1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عقب نشینی مشروط قیمت خودرو با تثبیت بازار ارز و عرضه خودروسازان

عقب نشینی مشروط قیمت خودرو با تثبیت بازار ارز و عرضه خودروسازان

26 دی 1398
  • 1

با آغاز هفته جاری اگر چه قیمت برخی از خودروها در بازار عقب نشینی کرد اما پیش بینی فعالان بازار حاکی از ادامه وضع نوسانی قیمت ها در صورت تداوم شرایط فعلی عرضه خودروسازان، نوسانات ارزی و تحولات منطقه ای دارد.

بازار خودرو در نیمه دوم دی ماه ۹۸ باز هم روزهای پر نوسانی را داشت در این روند علاوه بر نوسانات ارزی، تحولات اخیر سیاسی نیز قیمت خودرو در بازار را تحت تاثیر قرار داد اما به تدریج با نزدیک شدن به هفته پایانی دی ماه قیمت ها با ثبات نسبی همراه شد.

استارت موج جدید اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروها اگر چه در مهرماه با شیبی بسیار ملایم زده شد اما با ورود به آخرین فصل سال این جریان شدت بیشتری گرفت چنانچه با ادامه این جریان، اختلاف قیمت خودروهای زیر 100 میلیونی در هفته اول دی ماه به بیش از 45 میلیون رسید. این روند که ناشی از کاهش عرضه و نوسانات ارزی در بازار ایجاد شده بود با ایجاد برخی تنش های سیاسی در هفته اخیر ادامه یافت.


تحولات ارزی و منطقه ای علت بی ثباتی بازار خودرو

اما با آغاز هفته جاری قیمت برخی از خودروها در بازار عقب نشینی کرد البته پیش بینی فعالان بازار حاکی از ادامه وضع نوسانی قیمت ها تا تداوم شرایط فعلی بازار ارز و تحولات منطقه ای دارد.

در این شرایط بررسی میدانی قیمت ها در بازار نشان می دهد اگر قیمت برخی از خودروها در بازار کمی فروکش کرده است اما همچنان جریان اختلاف قیمت در بسیاری از خودروهای داخلی صعودی است به طوری که هم اکنون فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو دو محصول پراید و پژو 207 دنده به بیشترین حد خود در ماههای اخیر رسیده است.

در همین حال برخی فعالان بازار علت افزایش قیمت خودروها در هفته های اخیر را صرفا نوسانات ارزی و کاهش عرضه خودرو به بازار می دانند و معتقدند که بسیاری از فروشندگان در بازار نوسانی ارز، با اعلام سلیقه ای قیمت ها موجب فضاسازی در بازار خودرو می شوند.


با این وجود رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران همچنان کاهش عرضه به بازار را علت اصلی وضع موجود قیمتی در بازار عنوان کرده و می گوید: عرضه خودروسازان کماکان پاسخ گوی وضعیت کنونی بازار نیست و در شرایط رکود تقاضا همچنان رشد تولید خودروسازان نتوانسته بر موج عرضه و افت قیمت ها در بازار تاثیر بگذارد.


فروشندگان با اعلام قیمت ها غیر منطقی، مدیریت بازار خودرو را در دست گرفتند

وی تنها راهکار کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو را ثبات بازار ارز و افزایش عرضه خودروسازان به بازار می داند و به خبرنگار پرشین خودرو تاکید می کند: امروز در جریان رکود تقاضا در بازار همچنان فروشندگان و صاحبان خودروهای صفر برنده این شرایط هستند چنانچه از کاهش عرضه به بازار و تلاطمات ارزی بهره برده و با اعلام قیمت های غیر منطقی در بازار و فضای مجازی، بر افزایش اختلاف قیمت ها در بازار دامن می زنند.

به گفته موتمنی در صورتی که عرضه خودرو به بازار بیشتر بود این اتفاق در بازار خودرو رقم نمی خورد بنابراین در صورتی که عرضه به بازار بیشتر قیمت خودرو نیز در بازار عقب نشینی کرده و ریزش خواهد کرد.

 

احتمال ریزش قیمت خودرو در روزهای پایانی سال / بازار خودروسازان در پایان سال تقاضای جدیدی را نخواهد دید

این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین تحولات بازار ارز و نوسانات در این بازار را موجب قفل شدن بازار خودرو اعلام کرده و معتقد است که بی ثباتی بازار ارز در شرایط فعلی موجب بلاتکلیفی خریدار و فروشندگان در بازار خودرو شده و رکود در این بخش را بیشتر کرده است.

وی همچنین ضمن اشاره به تاثیر ثبات ارزی در ایجاد تعادل قیمتی در بازار خودرو، به پیش بینی اوضاع بازار در ماههای پایانی سال پرداخته و می گوید: بررسی وضع فعلی بازار نشان می دهد که امسال نیز همچون مدت مشابه سال قبل در پایان سال تقاضای جدیدی در بازار شاهد نخواهیم بود و با نوسانات ارزی این مساله کاملا منتفی است ضمن اینکه انتظار می رود در روزهای پایانی سال قیمت ها با کمی ریزش نیز روبرو شود.


اختلاف 20 میلیونی قیمت پژو 405 دوگانه سوز در بازار

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه از ابتدای هفته قیمت ها کمی افت کرده است اما وضعیت بازار خودرو در روز گذشته نشان می دهد که همچنان بیشترین اختلاف قیمت در خودروهای زیر 100 میلیونی مربوط به دو خودرو پراید و پژو 207 دنده با 15 و 45 میلیون است همچنین فاصله قیمت دنا معمولی در بازار به 44 میلیون و پژو 405 جی ال ایکس به حدود 19 میلیون تومان رسیده است این در حالی است که در هفته های اخیر با افزایش قیمت بنزین تقاضا در بازار دوگانه سوزها افزابش یافته به طوری با سیر صعودی قیمت خودروهای دوگانه سوز ،اختلاف قیمت در بازار این خودروها از یک میلیون به 20 میلیون رسیده است.



نظرات

  • ایرانی ایرانی (27 دی 1398 ساعت 12:33)

    زمانی که ارز ۱۸ تومن بود دنا ۸۰ تومن شد،حالا که ارز ۱۳ تومن هست دنا ۱۳۵ میلیون شده.افزایش ارز فقط بهانه افزایش قیمت خودرو است و کاهش ارز هیچ تاثیری بر کاهش قیمت خودرو ندارد.
    این بازار به یک منبع درامد عالی و باداورده برای خودروسازها و دولت تبدیل شده و مطمین باشید هر اتفاقی که در اقتصاد بیافته قیمتها کاهش پیدا نخواهد کرد چون مزه پول مفت زیر دندان دولت رفته است