1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سود 200 میلیون تومانی برخی خریداران خودرو

آخرین اخبار


سود 200 میلیون تومانی برخی خریداران خودرو

1 مرداد 1398
  • 6
  • 18594

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از 20 هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما در این‌ بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

چندی است خودروسازان بزرگ کشور با انتقادات فراوانی در خصوص عدم تکمیل خودروهای ناقص و دپوی صدها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها مواجه شده‌اند. عدم اجرای تعهدات در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نیز از دیگر انتقاداتی است که به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا واردشده است. مقامات وزارت صنعت، مجلس، سازمان حمایت و ... سایر نهادهای مرتبط با این موضوع در مصاحبه‌های متعدد از این موضوع اظهار ناخرسندی داشته و اعلام کردند که این شرکت‌ها باید به تعهدات خود پایبند باشند.

 

درست در همین میانه ایران‌خودرو درحرکتی ملی و برای اثبات قدرت داخلی کشور در مقابله با تحریم صنعت خودرو، از خط تولید پژو ۳۰۱ رونمایی کرد.

تولید داخلی این خودرو که عنوان خودروی برجامی را بر آن گذاشته‌اند از ۲ سال پیش در دستور کار این شرکت قرار گرفت و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای توسط ایران‌خودرو و قطعه سازانی که طرف قرارداد این شرکت هستند برای آن صورت گرفت.

اما خبرهای مربوط به تکمیل قطعات ناقص خودروهای از پیش‌تولید شده در سایه اخبار خوش راه‌اندازی پژو ۳۰۱ ایرانی گم شد.

محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص تأمین قطعات پژو ۳۰۱ گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ از مدتی پیش انجام‌شده و قطعه سازان نیز با سرمایه‌گذاری فراوان برای تولید قطعات آن آماده هستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما برای قطعه سازان این بود که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها تکلیف برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری قطعه سازان روی این محصول چه خواهد شد؟ این خودرو در حال حاضر با ۶۱ درصد تولید داخل و در آینده با ۸۰ درصد تولید داخل عرضه خواهد شد.

نجفی منش گفت: باید گفت تعدادی از قطعه‌سازان روی تولید قطعات این خودرو فعال هستند اما به‌جز این موضوع نحوه ادامه حیات کل صنعت قطعه‌سازی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

 

قطعه سازان در انتظار ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: سال قبل مقرر شد در دو بخش ۴ هزار میلیارد تومان و ۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت شود از ۴ هزار میلیارد تومان رقم ۳۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد اما از ۷ هزار میلیارد تومان رقمی تاکنون پرداخت‌نشده است که هفته قبل هم در مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تشکیل و در خصوص علت عدم پرداخت این مبلغ بررسی شد. و مقرر شد بانک مرکزی راهکار عملی پرداخت این وام را مشخص کند که به‌صورت ریالی یا ارزی به قطعه سازان پرداخت شود.

نجفی منش ادامه داد: قرار است این مبالغ از طرف دولت به‌عنوان بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود و خودروسازان تعهد بازپرداخت آن را داده‌اند. اگر این پرداخت صورت بگیرد ما می‌توانیم بگوییم که خون به رگ‌های قطعه سازان تزریق‌شده و چرخه نقدینگی آن‌ها به جریان بیفتد. در اصل این تولید ناقص به خاطر عدم وجود نقدینگی در قطعه سازان بوده و کاهش تولید داشتیم. اگر مطالبات قطعه سازان به‌طور کامل پرداخت شود ما پتانسیل تولید تمام قطعات راداریم.

وی تأکید کرد: با دستور وزارت صنعت خودروسازان نیز مکلف شدند که دیگر خودروی ناقص تولید نشده و تمام خودروها برای سرعت در عرضه به بازار به‌صورت کامل تولید شوند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های نوپا در این حوزه گفت: باوجود شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های توانمند و جوان ما خواهیم توانست نیاز به قطعات را به‌طور کامل تأمین کنیم و نیازمان به خارج روزبه‌روز کمتر خواهد شد.


چرا خودروسازان بدهکار شدند؟

نجفی منش با اشاره به علل افزایش بدهی خودروسازان گفت: ریشه بدهی‌های نجومی خودروسازان به قطعه سازان در اینجا است که خودروسازها طی سال‌های اخیر تولید و عرضه داشتند اما با جهش نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری اجازه نداد تناسب قیمت تمام‌شده رعایت شود.

وی افزود: تعیین قیمت با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.


کیفیت تولید قطعات بستگی کامل به سرمایه در گردش دارد

این فعال اقتصادی در ادامه در خصوص نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات داخلی اظهار کرد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از تولیدات خودروهای داخلی به مدل این محصولات بازمی‌گردد. برخی خودروها مدل‌های ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بوده و امکاناتی به تناسبان سال‌ها دارند. خوب طبیعی است مشتری از آن‌ها ناراضی باشد.

به گفته وی بازرسی و کنترل کیفیت توسط سازمان استاندارد همواره تولیدات خودروسازها را بررسی و به آن امتیازاتی می‌دهد. اغلب خودروهای ما ۴ ستاره و بعضاً ۵ ستاره هستند این نشان می‌دهد کیفیت رو به افزایش است. به‌جز این دوره گارانتی برای همین ابداع‌شده که هر اشکالی در خودرو به وجود آمد آن را به‌صورت رایگان تعمیر و سرویس کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید گفت اگر خودرویی کیفیت نداشته باشد کسی آن را نمی‌خرد. درست است که خودروی تولیدی در بدو ورود به بازار ایراداتی دارد اما اگر خانه نوساز هم بخریم حتماً در ابتدا ایراداتی خواهد داشت که به‌مرور برطرف خواهد شد.


