1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پیشنهاد جدید برای ترخیص سریع 1048 خودرو دپو شده در گمرک

پیشنهاد جدید برای ترخیص سریع 1048 خودرو دپو شده در گمرک

8 مرداد 1398
  • 0

گمرک ایران طی پیشنهادی به وزارت امور اقتصاد و دارایی خواستار آن شد که با اصلاح مصوبه‌های هیات وزیران در رابطه با ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده، عبارت مهلت "ترخیص" را به مهلت "صدور پروانه الکترونیکی" تغییر دهد تا در این حالت امکان ترخیص ۱۰۴۸ خودرو که پروانه دریافت کرده‌اند اما به دلیل اتمام مهلت در گمرک باقی مانده‌اند، فراهم شود.

مهرداد جمال ارونقی -معاون فنی و امور گمرک گمرک ایران- در گفت و گو با ایسنا، موضوع پیشنهاد جدید گمرک ایران به وزارت امور اقتصاد و دارایی درباره ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده را اعلام کرد.

آن طور که ارونقی توضیح داد مهلت ترخیص خودروهای وارداتی دپو شده در نیمه تیر ماه به پایان رسید و آمار از این حکایت داشت که ۶۶۵۳ دستگاه ترخیص شدند، اما ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه‌های آن صادر شده بود به دلیل اتمام زمان تعیین شده در گمرکات باقی ماند وترخیص نشد.

به گفته وی در این شرایط رئیس گمرک ایران برای تسهیل روند ترخیص خودروهای وراداتی دپو شده به وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد داده است تا با طرح موضوع در مراجع ذیصلاح، ‌ اصلاحی در بند(۳) تصویب نامه هیات وزیران در تاریخ ۱۶ دی ماه سال گذشته انجام شود و عبارت ترخیص کالا به صدور پروانه الکترونیکی تغییر کند که در این حالت  مهلت ترخیص کالا به مهلت صدور پروانه تغییر خواهد کرد.

ارونقی ادامه داد: اگر این اصلاح انجام شود آن گاه این ۱۰۴۸ دستگاه که برای آنها پروانه الکترونیکی صادر شده امکان ترخیص پیدا خواهند کرد بدون این که زمان برای ترخیص تمدید شود.

به گزارش ایسنا، خودروهای وارداتی از حدود دو سال پیش به دلایل مختلف از جمله ثبت سفارش غیر قانونی و یا تغییر سیاست‌های ارزی در بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اماکن گمرکی دپو شده بودند و مجوز ترخیص آنها وجود نداشت، تا این که در نیمه دوم سال گذشته و براساس مصوبه هیات وزیران در ۱۶ دی ماه، این گونه تصویب شد که مهلت چهارماهه‌ای برای ترخیص خودروها ایجاد شود که این مهلت در نیمه اردیبهشت امسال به پایان می‌رسید اما هیات وزیران مهلت ترخیص را دو ماه دیگر تمدید کرد که آن هم نیمه تیر ماه به پایان رسید.

بعد از پایان مهلت در حالی رحمانی-وزیر صنعت، معدن و تجارت- اعلام کرد که فعلا زمان ترخیص تمدید نخواهد شد که آمار اعلامی مسئولان گمرک نشان می‌داد در مهلت تعیین شده از حدود ۱۳ هزار دستگاه نزدیک به ۶۶۵۳ خودرو ترخیص شده، ۱۰۴۸ دستگاه برای آنها پروانه صادر شده ولی به دلیل پایان مهلت ترخیص و عدم تکمیل دریافت مجوزهای لازم در گمرک باقی ماندند و همچنین ۳۴۰ دستگاه دیگر هنوز پروانه‌ای برای آنها صادر نشده بود.

از این رو اگر با پیشنهاد گمرک به وزارت اقتصاد موافقت شده و مهلت ترخیص به  مهلت صدور پروانه تغییر یابد آن گاه این ۱۰۴۸ دستگاهی که پروانه دریافت کردند نیز به زودی ترخیص خواهند شد.



نظرات