1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جزئیات ماجرای پیش‌فروش های جدید خودرو خودروسازان

جزئیات ماجرای پیش‌فروش های جدید خودرو خودروسازان

22 مهر 1398
  • 6

دو خودروساز بزرگ کشور در راستای مجوز جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌فروش برخی محصولات خود را طی هفته گذشته و هفته جاری آغاز کردند تا بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را از این طریق جذب کنند.

پس از آنکه خودروسازی ایران از سوی آمریکا تحریم شد، تولید خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت و منحنی قیمت نیز به شدت صعود کرد. ازآنجاکه خودروسازان نزدیک به یک میلیون محصول پیش‌فروش کرده بودند، تحریم و افت تولید سبب شد بخش قابل‌توجهی از تعهدات موردنظر، معوق شود. تعهدات معوق اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از همین رو وزارت صمت تصمیم گرفت انجام پیش‌فروش جدید از سوی خودروسازان را ممنوع کند. در واقع وزارت صمت در راستای تمرکز خودروسازان بر رفع تعهدات معوق، پیش‌فروش را ممنوع کرد تا ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا هرچه سریع‌تر تعهدات معوق را رفع کنند. با این حال با مجموعه مشکلات مالی خودروسازان و قطعه‌سازان در کنار پرداخت نشدن تسهیلات ارزی به آنها، وزارت صمت در نهایت تصمیم گرفت ممنوعیت پیش‌فروش را بردارد تا خودروسازان بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را از این مسیر جذب کنند. قرار بود تسهیلاتی ۸۴۴ میلیون یورویی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار گیرد تا به واسطه آن، هم بخشی از مطالبات قطعه سازان پرداخت شود و هم خزانه خودروسازان رونقی بگیرد، با این حال تسهیلات موردنظر در نهایت پرداخت نشد و وزارت صمت ناچار شد پیش‌فروش‌ها را دوباره آغاز کند.

آن‌طور که یک منبع آگاه می‌گوید: وزارت صمت برای پیش‌فروش همه خودروها مجوز صادر کرده، اما خودروسازان با توجه به شرایط تولید و توان خود در تحویل، اقدام به پیش‌فروش کرده و خواهند کرد. به گفته وی، حتی خودروهایی که تعهدات قبلی آنها برطرف نشده نیز امکان پیش‌فروش جدید خواهند داشت. گفته‌های این منبع آگاه در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها هفته گذشته چراغ اول در پیش‌فروش جدید را روشن و برخی محصولات خود را با موعد تحویل شهریور ۹۹ و قیمت روز، به مشتریان عرضه کردند. ایران خودرو امروز نیز مرحله دوم پیش‌فروش خود را اجرایی می‌کند، هرچند همان‌طور که تعداد خودروهای پیش‌فروشی در هفته گذشته اعلام نشده، مشخص نیست امروز نیز چه تعداد محصول پیش‌فروش شده است. البته پیش‌تر یک منبع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفته بود تنها یکی از دو خودروساز بزرگ کشور مجاز شده تا سقف سه هزار میلیارد تومان اقدام به پیش‌فروش کند، با این حال هیچ مرجع رسمی تعداد دقیق پیش‌فروش‌ها را اعلام نکرده است. البته با توجه به اینکه هدف از پیش‌فروش‌های جدید، تامین نقدینگی در سطح کلان است، بسیار بعید به نظر می‌رسد خودروسازان در ارقام کم اقدام به پیش‌فروش کنند. نکته دیگری که در مورد پیش‌فروش‌ها وجود دارد این است که به نظر می‌رسد برخی خودروها با وجود داشتن تعهد معوق، در سبد فروش خودروسازان جای گرفته‌اند. البته اطلاعات دقیقی از تعداد و نوع خودروهای دارای تعهد معوق در دست نیست، با این حال با توجه به روند تولید خودروسازان پس از تحریم در مرداد پارسال، بعید به نظر می‌رسد تعهدات خودروهای موردنظر پایان یافته باشد. البته با توجه به اینکه وزارت صمت مجوز پیش‌فروش برای همه خودروها را صادر کرده، خودروسازان مرتکب تخلف نشده‌اند، اما برای افکار عمومی جای سوال است که چرا وقتی خودرویی دارای تعهد معوق است، مجوز پیش‌فروش جدید برای آن صادر شده است؟

