1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. تاثیر نداشتن تولید خودروهای یورو 5 بر کاهش سطح آلایندگی

تاثیر نداشتن تولید خودروهای یورو 5 بر کاهش سطح آلایندگی

4 فروردین 1399
  • 0
  • 1148

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده راهکار کاهش آلودگی هوا را اسقاط خودروهای فرسوده دانست نه تولید خودروی یورو 5.

داوود کریمی اظهار داشت: خروج خودروهای فرسوده و کاهش آلودگی هوا مستلزم آزادسازی واردات خودرو است که امکان جمع‌آوری خودروهای فرسوده را برای مراکز اسقاط فراهم می‌نماید.

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده افزود: قانون ساماندهی صنعت خودرو همراه با مبحث واردات خودرو در خروج خودروهای فرسوده از چرخه بسیار موثر هستند .

کریمی ادامه داد: موافقت دولت با آزادسازی واردات خودرو بخش اعظمی از فرصت‌های کسب و کار را برای حدود 20 هزار نفر فراهم می‌نماید.

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده تاکید کرد: در صورت واردات خودروهای سواری بنزین‌سوز امکان خروج خودروهای فرسوده از چرخه وجود دارد.

کریمی با اشاره به تمرکز صنعتگران بر تولید خودرو و بنزین یورو 5 از سال 95 گفت: خودروهای آلاینده محیط زیست خودروهایی متعلق به سال‌های قبل از 90 و 95 هستند.

وی با تاکید بر اهمیت تفکیک بحث جمع‌آوری خودروهای فرسوده از موضوع ارتقای کیفیت بنزین گفت: اقدامات دولت و خودروسازان حتی در ارتقای خودروها به یورو 6 تاثیری بر سطح آلایندگی ندارد زیرا خودروهای تولید شده قبل از سال 95 بیشتری تاثیر را در آلودگی هوا دارند.

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده افزود: مبحث آزادسازی واردات خودرو به کاهش قیمت خودرو، ثبات بازار، کاهش آلودگی هوا و فعالیت مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده می‌گردد.

وی بهبود وضعیت اسقاط در کشور را در گرو حمایت سازمان محیط زیست دانست و گفت: اقدامات وزارت راه و مشخصا وزیر راه به عنوان رئیس کمیسیون زیربنایی صنعت و محیط زیست در هیات دولت که متولی ستاد مدیریت حمل‌و نقل و سوخت کشور هستند نیز در این باره موثر است.

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در خصوص وضعیت اجرای مصوبه‌ای مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: این مصوبه می‌بایست از 27 بهمن 98 اجرایی می‌شد که به دلیل نبود زیرساخت‌ها در پلیس راهور و ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور، تصمیمی مبنی بر اسقاط علی‌الحساب هزار دستگاه خودروهای فرسوده معادل 7 دستگاه موتورسیکلت اتخاذ گردید که در ادامه حدود 160 هزار گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری موتورهای جدید صادر و تحویل انجمن موتورسیکلت‌سازان شد.

کریمی از تمدید مهلت مبنی بر آماده‌سازی زیرساخت اجرای این مصوبه توسط پلیس راهور و ستاد مدیرت حمل‌ونقل و سوخت خبر داد و افزود: مهلت مذکور برای خروج موتورهای آلاینده از مدار اردیبهشت سال 99 تعیین گردید اما در صورت عدم ارائه تسهیلات برای این موتورها این امر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مراکز اسقاط در جهت اسقاط موتورسیکلت، کامیون و خودروهای سواری فعالیت می‌کنند و موضوع نحوه بهره‌برداری از کامیون‌ و موتورهای اسقاطی در حیطه وظایف ما نیست.

نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در پایان خاطرنشان کرد: مهلت ارائه شده از سوی دولت به مخالفان اجرای این طرح که عمدتا برخی از موتورسیکلت‌سازان هستند در 27 بهمن ماه جاری به اتمام رسید و این صنف می‌بایست برای فروش موتورهای تولیدی خود عوامل تشویقی و ارائه تسهیلات و آپشن‌هایی برای دارندگان موتورهای فرسوده در نظر بگیرند تا رغبت به تحویل موتور فرسوده و خرید موتور نو در آنها ایجاد شود که موتورسازان در خصوص ارائه تسهیلات ضعیف عمل می‌نمایند و در این خصوص با چالش‌هایی مواجه هستند که موجب نارضایتی آنها از تصویب این مصوبه است.

 




نظرات