1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. پول درمانی؛ دور باطل صنعت خودروی ایران

پول درمانی؛ دور باطل صنعت خودروی ایران

7 بهمن 1398
  • 6
  • 2926

در شرایطی که ظاهرا دولت هیچ برنامه‌ای برای باز کردن سایت ثبت سفارش خودرو ندارد، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود، خودروسازی و قطعه‌سازی مشکلی با آزادسازی واردات و حتی کاهش تعرفه نخواهند داشت.
آن طور که مازیار بیگلو در گفت‌وگو با شبکه اینترنتی اقتصاد ایران عنوان کرد، بسیاری از مشکلات موجود در خودروسازی از جمله کیفیت و تعهدات معوق، ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است و اینکه شرکت‌های خودروساز نیز گاهی برای دریافت تسهیلات دست به دامان دولت می‌شوند، از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.

بنابر مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف اعتباری ایران خودرو و سایپا افزایش یافت و آنها می‌توانند تا مرز ۵ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کنند. بر این اساس هر یک از دو خودروساز بزرگ داخلی مجاز به دریافت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها هستند و ظاهرا قرار است تا پایان امسال، این نقدینگی در اختیار آنها قرار گیرد. مانند ۴هزارمیلیارد تومانی که سال گذشته در اختیار خودروسازان قرار گرفت، تسهیلات موردنظر نیز قرار است صرف پرداخت بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازها شود.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند پرداخت گاه و بیگاه تسهیلات به خودروسازان، مشکل آنها (کمبود نقدینگی) را ریشه‌ای حل نخواهد کرد و تنها برای مدتی بحران مالی را از آنها دور می‌کند. نکته دیگر اینجاست که پرداخت تسهیلات چند هزار میلیاردی به خودروسازان، می‌تواند زمینه‌ساز تورم شود و از آن سو، بهره کلانی نیز بر دوش شرکت‌های خودروساز می‌گذارد. در این مورد، دبیر انجمن قطعه‌سازان به اکو ایران گفت: تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی در واقع جایگزین تسهیلات ارزی است که دولت وعده پرداخت آن را سال گذشته داد، اما به سرانجام نرسید. وی افزود: در نتیجه جلسات مکرری که برگزار شد، شرایط به جایی رسید که دیگر کسی نمی‌توانست (در برابر درخواست خودروسازان برای دریافت تسهیلات)، نه بگوید. حتی نظر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها این بود که تسهیلات بیشتری پرداخت شود، به نحوی که پنج هزار میلیارد تومان به‌عنوان حداقل نیاز مالی خودروسازان مطرح شد. اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند خودروسازها چند ماه پس از دریافت تسهیلات ۵ هزار میلیاردی، باز هم از دولت طلب کمک مالی خواهند کرد و این پروسه کماکان ادامه خواهد داشت. در این مورد، بیگلو ضمن تایید نظر کارشناسان مبنی بر تداوم نیاز مالی صنعت خودرو به تسهیلات تاکید کرد: تا وقتی قیمت‌گذاری خودرو به‌صورت دستوری انجام شود، شرایط همین خواهد بود و این دور باطل ادامه می‌یابد. وی با بیان اینکه ۵ هزار میلیارد تومان، هبه نیست و در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت:چون نمی‌توانیم اقساط این تسهیلات را سر وقت بپردازیم، مشمول سود مرکب خواهیم شد و همین است که در این سال‌ها صنعت خودرو نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان سود به سیستم بانکی پرداخته است. دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: این دور باطل نتیجه بنای کجی به نام قیمت‌گذاری دستوری است که در سال ۹۰ گذاشته شد و تا این موضوع حل نشود، شرایط بر همین منوال خواهد بود. وی در واکنش به اینکه بازار خودرو انحصاری است و نمی‌توان قیمت‌گذاری را آزاد کرد، گفت: ما هم موافق انحصار نیستیم و اصلا معتقدیم دولت تعرفه واردات خودرو را پایین بیاورد و واردات را هم آزاد کند، که این موضوع اتفاقا به نفع ما است. بیگلو ادامه داد:تعرفه ۱۰۰ درصد و ۹۰ درصد نامعقول است، پس تعرفه را معقول و واردات را آزاد کنند، تا مشخص شود توازن قیمت و کیفیت را ما بهتر رعایت می‌کنیم یا خودروسازان خارجی. بیگلو این را هم گفت که در دهه‌های قبل که واردات خودرو آزاد و قیمت‌گذاری نیز دستوری نبود، خودروسازان مانند حالا از دولت طلب تسهیلات نمی‌کردند و اتفاقا توانستند چند محصول مانند سمند و تیبا را نیز طراحی کنند. دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در مورد قیمت خودروهای خارجی اطلاعات اشتباه به عموم داده می‌شود، گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند قیمت مثلا بنز در آلمان ۵ هزار دلار یا ۱۰ هزار دلار است؛ در حالی که واقعا این چنین نیست و همین بنز که مثال زدم، تا به ایران برسد قیمت آن حداقل یک میلیارد تومان خواهد بود.

