1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. چگونه از ضرر 6000 تومانی در جایگاههای سوخت جلوگیری کنیم؟

چگونه از ضرر 6000 تومانی در جایگاههای سوخت جلوگیری کنیم؟

28 دی 1398
  • 3

اگر قصد دارید پس از سوخت‌گیری، قبل از گذاشتن نازل و مشاهده پیام لطفا کارت را بردارید کارت سوخت خود را از دستگاه خارج کنید، لطفا با ماشین حساب وارد پمپ بنزین شوید! چراکه در این شرایط دیگر محاسبه سهمیه بنزین شما از روال عادی خارج می‌شود.

پس از سهمیه‌بندی بنزین حواشی زیادی در این رابطه به‌وجود آمد که جدیدترین آن مربوط به شکایت برخی رانندگان از غیب‌شدن سهمیه کارت‌های سوخت می‌شود؛ افرادی در هفته‌های اخیر پس از سوخت‌گیری از این موضوع شکایت داشتند که متوجه شده‌اند تا حدود چهار لیتر از سهمیه بنزینشان کسر شده، بدون این سهمیه را واقعا مصرف کرده باشند. این سهمیه کسر شده که در حقیقت حداکثر به ۳.۹۸ لیتر خواهد رسید، نهایتا می‌تواند نزدیک به شش هزار تومان از یارانه سوخت شما را بسوزاند.

سهمیه‌های سوخت واقعا چطور غیب می‌شوند؟

اما ماجرا واقعا چیست؟ شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید اگر سوخت‌گیری با روال اصولی که پیشتر به شهروندان آموزش داده شده طی شود، حتی قطره‌ای از سهمیه سوخت کسر نمی‌شود؛ اما اگر به هردلیل کارت سوخت، زودتر از طی شدن کامل این فرایند از دستگاه خارج شود، "با هدف جلوگیری از تخلفات" ممکن است تا حدود چهار لیتر از سهمیه سوخت خودرو کسر شود.

اطلاعات نسبتا پیچیده‌ای که از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منتشر شد، برخی از مخاطبان را دچار ابهام کرد. حتی برخی رسانه‌های رسمی نیز در برداشت درست از این اطلاعات دچار اشتباه شدند و این‌گونه برداشت شد که حتی اگر روند سوختگیری درست طی شود، به‌هرحال امکان کسر سهمیه سوخت وجود دارد؛ اما پیگیری‌های ایسنا از شرکت پخش، نهایتا به این پاسخ انجامید که سیستم تعریف شده، تنها برای جلوگیری از تخلف احتمالی و خارج‌کردن زودهنگام کارت سوخت در حین سوختگیری است و در صورتی که پس از پایان سوخت‌گیری، راننده ابتدا نازل را بر جای خود گذاشته و پس از دیدن پیام "کارت خود را بردارید" نسبت به خارج کردن کارت سوخت خود اقدام کند، امکان ندارد حتی یک‌قطره بیشتر از سهمیه وی کسر شود.

روال کسر سهمیه‌ها چگونه است؟

در واقع جریان از این قرار است که اگر فرایند سوخت‌گیری به شیوه درست مورد نظر شرکت پخش فراورده‌های نفتی انجام نشود، امکان دارد تا سقف ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کارت سوخت شما کم شود؛ در این‌باره شرکت پخش فراورده‌های نفتی اطلاعاتی را منتشر کرده که بر اساس آن سامانه هوشمند سوخت "جهت جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت در حین سوخت‌گیری" بدین‌صورت عمل می‌کند که با وارد کردن کارت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت‌گیری، ابتدا ۳,۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و شروع به سوخت‌گیری می‌کند، پس از اتمام پیمانه اول، ۳,۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجددا سوخت‌گیری ادامه پیدا می‌کند و این فرایند به‌صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت‌گیری ادامه می‌یابد.

براین اساس، اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقیمانده ۳,۹۹ لیتر است، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر دو لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیش‌تر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیش‌تر از لیتراژ برداشت‌ شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود.

شرکت پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرده است که درصورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارتخوان جایگاه، سوخت‌گیری قطع می شود و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، لیکن صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت‌گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد. بر این اساس، در صورتی که شما حین سوخت‌گیری کارت سوخت را زودتر از اتمام کامل مراحل سوختگیری از نازل خارج کنید، در هر نقطه از پیمانه ۳.۹۹ لیتری درنظر گرفته شده قرار داشته باشید، کل آن پیمانه از حساب سهمیه شما کسر می‌شود.

