سراغ بامو 730Li اتاق G12 مدل 2017 رفتیم که مالک آن تصمیم به تیون این سدان فولسایز لاکچری و تبدل آن به نسخه 2020 کرده است. در ادامه به بررسی مراحل فیسلیفت و تیون این خودرو خاص خواهیم پرداخت.
این روزها باتوجه به ممنوعیت واردات و نبود خودروهای بهروز و جدید در بازار کشور، مالکان لوکس و اسپرتسوارها را بر آن داشت تا درصدد تغییرات چهره خودروهایشان برآیند. فیسلیفت یکی از موضوعهای بسیار مهم محسوب میشود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. بههمین منظور سراغ بامو 730Li اتاق G12 مدل 2017 رفتیم که مالک آن تصمیم به تیون این سدان فولسایز لاکچری و تبدل آن به نسخه 2020 کرده است. در ادامه به بررسی مراحل فیسلیفت و تیون این خودرو خاص خواهیم پرداخت.
فیسلیفت و چهره موقرتر
کمپانی بامو اوایل سال میلادی گذشته از فیسلیفت سدان فولسایز لوکس خود یعنی سری7 با اضافه کردن پسوند LCI به G12 رونمایی کرد. این پسوند که کوتاهشده عبارت «Life Cycle Impulse» است، برای محصولات فیسلیفت این خودروساز باواریایی بهکار برده میشود. در فیسلیفت سری7 تغییرات بسیاری در چهره دیده میشود ازجمله اینکه چراغهای باریک در امتداد جلوپنجره مرتفع طراحی شدهاند تا چهره باوقارتر و سنگین از لحاظ بصری را به سری7 بدهد. در نمای عقب گرافیک چراغهای بهروزشدهاند و LED میانی حالت پیوسته بهخود گرفته است، همچنین اگزوزهای ذوزنقهای، نمای زیبا و جالب توجهی را به ارمغان آورده است. این بامو 730Li با اتاق G12 مدل 2017 فاقد کیت M پکیج است. مالک آن درصدد بهروز کردن و تیون و فیسلیفت آن برآمد. این تغییرچهره 730Li به قطعات خارجی بدنه و ارتقای موتور و سیستم اگزوز منتهی میشود.
قلب تپنده با قدرت بیشتر
قلب تپنده بامو 730Li دارای یک موتور چهارسیلندر خطی دولیتری مجهزبه تکنولوژی تویینتوربوشارژ است که حداکثر 258اسببخار قدرت و 400نیوتونمتر گشتاور را با گیربکس 8سرعته استپترونیک به چرخ عقب میرساند.
به گفته وحید پریشن تغییراتی بهمنظور افزایش راندمان موتور انجام شده است. ازجمله آنها میتوان به نصب کیت هوای ورودی ARMA SPEED کربن با فیلتر دائمی، نصب کیت اگزوز کامل Fi Exhaust و ریمپ کردن ECU اشاره کرد. بهعبارتدیگر از آنجا که نماینده Fi Exhaust در ایران در تملک پریشموتورز است، بنابراین کیت کامل آن به همراه میدپایپ(لوله میانی) تا مافلر(صداخفهکن یا منبع اگزوز) دستخوش تغییرات قرار گرفته است. دانپایپ موتور از گلویی توربو موتور تا خروجی و کاتالیزها نیز موردتغییرات قرار گرفتهاند. نکته جالبتر اینکه ECU با توجه به اکتان سوخت و شرایط جوی ریمپ شده تا با سوخت کشور سازگاری داشته باشد. در نهایت با وجود ریمپ مناسب با شرایط و نصب کیت هوا و کیت اگزوز 60اسببخار قدرت خروجی افزایش یافته است.
منظور از فیلتر دائمی، نوع متریالــــی است که با هر بار تعویض روغن نیاز به جایگزین ندارد و قابلیت شستوشو دارد، بنابرایـــــن از عمر مفیدی برخوردار بوده که پس از مدت مشخصی باید تعویض شود. همچنین نمد زیرکــــاپوت و کاورهای کناری موتور تعویض شدهاند.
