1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کیفیت، قربانی اصلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو

کیفیت، قربانی اصلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو

14 بهمن 1398
  • 5

زنجیره خودروسازی ایران در حالی طی این سال‌ها و به اذعان فعالان آن، اقدامات زیادی در راستای داخلی‌سازی انجام داده‌اند که افکار عمومی چندان رضایتی از روند داخلی‌سازی قطعات در خودروسازی کشور ندارند. حالا اما فعالان صنایع خودرو و قطعه خود نیز تلویحا به این موضوع که کیفیت قطعات و خودروهای داخلی در گذشته بهتر از حال بوده، اعتراف می‌کنند. اگر همین حالا گزارشی میدانی تهیه و در آن نظر افکار عمومی درباره روند کیفی خودروهای داخلی پرسیده شود، احتمالا بیشتر مصاحبه شوندگان عنوان می‌کنند سطح کیفی خودروها در گذشته بهتر بوده است. زیاد شنیده‌ایم که مثلا پراید مدل اوایل دهه ۸۰ و پژوی تولیدی در همان مقطع زمانی، کیفیت بهتری در مقایسه با پراید و پژوهایی که بعدها به خصوص در دهه ۹۰ ساخته شده‌اند، دارند.

هرچند خودروسازان و قطعه سازان معمولا افت کیفی را از ناحیه داخلی‌سازی، رسما تایید نمی‌کنند، با این حال وقتی پای قیمت‌گذاری دستوری به میان می‌آید، کاهش کیفیت هم به نوعی تایید می‌شود. شاه بیت اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان در این مورد، «قیمت‌گذاری دستوری» است، چه آنکه آنها عنوان می‌کنند این موضوع در نهایت سبب شده سطح کیفی قطعات و به تبع آن، خودروها کاهش پیدا کند. در این سال‌ها گاهی پیش آمده که برخی قطعه سازان تلویحی عنوان کرده‌اند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، مجبورند از سر و ته کیفی قطعات بزنند.

به گفته قطعه سازان، آنها قطعات را متناسب با محدوده قیمتی که خودروسازان تعیین کرده‌اند، می‌سازند و همین جاست که احتمال افت کیفی بالا می‌رود. ازآنجاکه خودروسازان اجازه قیمت گذاری آزاد محصولات خود را ندارند، برای مدیریت مالی به سراغ گزینه پایین آوردن هزینه‌ها می‌روند و در این بین، کاهش قیمت تمام شده قطعات نقش محوری دارد. البته کاهش هزینه‌های تولید فی نفسه از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در بسیاری از شرکت‌های خودروساز دنیا دنبال می‌شود، منتها خیلی کم پیش می‌آید خارجی‌ها کیفیت را قربانی هزینه کنند. این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان ایرانی به دلیل شرایط خاص فضای کسب و کار در کشور و مانع بزرگی به نام قیمت‌گذاری دستوری، گاهی چاره را در همین کار می‌بینند. همین چندی پیش یکی از فعالان قطعه ساز در گفت‌وگویی تاکید کرد برخی خودروهای داخلی، مدل‌های قدیمی شان با کیفیت تر از مدل‌های فعلی است.

وی پراید را مثال زد و تاکید کرد مثلا مدل ۸۳ این خودرو از مدلی که در حال حاضر تولید می‌شود، از سطح کیفی بالاتری برخوردار است. این فعال قطعه‌سازی نیز معتقد بود قیمت‌گذاری دستوری سبب شده کیفیت قطعات و در نتیجه سطح کیفی خودروها روندی نزولی پیدا کند و خودروسازان نتوانند توسعه محصول چندانی بدهند. فصل مشترک اظهارات وی با فعالان این صنعت و البته خودروسازان این است که وقتی ملاک «قیمت» باشد، کیفیت به حاشیه می‌رود و حتی ممکن است روندی نزولی به خود بگیرد. به عبارت بهتر، خودروسازان و قطعه‌سازان بیشتر به دنبال این هستند که هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده را (با توجه به قیمت‌گذاری دستوری) مدیریت کنند و در این شرایط، قربانی شدن کیفیت نیز محتمل است.



نظرات

  • آزاد آزاد (15 بهمن 1398 ساعت 10:47)

    یعنی خودروساز انتظار داره آشغالهای تولیدیشون از این مبلغ گرونتر شه؟پژو206داخلی با آشغالترین کیفیت رو دارن هم قیمت لنسر روز دنی با همین قیمت دلار میدن به ملت.خجالت بکشید.ضرر وزیان ماها رو کدوم باشرف باس جبران کنه؟
    پس چه زمانی نوبت به رفاه ما مت عادی میرسه؟؟؟تاکی آقایون باید بخورن و بخابن؟

  • میلاد میلاد (15 بهمن 1398 ساعت 09:47)

    چند میگیری ناله کنی؟

  • ایرانی ایرانی (15 بهمن 1398 ساعت 08:09)

    هم ما میدونیم هم شما
    اینا شعار و بهونه سازی هست
    کشوری که تمام قطعاتش یا از چین میاد یا نهایتا قطعه میاد ایران سرهم بندی میشه و خودروساز تحت حمایت مطلق دولت هست و مشخصا فقط فکر پر کردن جیب خودشه ، کیفیت هیچوقت اهمیت پیدا نمیکنه

  • ایرانی ایرانی (15 بهمن 1398 ساعت 08:05)

    کیفیت به جهنم ، اختلاس به جهنم ! ماشینهای 2016 و 2017 رو به مردم جای صفر میفروشن به قیمت روز . یعنی اگه یه هیوندا توسان 2020 در کره 30 هزار دلاره این لعنتیا ماشین 2017 رو میفروشن 850 میلیون تومان یعنی 63 هزار دلار
    بیشعوری تا به کی ؟؟؟

  • مشدی ممدلی مشدی ممدلی (14 بهمن 1398 ساعت 16:32)

    این حرف و حدیثا مال اوایل سال 97 هست که می خواستن قیمتا رو بالا ببرن و صحبت 5درصد زیر قیمت بازار بود که آخرش هم به بار نشست و خودرو رسما گرون شد.بعدش هم که خودروسازا با عرضه قطره چکانی قیمتا رو اونقدر بالا بردن که ملت آمادگی پذیرش هر قیمت و شرایطی رو پیدا کردن.پیشفروش هم که الی ماشاالله با شرایط و قیمت نا معلوم چپ و راست در حال اعلامه و هرروز هم میزان بدهی خودروسازان در حال افزایش.یعنی خداوکیلی تو ایران این عجایب تمومی نداره*****هم حتما از این شرایط منتفع میشن که اقدامی برای تغییرش نمیکنن....