آغاز طرح ملی «رو‌به‌راه» دنیای ماموت برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور

5 آبان 140413:40
6 دقیقه


در جریان نمایشگاه خودرو اصفهان ۱۴۰۴، شرکت دنیای ماموت از آغاز رسمی کمپین بزرگ «رو‌به‌راه» خبر داد؛ طرحی ملی که با هدف نوسازی ناوگان فرسوده تریلی‌های کشور، ارتقای ایمنی جاده‌ها و بهبود شرایط کاری رانندگان آغاز شده است. این کمپین، به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین برنامه‌های بخش خصوصی در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، بدون دخالت نهادهای دولتی و با تکیه بر توان تولیدی و مالی ماموت به اجرا درآمده است.

طرح رو به را ماموت (2).webp

ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده

به گفته مقبلی، مدیرعامل دنیای ماموت، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی حمل بار در جاده‌های کشور فعال است و میانگین عمر این ناوگان بیش از ۲۰ سال برآورد می‌شود. از این تعداد، حدود ۲۰۰ هزار دستگاه تریلی فرسوده و غیرایمن هستند که به‌طور مستقیم ایمنی جاده‌ها را تهدید می‌کنند.

استان اصفهان به‌عنوان شاهراه اصلی لجستیک کشور و محل تردد بیش از ۶۰ هزار دستگاه تریلی، به‌صورت نمادین به‌عنوان نقطه آغاز اجرای این کمپین انتخاب شده است.

معرفی طرح «رو‌به‌راه» و مدل مالی جدید

طرح «رو‌به‌راه» به‌طور خاص برای رانندگان و مالکان ناوگان سنگین طراحی شده تا بتوانند تریلی‌های فرسوده خود را با مدل‌های نو و استاندارد ماموت جایگزین کنند.

در این طرح، رانندگان می‌توانند خودروی فرسوده خود را به‌عنوان بخشی از پیش‌پرداخت ارائه داده و باقی مبلغ را در قالب اقساط ۵ ساله پرداخت کنند. مبلغ اقساط نیز به‌گونه‌ای طراحی شده که تقریباً معادل نرخ اجاره ماهانه یک تریلی است تا فشار مالی از دوش رانندگان برداشته شود.

مقبلی تأکید می‌کند:

«این طرح کاملاً با سرمایه‌گذاری و مدیریت خود ماموت اجرا می‌شود و هیچ نهاد دولتی در اجرای آن دخالتی ندارد. هدف ما این است که هم رانندگان و هم جاده‌ها واقعاً "رو‌به‌راه" شوند.»

طرح رو به را ماموت (4).webp

تحویل سریع و استقبال گسترده رانندگان

در نخستین فراخوان طرح، بیش از ۲ هزار متقاضی برای شرکت در طرح مراجعه کرده‌اند.

ماموت اعلام کرده است که فرآیند تحویل نیز به‌صورت کاملاً هم‌زمان و سریع انجام می‌شود؛ به‌طوری که در کمتر از ۴۸ ساعت تریلی فرسوده تحویل گرفته شده و تریلی نو به راننده تحویل می‌شود.

بر اساس ظرفیت فعلی تولید، کل توان ساخت و عرضه تریلر در کشور به ۳۰ هزار دستگاه در سال هم نمی‌رسد، اما دنیای ماموت هدف‌گذاری کرده تا تا پایان امسال بیش از ۱۰ هزار دستگاه تریلی جدید را جایگزین ناوگان فرسوده کند.

مزایای فنی و ایمنی تریلرهای جدید

تریلرهای جدید ماموت به‌صورت کامل بر اساس استانداردهای روز اروپایی طراحی و تولید می‌شوند. این محصولات دارای سیستم‌های ترمز پیشرفته، تعلیق بهینه و وزن سبک‌تر هستند که می‌تواند تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی ایجاد کند.

همچنین، تمام تریلرها به سیستم‌های RSP (جلوگیری از واژگونی) و دیتالاگر مجهز شده‌اند تا علاوه بر ایمنی بیشتر، امکان پایش بار و هوشمندسازی حمل‌ونقل نیز فراهم شود.

طبق استانداردهای جدید، هر محور تریلر استاندارد توان حمل ۹ تن بار را دارد و طراحی‌های جدید ماموت با رعایت کامل این الزامات انجام شده است.

چشم‌انداز آینده و دعوت به همکاری

به گفته مدیرعامل دنیای ماموت، طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۴۰۳ بیش از ۵۰۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست داده‌اند. این آمار تلخ، اهمیت نوسازی ناوگان را دوچندان می‌کند.

مقبلی ابراز امیدواری کرد که با موفقیت طرح «رو‌به‌راه»، سایر نهادها و شرکت‌های بخش خصوصی نیز به این جریان بپیوندند تا سرعت نوسازی در سطح ملی افزایش یابد.

طرح رو به را ماموت (3).webp

او در پایان گفت:

«طرح رو‌به‌راه فقط یک برنامه فروش نیست؛ گامی در مسیر تحول صنعت حمل‌ونقل کشور است که هم به سود رانندگان است و هم به سود جاده‌های ایران.»

جمع‌بندی

کمپین «رو‌به‌راه» دنیای ماموت را می‌توان یکی از نخستین گام‌های عملی بخش خصوصی برای نوسازی، ایمن‌سازی و بهینه‌سازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور دانست.

در شرایطی که میانگین عمر تریلرها از ۲۰ سال گذشته، اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند الگویی برای تحول زیرساخت لجستیک ایران باشد.

منبع: car.ir