1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. فولکس قورباغه‌ای پس از 80 سال به آخر خط رسید + عکس

فولکس قورباغه‌ای پس از 80 سال به آخر خط رسید + عکس

22 تیر 1398
  • 0

سرانجام "بیتل" یا آن طور که در ایران مشهور است "فولکس قورباغه ای" به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان به پایان خط رسید و تولید آن برای همیشه متوقف شد.

آخرین خودروی تولیدی فولکس‌واگن روز چهارشنبه از خط تولید "پوئبلا"ی مکزیکو سیتی (پایتخت مکزیک) خارج شد. خبری که احتمالا برای طرفداران دنیای خودرو ناراحت کننده خواهد بود.

مقامات فولکس‌واگن پیشتر در مصاحبه‌‌های گوناگون، شروع عصر الکتریکی‌ها و افت فروش قورباغه‌ای‌ها را دلیل حذف فیزیکی "بیتل" عنوان کردند اما فروش 15 هزار دستگاه بیتل در دنیایی که محبوبیت شاسی‌بلندها را به رسمیت شناخته برای خودروساز آلمانی تیر خلاص برای حذف فیزیکی "خودروی مردم" محسوب شد. با این وجود فولکس‌واگنی‌ها از ارائه خودرویی شبیه بیتل با موتور الکتریکی خبر دادند.

 5.jpg

در اوایل دهه 30 میلادی، هیتلر دستور داد تا "خودرویی برای مردم" ساخته شود. دستور وی خطاب به "فردیناند پورشه" -که بعدها کمپانی خودروهای اسپورت خود را تاسیس کرد- ابلاغ شد. مدل‌های اولیه آقای"پورشه" در ابتدا موفق به جلب نظر "هیتلر" نشد. اما سرانجام مدل "کفتر" چشمان رهبر دیکتاتور آلمان را گرفت. "کفتر" به معنای "سوسک" است.

هیتلر استانداردهایی را برای برای "خودروی خلق" در نظر گرفت. این خودرو باید با سرعت 100 کیلومتر حرکت می‌کرد و 2 بزرگسال و 2 کودک را در خود جای می‌داد. کم مصرف بودن خودرو نیز از دیگر گزینه‌های این خودرو محسوب می‌شود.

نسخه ویژه از فولکس‌واگن بیتل/ برلین/ 1965

 3.jpg

سرانجام اولین "بیتل" جهان در سال 1938 تولید شد و در سال 1972 میزان تولید آن از مرز 15 میلیون دستگاه گذشت. این میزان بیش از تقاضای مطرح شده برای محبوب‌ترین مدل خودروی کارخانه "فورد" بود.

در سال‌های اخیر فولکس‌ واگن از هر ترفند برای جذب مخاطبان این خودرو استفاده کرد اما حضور پررنگ کراس‌اوورها و suv ها رکود فروش این خودرو را رقم زد.

درست چند ماه پس از خروج اولین نسخه‌های بیتل از کارخانه ولفسبورگ آلمان، کارخانه به فضایی برای تولیدات نظامی در جنگ جهانی دوم تبدیل شد. به همین دلیل نیروهای مخالف آلمان‌، این کارخانه را بمباران کردند.

پایان دوره بیتل/ مکزیکو سیتی/ 2019

 4.jpg

همین اتفاق می‌توانست پایان زندگی کوتاه مدت "سوسک کوچک" آلمان‌ها محسوب شود. با این وجود یک بیتل در تمام دوران‌ها جان سالم به در برد. برخی کارشناسان، علل این جان سختی را جایگاه موتور آن -در عقب خودرو- اعلام کردند. پس از اتمام جنگ انگلیسی‌ها قصد داشتند این کارخانه را به کشورشان منتقل کنند، اما این اتفاق نیز شکل نگرفت.

ایوان هریس یکی از اعضای ارتش وقت بریتانیا یک نسخه سالم از بمباران‌ را پیدا کرد و آن را به چرخه تولید بازگرداند. چند سال بعد اولین نسخه‌ از بیتل‌های تازه متولد شده با کشتی به آمریکا ارسال شدند.

 

آمریکایی‌ها در دهه 60 بیتل را پذیرفتند. در آن زمان "هیپی" ها در محبوبیت این خودرو نقش داشتند. در آن سال 400 هزار بیتل در آمریکا فروخته شد. در کمتر از چند سال بیتل‌ها 5 درصد سهم بازار را از آن خود کردند. در جهان نیز فروش بیتل به 1.3 میلیون دستگاه رسید.

دو دهه بعد، تولید خودرو از مرز 21 میلیون دستگاه گذشت. اما اینک تعداد این خودروها کاهش نشان می‌دهد.

در سال 2003 تولید این خودرو پس از 65 سال بیش از 30 هزار دستگاه کاهش نشان داد. اما فولکس‌واگنی‌ها با نام جدید " نیو بیتل" موفق به همراه کردن مجدد تعداد زیادی از همران خود شدند.

آخرین نسخه فولکس قورباغه‌ای تاریخ به موزه شهر مکزیکو سیتی می‌رود

 6.jpg

آخرین نسخه بیتل از کارخانه "پوئبلا"ی مکزیکو به موزه فولکس‌واگن این شهر خواهد رفت و به مجموعه تاریخی "فولکس‌واگن" آمریکا می‌پیوندد. این کارخانه به جای بیتل، تولید یک suv کامپکت را در دستور کار خود قرار می‌دهد.



نظرات