چشم‌انداز روشن صنعت قطعه‌سازی

نجفی منش در پایان افزود: ما در حوزه قطعه‌سازی شرکت‌هایی داریم که قطعات ریخته‌گری را تنها برای صادرات تولید می‌کند. برخی از قطعه سازان ما به دلیل مسائل ارزی و نحوه انتقال مالی با مشکل روبرو شده‌اند.

صنعت قطعه‌سازی در کشور ما بسیار توانمند است به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های خارجی به قطعه سازان ایرانی اعتماد کامل دارند اما این توان باید با تأمین نقدینگی همراه باشد تا بتواند از ظرفیت حداکثری خود بهره ببرد.




نظرات

  • حسین.ص حسین.ص (2 مرداد 1398 ساعت 22:45)

    سلام...اقای نجفی اون کسی که یک خودرونوشته بااین همه تورم و مشکلات مردم فرضا200میلیون سودکنه...اگه ماشینش رابفروشه...اماحضرتعالی و شرکت خودروسازی شما که به یکباره سراتو100میلیونی را250 وحالا295میلیون کردید باتوجه به موجودی انبارتان که خودروهای بسیاری دیگردانست چقدرسودکردیدخوشبخت نمایید.پراید 20تومن یکبارمیشه50تومن هیچ کس هم نمیگه چی شد..واما ماشین تولیدات بله ایراددارداماتولید بعداز15سال چراایراددارد؟ بهترباشیدانشاا...

  • حسین حسین (1 مرداد 1398 ساعت 16:21)

    استغفرالله...!!! چه حرفایی زده.
    مثلاً گفته اگر خودرو بی کیفیته چرا میخرند؟!!! خب اینا را نخرند چی بخرند ماشین خارجی با ارزش دو برابر ارزش واقعیش(که اونم دیگه نیست) یا چارپا سوار بشن؟!!!
    یا گفته ماشین که ایراد داره گارانتی را برا همین ابداع کردند
    اولا که گارانتی برای برخی ایرادات جزئی، درصدِ خیلی کمی از خودروهای صفر و کم کاره نه اینکه هر ماشین صفری از همون روز بعد از تحویل بره تو صفِ نمایندگی ها واسه ایرادات بزرگ مثل روغن ریزی و غیره و غیره ثانیاً این گارانتی هم که گارانتی نیست خیلی از ایرادات را طبیعی میدانند یا وعده سرخرمن میدهند(کم کم خوب میشه) یا میگن قطعه برقیه یا فلانه جز گارانتی نیست.
    کاش کمی انصاف داشتی.

  • علی محمد علی محمد (1 مرداد 1398 ساعت 11:55)

    یاد پینوکیو بخیر من موندم اینها استادی دروغ را از کجا گرفتن
    واقعیتش اینه معمولا هر صنفی ضرر داشته باشه تعطیلش میکنه ، فرض میکنم این خودروسازا راست میگن هر چند باور نمیکنم پس چرا در کارخونه را نمیبندن ملت هم فکر دیگری برای خودش میکنه و حداقلش اینه اجبارا پول نمیدن فرغون بخرن ، ضمنا اگه بحث سود کردن باشه هر کس در هر بخشی دلالی کرده حتی خرید پوشک بچه سود خوبی کرده ، اما تکلیف اون بدبختهایی که برای زیر پاشون ماشین ثبت نام کردن و بهشون نمیدن چیه؟

  • بنده خدا بنده خدا (1 مرداد 1398 ساعت 09:00)

    شمارابه خدادست برداریداین درشرکت وبقیه خودروسازهابااعصاب وروان مردم بازی میکنندمردمی که اینگونه شایسته این رفتارهاوسردرگمی نیستندچراخودرودست دوم واردنمیشودکه باارزشترازخودروهای صفرداخلیه

  • حمید س حمید س (1 مرداد 1398 ساعت 08:48)

    اینا اگه پراید رو به قیمت تیوتا کمری هم بفروشن بازم میگن ما زیان دادیم.چون مافیای عجیبی تو خودرو سازی هست.انحصار. امیدوارم این دو شرکت هرچه زودتر .......

  • مهدی مهدی (1 مرداد 1398 ساعت 07:37)

    جالب و تامل برانگیز بود.
    ایشون می فرمایند برخی 20 تا 200 میلیون سود کردند اگر این طور باشه برخی هم که ملک داشتن یا خریدند 200 میایون تا 200 میلیارد سود کردند این جوری استدلال کردن نشون دهنده ...
    این استدلال رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی وای بحال بقیه صنعت گرای کشور البته با عذر خواهی از تمام تلاش گران و دلسوزان کشور
    نکته دیگه که به نظرم جالب اومد این بود که ایشون فرمودند در حوزه قطعه‌سازی شرکت‌هایی داریم که قطعات ریخته‌گری را تنها برای صادرات تولید می‌کند سوالی که مطرح میشه چرا؟؟؟
    بهروری بالا مدیریت تاپ یا رانت انرژی ارزان
    آه....هر خط از مصاحبه های این حضرات رو می خونی....
    بغضت می گیره