نکات مهم درباره تیون 730Li
در بخش سیستمتعلیق تنها رینگهای 20اینچی M پکیج بلکپکیج نصب شده است. از آنجا که بامو سری 7 همانند رقیبش یعنی مرسدسبنز اسکلاس از سیستم تعلیق هوشمند موسوم به Magic Scanner بهره میبرد. این سیستم با توجه به دوربین و اسکن پردازش لحظهای از سطح جاده را انجام میدهد تا با محاسبات انجام شده، دامپرها را باتوجه به کنترلگرهای الکترونیکی تنظیم کرده و میزان سختی را نیز بررسی میکند و سواری باکیفیتی را به سرنشینان ارائه میدهند. از آنجا که این سیستم، باارزش و گران است و هرگونه تغییرات در آن منجربه وجود آمدن مشکلات متعدد میشود. بنابراین تیونرها هیچگونه تغییراتی در سیستم اعمال نمیکنند. این در حالی است که اگر خودرویی فاقد سیستم تعلیق هوشمند باشد، تیونر میتواند کمکفنرهای قابلتنظیم پنیوماتیکی، ایرماتیکی و الکترونیکی استفاده کند. با توجه به گفتههای تیونر خودرو برای تامین قطعات هیچ مشکل و محدودیتی وجود نداشته است.
تیون نمای خارجی
برای اولین گام فیسلیفت بامو 730Li G12 مدنظر ما طبق درخواست مالک به مدل 2020 نسخه M پکیج بلکپکیج بدل شده است. M پکیج دارای سه تریم کروم، Gray(خاکستری) و بلکپکیج است که برای خاصتر دیده شدن از کیت M پکیجبلکپکیج استفاده شده، بنابراین باید قطعات بسیاری تعویض شوند که در این باره تیونر خودرو؛ وحید پریشَن میگوید: «وقتی میخواهید خودرویتان را تغییر دهید، به ویژه اگر این خودرو بامو باشد، با آیتمهای بسیاری مواجه میشوید. اما در حالت کلی وقتی بامو 730Li 2017 به 2020 LCI تبدیل میشود؛ در ِموتور، گلگیرهای جلو درِ صندوق تغییر نمیکند اما پلیت درِ عقب و جای پلاک آن، چراغ جلو و چراغهای عقب و همچنین مجموعه سپر جلو و سپر عقب باید کاملا تعویض شوند.
سینیهای پشت سپر، فومها، هواکشها، جلوپنجره و دریچههای ورودیهوا، قسمت رادار، پایههای نگهدارنده رادار، قسمتهای دیاق آلومینیومی پشت سپر یا همان سرشاسی و براکتهای آنها، زههای گلگیرها، هواکشهای داخل گلگیرها، شلگیرها و سینیهای زیرموتور هم باید تغییر کنند» علاوهبر این موارد سیمکشی داخل سپرها و سنسورها نیز دستخوش تغییر خواهند شد. البته در قسمت عقب خودرو سراگزوز کامل، دیفیوزر، رفلکتور و پلیت روی درِ صندوق یا همان قاب جایپلاک نیز با نمونه 2020 تعویض میشوند. بهعبارتدیگر گلگیرها، درِ موتور، رکابها، چراغهای جلو و عقب، مجموعه سپر جلو و عقب باز میشوند و قطعات نامبرده که از قبل توسط تیونر از آلمان سفارشگذاری شدهاند، رنگ و سپس روی خودرو نصب میشوند.
