در کف بخش مهمی از وضع بوجود در بازار خودرو ناشی از شرایط اقتصادی است چنانچه امروز بسیاری از مصرف کنندگان توان مالی شان را برای تبدیل خودرو شان را به مدل های جدیدتر را از دست دادند.

کاظم محمدی نیکخواه عنوان کرد: شرایط بازار خودرو و رکود در معاملات به حدی شدت گرفته که چنانچه فروشنده ای به دلیل نیاز مالی خودرو خود را 10 درصد زیر قیمت بازار نیز عرضه کنند نه سرمایه گذار و نه مصرف کننده واقعی نیز حاضر به خرید در این بازار نیست.


به گفته وی بازار خودرو در هفته های اخیر وارد فاز جدیدی شده و باز هم در حال تغییر وضعیت به کالای مصرفی است چنانچه وضع موجود حاکی از خروج تدریجی سرمایه گذاران از بازار خودرو است.

وی تاکید می کند: خریدارانی که از ترس افت ارزش پول ملی وارد بازار خودرو شدند و اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردند در روزهای اخیر با انتشار اخبار افت قیمت در بازار، اقدام به فروش خودروهایشان کردند در حالی با رکود مطلق در بازار، عملا هیچ خریداری در بازار خودرو وجود ندارد.

این کارشناس بازار خودرو همچنین علت وضع کنونی بازار خودرو را افت قیمت ارز و از سویی تکمیل و افزایش تحویل خودرو توسط شرکتهای خودروساز می داند و می گوید: تمام مسائل مربوط به بازار ارز و اوضاع اقتصادی و تصمیمات جدید خودروسازان شرایط کنونی رکود در بازار خودرو را رقم زده است.

پیش بینی افت بیشتر قیمت در بازار/ توصیه فعالان بازار خودرو به خریداران

نیکخواه در ادامه به مردم توصیه کرد که همچنان برای خرید خودرو عجله نکنند و بی دلیل به بازار خودرو مراجعه نکرده و بازار خودرو را ملتهب نکنند تا روند طبیعی افت قیمت در بازار طی شود.

به گفته وی به طور قطع با تحمل خریداران قیمت ها در روزهای آتی بیش از این کاهش خواهد یافت و و حتی پیش بینی می شود به زیر قیمت کارخانه نیز برسد.

افت قیمت و رکود شدید در بازار وارداتی ها

23.jpg

وی همچنین به افت قیمت در بازار وارداتی ها اشاره کرد و گفت: با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک بازار خودروهای وارداتی نیز به شدت با افت قیمت همراه شده به طوری که نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته قیمت وارداتی بالای 500 میلیون حدود 25 درصد کاهش قیمت داشته است با این حال هیچ خریداری در بازار وارداتی ها نیز وجود ندارد.

این فعال بازار خودرو در پایان با توجه به تبعات نوسانات بازار ارز بر افزایش یکباره قیمت خودرو خاطر نشان کرد : هر چند بخش مهمی از افزایش یکباره قیمت خودرو های وارداتی و حتی داخلی، رشد ناگهانی نرخ ارز بود اما امروز که قیمت ارز کاهش یافته انتظار می روند به همان نسبت قیمت ها افت داشته باشد این در حالی است که با افزایش مجدد نرخ دلار این احتمال می رود که قیمت خودرو مجدد افزایش یابد هرچند این افزایش به شدت قبل نخواهد بود.



نظرات