اما در حالی که گمان می‌رفت فعلا فقط ایران خودرو اقدام به پیش‌فروش محصول کرده، سایت فروش سایپا نشان می‌دهد این شرکت نیز از قافله پیش‌فروش‌ها عقب نمانده است. سایپایی‌ها از دیروز پیش‌فروش جدید خود را آغاز کرده‌اند، منتها تنها با یک محصول. این محصول، کوئیک دنده‌ای نام دارد و بنا به ادعای سایپایی‌ها، چون تعهدات آن به‌روز شده، در سبد پیش‌فروش قرار گرفته است. سایپایی‌ها هرچند برای پیش‌فروش دیگر محصولات خود مانند پراید و تیبا و ساینا نیز مجوز پیش‌فروش دریافت کرده‌اند، با این حال گویا تا زمان صفر شدن تعهدات خودروهای موردنظر، قصد قرار دادن آنها در سبد پیش‌فروش را ندارند. ظاهرا سایپایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که پیش‌فروش محصولاتی که همچنان دارای تعهد معوق هستند، دردسرآفرین بوده و بهتر است تا زمان اتمام تعهدات، پیش‌فروش آنها مسکوت بماند. این سیاست سایپا البته این پرسش را به وجود می‌آورد که نارنجی‌های جاده مخصوص چگونه می‌خواهند نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند.



نظرات

  • Scorpion Scorpion (23 مهر 1398 ساعت 13:12)

    پول که بی ارزش بشه همه رو به جنس میارن برای حفظ سرمایه و در این بین این دو***********گردنه دلی از عزا در میارن و مردم هم فقط دروغ .البته که دوست داریم انها پول ما رو و ما دروغشان رو

  • هم وطن هم وطن (23 مهر 1398 ساعت 08:04)

    نمی دانم چرا دستگاه نظارت بر عملکرد این خودرو سازان نظارت ندارد ؟،هنگام فروش وعده 30 روزه میدند وقتی قرارداد منعقد میشود با تاخیر بیش از 5 ماه تحویل میدهند؟ تیبا که خود یک محصول بیشتر نیست با رینگ فولادی و آلمینومی به دو محصول تبدیل میشود، خودروی دنده اتومات پیش فروش میکنند و با تاخیر زیاد خودروی دنده ای تحویل میدهند؟ خدایا مارا از شر این دو خودرو ساز دروغگو نجات بده .الهی آمین

  • OfM OfM (22 مهر 1398 ساعت 11:29)

    واقعا چرا واردات خودرو ازاد نمی کنند
    چرا ما مردم اذیت میکنند
    مگه چه گناهی کردیم که باید چندین سال پول که با زحمت به دست میاریم.با التماس و خواهش بدیم اشغال ایران خودرو و سایپا بخریم.حمایت از تولید درسته نه دیگه به این صورت .واقعا متاسفم

  • مسعود مسعود (22 مهر 1398 ساعت 10:18)

    این پیش فروش ها همگی برای جذب نقدینگی هست و این دو خودرو ساز نمیتوانند به تعهدات خود عمل کنند و مشتری هم نمی تواند به هیچ جایی شکایت کند

  • Vahid Vahid (22 مهر 1398 ساعت 09:25)

    با مجوز وزارت صنعت اقدام ب*******مجدد کردن!!!!یعنی واقعا کسی این پیش فروشها رو از این ************ میخره ! !!!

  • سید سید (22 مهر 1398 ساعت 08:59)

    پیش فروش خودرو با قرارداد کاملا یکطرفه و نا عادلانه وظالمانه در قرارداد آمده خودرو ساز نوع خودرو را میتواند تغییر دهد یعنی شما دنا ثبت نام میکنید 405 تحویل میگیرید رنگ خودرو را میتواند تغییر بدهد سفید ثبت نام میکنید مشکی به شما تحویل میدهند قیمت مشخص نیست به قیمت روز هرچه شد زمان تحویل مشخص نیست یکسال بعد دوسال بعد کجای دنیا اینگونه از کالاهای حتی صد درصد انحصاری سو استفاده میکنند این نمایندگان ما چرا یکبار نسبت به این قراردادهای یکسویه اعتراض نمیکنند چه کسی باید از حقوق مصرف کننده گرفتار در تله خودرو سازان باید حمایت کند