اما در شرایطی که مشتریان نه از سطح کیفی خودروهای داخلی رضایت دارند و نه از قیمت و خدمات پس از فروش، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران معتقد است خودروسازی و قطعه‌سازی مستحق تشکر عمومی هستند. بیگلو در این مورد گفت: اگر واردات خودرو آزاد شد و مردم متوجه شدند که محصول ارزان در اختیار آنها می‌گذاریم، از ما تشکر کنند. وی افزود: همه حق‌شان است خودروی خوب سوار شوند، اما خواهشا اگر مردم به این رسیدند که خودروسازی ایران به یک شرایط بهره‌وری و ارزانی رسیده و با استفاده از دانش بومی و با وجود دستمزد پایین، خودرو ارزان تحویل می‌دهد، یک تشکر کوچک از ما بکنند.




نظرات

  • محسن محسن (9 بهمن 1398 ساعت 03:43)

    آقا من ب همون پرایدشم راضیم خواهش میکنم ازتون این واسه گیری دلال بازیارو نیست نابود کنید بتونم ی پراید صفر ب نرخ ۳۸تومن بخرم بتونم زندگیمو بچرخونم باهاش دوسال ماشینمو فروختم دیگه نتونستم بخرم بیچاره شدم پاک.هیچکس دوست نداره ماشینه ۴۰سال پیشه اروپا سوار شه ولی چاره ای ندارم ن پول میلیاردی داریم ک ماشین خارجی سوار شیم ن پول استعلاک حتی پژو رو داریم ک حتی بخوایم اونم سوارشیم.وسلام

  • محمد محمد (7 بهمن 1398 ساعت 21:39)

    واقعا باید درخودروسازی ایران گل گرفتبا تمام مدیراش
    130 روزه یک خودروی تیبا رینگ الومینیومی ثبت نام کردم با وعده تحویل 30 روزه هنوز نتونستن تحویل بدن اونم فقط به خاطر رینگ
    مثل اختاپوس افتادن روی پستای مدیریتی

  • کلیدساز کلیدساز (7 بهمن 1398 ساعت 15:09)

    من یک تیبا2صفرتحویل گرفتم,درابتداکه ازنمایندگی دراومدیم تااومدیم گازبدیم وسط اتوبان خاموش شدکه زنگ زدیم نمایندگی گفتن یک چخارلیتری بنزین بریزین حله که کلی تشکرکردم ازمشتری مداریشون,حرکت کردیم دیدم ازطرعقب سرمای جانسوزی داخل ماشین میادکه نگاه کردم دیزم نواردوردرعقب دراومده که هرکارکردیم لامصب جانرفت ازبس جنسش خوبه.چندروزی سوارشدیم حالادرعقب سمت مقابلش اصلابازنمیشه,البته ازداخل بازمیشه ولی ازبیرون نه برعکس قفل کودک که جای بسی تشکرداره چون تاراننده نخوادکسی نمیتونه سواربشه.دیروزهم دیدم ازسپرعقب آب میرزه که فهمیدم منبع شیشه شورعقب ترک برداشته ازبس جنسش خوبه ومن واقعا بایدتشکرکنم ازایشان وسایپاودست وپایشون رومیبوسم که اینقدخوبن وشرمنده شدم واقعا

  • مسعود مسعود (7 بهمن 1398 ساعت 12:19)

    آقای مدیر شما فکر میکنید اگر واردات خودرو با تعرفه پایین انجام شود کسی نگاه هم به این خودروهای بی کیفیت شما میکند سالهای سال خودرو سازی کشور ما چوب بی مدیریتی شما رو خورده و به غیر از اینه کلی زیان انباشته به خودروسازی تحمیل کردید چیز دیگری نداشته تو رو خدا دست بردارید از این خودرو سازی و بروید جای دیگه و بگذارید مدیران متعهد و دلسوز به این صنعت خدمت کنند.

  • حمید حمید (7 بهمن 1398 ساعت 09:53)

    مسئولین خودروسازی کشور درطول سالیان گذشته هیچ برنامه راهبردی برای این صنعت نداشته صرفا از نوسانات اقتصاد سوء گاهی ازجیب ملت وگاهی ازجیب بیت المال به حیات نیمه جان خود ادامه داده اند .واقعیت اینست صنعتی که درگذشته نتوانسته از شرایط استفاده کند بعد ازاین جز وبال نظام بودن کاری نخواهدکرد فقط چندنفری مدیر نالایق منتفع خواهندشد

  • دقیق دقیق (7 بهمن 1398 ساعت 09:39)

    اصلاً مردم باید دستتان را ببوسند بخاطر اینهمه ارزش و احترامی که برای مشتری قائل هستید و خدمات بعد از فروش بسیار خوبی که دارید و خودرهای با کیفیت تولید میکنید بطوریکه از نمایندگی تحویل میگیریم و در زمان کوتاه دوباره دائم برای رفع عیب در نمایندگیها هستیم و این جای تشکر فراوان دارد

آخرین نظرات کاربران