1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ب‌ام‌و: شتاب و قدرت اعلامی خودروهایمان درست است!

ب‌ام‌و: شتاب و قدرت اعلامی خودروهایمان درست است!

15 فروردین 1399
  • 0

پس از انتشار چندین رکورد بهتر محصولات آئودی نسبت به ادعاهای ارباب حلقه‌ها، بخش M ب‌ام‌و وارد میدان شده و نسخه‌های چهار چرخ محرک محصولات مشهوری همچون M5، X3 M، X4 M و نسل‌های جدید M3 و M4 را تولید کرده و خواهد کرد. اولین مدل‌های مجهز به سیستم چهار چرخ محرک در آشیانه M کراس اوورهای X5 M و X6 M ده سال پیش بودند. این خودرو همچنین برای اولین بار از پیشرانه‌ای توربو استفاده می‌کردند. از زمانی که ب‌ام‌و M استفاده از توربو و سیستم چهار چرخ محرک در محصولات خود را شروع کرد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودروها کمی محافظه‌کارانه‌تر اعلام شد.

برای مثال جدیدترین نسل ب‌ام‌و M5 را در نظر بگیرید. باواریایی ها ادعا می‌کنند این خودرو شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت حدود 3.1 ثانیه‌ای داشته اما بسیاری از رسانه‌ها شتاب زیر 3 ثانیه را نیز ثبت کرده‌اند. پس از مشاهده این روند در چندین خودروی آلمانی فکر نمی‌کنیم که انتشار رکوردهای پرفورمنس محافظه‌کارانه توسط ژرمن‌ها به‌صورت اتفاقی رخ‌ داده باشد؛ بنابراین در زمان معرفی رسمی X5 M و X6 M فرصت مصاحبه با اکسل تیلینگ مدیر پروژه قوای محرکه ب‌ام‌و M درباره دلیل این کار دست داد.

 BMW-idrive-767x511.jpg

یکی از دلایل سریع‌تر بودن محصولات ب‌ام‌و نسبت به تخمین‌های این شرکت به تست های داینو مربوط می‌شود. این دستگاه می‌تواند قدرت پیشرانه در چرخ ها را اندازه‌گیری کند. این خودروها در زمان تست قدرت بیشتری نسبت به اطلاعات اعلامی ب ام و تولید می‌کنند. ب‌ام‌و ادعا می‌کند M5 قدرت 617 اسب بخاری دارد اما در یکی از تست های داینو قدرت نزدیک به 700 اسب بخار به دست آمد. مدیر ب‌ام‌و به برخی دلایل دراین‌باره اشاره کرده است.

او گفته است:

تفاوت‌هایی بین روش‌های تست وجود دارد. ما مستقیماً قدرت پیشرانه را اندازه‌گیری می‌کنیم. شما خودرو را روی یک داینوی چرخان تست کرده و قدرت چرخ را اندازه می‌گیرید؛ بنابراین شما باید قدرت روی چرخ را دوباره محاسبه کنید تا به قدرت واقعی پیشرانه برسید. برای مثال شما باید میزان تلفات قدرت در گیربکس یا سایر بخش‌ها را بدانید؛ بنابراین شاید اختلاف‌هایی بین تست‌ها وجود داشته باشد.

علاوه بر سختی محاسبه تلفات قدرت قوای محرکه، مدیر ب‌ام‌و می‌گوید این خودروساز دقت زیادی به شرایط مخصوص تست خودروها و رسیدن به مشخصات آن‌ها می‌دهد. او می‌گوید:

داشتن شرایط استاندارد شده در زمان بررسی قدرت پیشرانه بسیار مهم است. برای مثال دما و تراکم هوا بسیار مهم است. شما در تست داینو معمولاً چنین مواردی را نمی‌بینید.

نهایتاً تیلینگ خاطرنشان می‌سازد:

ب‌ام‌و بررسی پایدار قدرت پیشرانه را انجام می‌دهد. ما پیشرانه را به حداکثر قدرت رسانده و حداقل 30 ثانیه آن را در همین وضعیت نگه می‌داریم.

این وضعیت نسبت به داینو تفاوت زیادی دارد. برای پیشرانه‌ای توربو، شاید تنظیمات ECU قدرت بیشتر یا کمتری را به‌صورت موقتی تولید کند و بنابراین شاید اعداد به دست آمده در داینو نشان دهنده‌ی قدرت دقیق محصولات ب‌ام‌و نباشند.

 BMW-Engine-767x511.jpg

بنابراین علیرغم نتایج به دست آمده در برخی تست‌ها، ب‌ام‌و ترجیح می‌دهد ارقامی را اعلام کند که مشتریان بتوانند در شرایط به دور از ایده آل هم به آن دست یابند. تیلینگ ادامه می‌دهد:

از نظر ما هم مشتریان باید امکان رسیدن به ارقام اعلام شده را داشته باشند. این موضوع درباره شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت نیز صدق می‌کند. ما فکر می‌کنیم همه مشتریان باید بتوانند به این شتاب برسند. این موضوع درباره همه مشتریان صادق است. ما باید بهترین پکیج را ارائه بکنیم.

مدیر روابط عمومی ب‌ام‌و نیز با اشاره به شتاب بهتر M5 در تست های مجلات می‌گوید:

ما از نظر اعداد کمپانی بسیار محافظه‌کاری هستیم.

خود ما ترجیح می‌دهیم شرکت‌هایی همچون ب‌ام‌و حرفشان را در زمین ثابت کنند نه در روی کاغذ. همه خودروسازان این‌گونه نیستند اما به نظر می‌رسد اکثر برندهای ژرمنی چنین رویه‌ای را دوست دارند.

منبع پدال


نظرات