1. خانه
  2. اخبار
  3. خودروسازان داخلی
  4. سود طرح تبدیل خودروسازان برای مشتری چیست؟

سود طرح تبدیل خودروسازان برای مشتری چیست؟

28 مهر 1398
  • 4
  • 2012

همزمان با اعمال تحریم‌های آمریکا، تولید خودرو در کشور با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو شد و شرکت‌های خودروساز با هدف انجام تعهدات خود ناگزیر به پیش‌بینی طرح‌های پیشنهادی برای خودرو‌هایی شدند که قابلیت تولید نداشتند.

بر این اساس شرکت‌های خودروساز برای مشتریان خود طرح تبدیل خودرو‌هایی که توان تولید آن را نداشتند ارائه کردند.

برای مثال بنا به اعلام شرکت سایپا مشتریان محصولات ساندرو به جای یک دستگاه خودرو می‌توانند 3 دستگاه خودرو جایگزین دریافت کنند، اگر یک مشتری ساندرو 1 دستگاه کوئیک به قیمت قبل تیر 97 (43 میلیون تومان) و 2 دستگاه ساینا به قیمت قبل تیر 97 (قیمت هر دستگاه 31 میلیون تومان) را به عنوان جایگزین انتخاب کند که با احتساب اختلاف قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه و همچنین سود مشارکت و جریمه تاخیر بیش از هفتادمیلیون تومان سود می‌کند؛ و یا اینکه اگر یک مشتری تندر و یا پارس تندر (بنا به اعلام شرکت سایپا مشتریان محصولات ساندرو به جای یک دستگاه خودرو می‌توانند 2 دستگاه خودرو جایگزین دریافت کنند) 1 دستگاه پراید 131 به قیمت قبل از تیر 97 (22 میلیون تومان) و 1 دستگاه کوئیک به قیمت قبل تیر 97 (43 میلیون تومان) را به عنوان جایگزین انتخاب کند با احتساب اختلاف قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه و همچنین سود مشارکت و جریمه تاخیر بیش از 60 میلیون تومان سود می‌کند.

در طرح تبدیل ارائه شده دیگر، مشتریان برلیانس 300 اتومات و دستی به ترتیب می‌توانند 3 و 2 محصول از خانواده ایکس 100 و ایکس 200 را به قیمت تیر 97 انتخاب کنند که با یک حساب سر انگشتی این اقدام به جهت اختلاف قیمت، سود مشارکت و جریمه تاخیر سود قابل توجهی در حدود 50 تا 70 میلیون تومان نسبت به وجه واریزی خود در این مدت، نصیب این دسته از مشتریان خواهد کرد.

این شرایط در حالیست که به اعتقاد برخی از خریداران در صورت ورود به بازار‌های دیگر و خرید ارز به جای پیش خرید خودرو، سود بیشتری نصیب آن‌ها می‌شد.

اما با نگاهی به روند قیمت ارز درچند ماه گذشته تاکنون نشان می‌دهد که در تیرماه سال گذشته که بسیاری از ثبت نام‌ها صورت گرفت نرخ ارز در بازار آزاد حدود 000، 14 تا 14200 تومان بود، اما در حال حاضر این قیمت در بازار آزاد در حدود 11400 تومان است این یعنی اگر فردی در بازار طلا و ارز ورود کرده بود نه تنها سودی نصیبش نمی‌شد بله ضرر هم می‌کرد که این با شرایط تبدیل باز هم سود مناسبی به نسبت وجه واریزی از شرکت خودروساز دریافت می‌کند.

منبع تسنیم



نظرات

  • سید سید (29 مهر 98 ساعت 16:21)

    طبق دستور وزیر تا دی ماه 1397 باید خودرو با قیمت قبل داده شود وقتی ماشین مثل سراتو چانگان و ریچ که تولید داره رو حاضر نیست به قیمت قبل به عنوان جایگزین بهد و به قیمت روز داره جای ساندرو محاسبه می کند کدو آدم عاقلی حاضره تبدیل بکنه ؟؟؟؟؟

  • محمد نبودي ببيني محمد نبودي ببيني (29 مهر 98 ساعت 09:05)

    دومين كلاه گشادي كه سر امثال من گذاشتن ساندرو تبديل شد به سه تا ماشين فكسني بعد 3 سال اخريشو بعد 3 ماه ندادند اين هم معني اعتماد به خودرو ساز دولت

  • محمد محمد (28 مهر 98 ساعت 15:09)

    سلام
    اون موقع که این ماشین ها رو ثبت نام می کردن اسفند 96 و فروردین 97دلار 4 تومان بود نه 14000 تومان

  • مهدی مهدی (28 مهر 98 ساعت 13:39)

    اگر سایپا خودرو استپ وی که من سال 96 ثبت نام کرده بودم رو می داد الان 180 میلیون پولش بود و من فقط 20 میلیون باید می دادم ضمن اینکه موقعی که من ثبت نام کردم تو بازار 72 تومن بود حالا اگر طرح تبدیل رو قبول کنم و به قول شما 50 میلیون سود کنم باید صد میلیون بزارم روش و ماشین رو بخرم یعنی 80 میلیون ضرر کردم.
    اگر در طرح جدیدشون در تبدیل به سراتو درگیر شم باید 193 میلیون دیگه بدم بعد ماشین رو 275 میلولن بفروشم 27-193-275 یعنی 55 میلیون سود به ظن شما ولی منی که به ماشین اتومات ارزون نیاز دارم باید 125 میلیون بزارم روش تا ماشینی رو که دو سال قبل ثبت نام کردم بخرم نخواستیم همون ماشینی رو که ثبت نام کردیم بدید ما 4 ماه قبل تحریم پول دادیم دو ماه بعدشم شما فهمیده بودید آمریکا خارج می شه همون ماشینی رو که با پول ما وارد کردید رو بدید نمی خواهد به ما سود 50 تومنی بدید.