ماجرای غیب شدن سهمیه‌ها به زبان ساده

به طور مثال اگر شما ۴.۵ لیتر بنزین زده‌اید و قبل از گذاشتن نازل و دیدن پیغام "لطفا کارت خود را بردارید" اقدام به برداشتن کارت سوخت در میانه روند سوخت‌گیری کنید، ۷.۹۸ لیتر از سهمیه سوخت شما کسر می‌شود. در مثالی دیگر اگر شما ۲۸ لیتر بنزین زده باشید و بی توجه به روال درست سوختگیری، کارت خود را زود از دستگاه خارج کنید، سیستم ۳۱.۹۲ لیتر از سهمیه شما کسر می‌کند و در حقیقت بخشی از سهمیه سوخت‌گیری نوبت بعد خود را با این‌کار می‌سوزانید، در صورتی که اگر روند سوختگیری خود را به صورت درست به پایان برسانید، دقیقا همان ۲۸ لیتر از سهمیه شما کاسته خواهد شد.

به جدول زیر دقت کنید، در این جدول پلکان‌های محاسبه شده براساس پیمانه‌های تعریف شده از سوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی آمده است. اگر شما به پمپ‌بنزین رفتید و کارتتان را زودتر از پایان فرایند سوختگیری از دستگاه خارج کردید بهتر است یا ماشین حساب به همراه داشته باشید یا این جدول را جایی ذخیره کنید، چون در این صورت حتی اگر یک سی‌سی بالاتر از سقف در نظر گرفته شده در هرپلکان سوخت‌گیری کرده باشید، سقف پلکان بعدی از سهمیه سوخت‌ شما کسر خواهد شد. شرکت پخش فراورده‌های نفتی در پاسخ به این انتقاد که چرا باید از سهمیه‌ فردی که قصد تخلف نداشته، اما بر حسب اشتباه یا بی اطلاعی کارت سوخت خود را زودتر از دستگاه خارج کرده کسر شود؟ می‌گوید آموزش‌های لازم درباره روش صحیح سوختگیری بارها برای شهروندان توضیح داده شده و رانندگان برای جلوگیری از کسر سهمیه خود، باید روال سوختگیری خود را به روش صحیح کامل کنند تا حتی یک سی‌سی نیز از سهمیه‌شان کسر نشود.

 586.jpg

همچنین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مجدداً درباره نحوه صحیح سوخت‌گیری با کارت هوشمند سوخت شخصی توضیحات ذیل را یادآور شد: ابتدا کارت سوخت را داخل کارتخوان قرار دهید، سپس رمـز چهار رقمی آن را وارد کنید، نازل را برداشته و سوخت‌گیری را آغاز کنید، ‌ بعد از اتمام سوخت‌گیری، نازل را به‌درستی سر جای خود قرار داده و پس از مشاهده پیام "کارت را بردارید" کارت سوخت خود را از کارتخوان خارج کنید. هموطنان عزیز توجه کنند که از برداشتن کارت سوخت از کارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جای خود، باید جداً خودداری کنند

منبع ایسنا


نظرات

  • حسین حسین (30 دی 1398 ساعت 10:42)

    من تا بحال به هر پمپ بنزینی مراجعه کرده ام وخواستم میزان سوخت موجودی کارتم را ببینم به علت کثیفی ویا خش دار بودن نمایشگر نتوانسته ام آنرا بخوانم ونوشته های کارتخوان هم بقدری ریز هستند که بدون عینک مشکل میتوان آنهارا تشخیص داد. حالا یه معضل دیگه هم اضافه کرده اند وآن خواندن پیام شرکت فراورده ها است!؟

  • سیداحمد سیداحمد (29 دی 1398 ساعت 13:02)

    با سلام
    خدمت مردم شریف و عزیز ایران
    اسم این کار و نحوه نظارت را چی باید گذاشت
    یعنی**** آشکار و ****** مردم کردند
    چرا سازمان بازرسی کشور در این خصوص ورود نمیکند
    چرا باید اجازه داد این رفتارها و کارهای نامتعارف در این جامعه اسلامی نهادینه شود

  • P H P H (29 دی 1398 ساعت 08:34)

    الان دیگه مشکلاتمون حل شد. اصل مشکل گرونی بنزینه ، به فرض هم این 6 هزار تومان بپره ، چه فرقی می کنه