یکی از نکات بسیار مهم در روند فیسلیفت، رنگ قطعات است. این امکان برای مالک خودرو وجود دارد که قطعات را با رنگ فابریک و اورجینال بخواهد یا خام که در این صورت کد رنگ خودرو از روی شماره شاسی و VIN Number برداشته و به بهترین شکل ممکن رنگ ساختهشده روی قطعات بدنه پاشیده میشود تا همرنگ پیش از فیسلیفت باشد. وحید پریشن اضافه میکند: «باتجهیزاتی که در کشور وجود دارد، توانایی ساخت رنگ را داریم و به مراتب کیفیت آن نسبتبه آنچه در کشورهای همسایه تولید میشود، بهتر است.» بعد از اتمام رنگآمیزی قطعات باتوجه به اینکه تمام اتصالات ازجمله پیچها، خارها و دیگر قطعات موردنیاز مدل 2020 LCI سفارشگذاری شدهاند تا پیچبهپیچ مطابق استانداردها و رعایت اصولی قطعات روی بدنه نصب شوند. از دیگر موارد بسیار مهم در فرایند بهروزرسانی چهره 730Li؛ پروگرامینگ چراغهای جلو هستند، زیرا از چراغهای Laser Light مدل 2020LCI استفاده شده که در این باره نیز وحید پریشن اضافه میکند: «راهاندازی و پروگرامینگ چراغهای Laser Light بسیار دشوار است هرچند به رغم انجام آن در برخی موارد دشوار است ولی ما در مرکز تیونینگ خود موفق به انجام آن شدیم و چراغهای جلو را به صورت استاندارد و فاقد هرگونه خطا پروگرام و راهاندازی کردیم.
بهطوریکه تمام امکانات چراغ مانند Auto high Beam،گردش چراغ و سیستم AFLS در چراغهای بامو 730Li راهاندازی شد. بهعبارتی عملکردهای چراغ این خودرو به صورت اورجینال بوده و کاملا درست کار میکند.» چراغهای Laser Light از پرتو و بازدهی نور بهتری برخوردارند. البته قیمت چراغهای لیزری براساس گفتههای وحید پریشن هر کدام حدود سههزار دلار از نمونه LED استاندارد گرانتر هستند. پس از نصب و راهاندازی چراغهای جلو نوبت به نصب چراغهای عقب خودرو میرسد. برای راهاندازی و فعال شدن چراغهای جدید LED در عقب، سیمکشی، تمام سوکتها و یونیتها دستخوش تغییر قرار گرفتهاند و چراغهای عقب نیز بدون هیچ خطایی نصب و راهاندازی شدند. نکته جالبتر اینکه در مدل قبلی عملکرد روشن شدن چراغها سیگنالی هستند که در مدل فیسلیفت LCI شبکه CAN اجازه روشن شدن را صادر میکند، بر این اساس بدون هیچ مشکلی چراغهای عقب به همراه متعلقات سپر جدید، دیفیوزر و سراگزوزها نصب و راهاندازی شدند. البته دوربین جلو و اطراف که به منظور سیستم PDC و نقاطکور و پردازش تصویر سیستم تعلیق عمل میکنند، سنسورهای جلو و عقب و دوربینهای جانبی نیز که در نسخه قبلی فعال بوده، در مدل فیسلیفت هیچگونه تغییراتی روی آن اعمال نشده و سیستم فعال است. سیستمهای الکترونیکی روز که برای نسخه فیسلیفت LCI موردنیاز است، به صورت استاندارد و اصولی و فاقد ایجاد هر گونه خطای پروگرام و راهاندازی شدهاند. ضمن اینکه رادار خودرو بهصورت فابریک راهاندازی و فعال شد. ازسویدیگر تیونر خودرو میگوید: «روند فیسلیفت 730Li M پکیج بلکپکیج که توسط تیم ما انجام شد، نخستین سری7 LCI ایران بوده و بر ایناساس برای نصب تمام قطعات، از مجربترین کارشناسان استفاده شده است. همچنین بامو 730Li مورد بررسی ما قبل از فیسلیفت پکیج نبوده و به LCI یMپکیج ارتقا یافته، رینگهای خودرو به 20 اینچی M پکیج بلکپکیج تغییر کرده است.
هزینه و مدت زمان صرف شده
روند فیسلیفت 730Li اتاق G12 مدل LCI 2020 حدود یکماه بهطول انجامید، تیونر خودرو در این خصوص به ما گفت: « از آنجا که این خودرو بهعنوان نخستین پروژه فیسلیفت سری 7 بوده، تامین قطعات آن از کشور مادر یعنی آلمان و حملونقل آن زمان بیشتری از ما سپری کرد. اما برای رنگآمیزی و نصب نوع پکیج و قطعات حدود 14 روز زمان نیاز بوده و هزینه آن در بازه 800 میلیون تومان به بالاست البته این رقم با توجه به شرایط ارزی کشور متغیر خواهد بود.» 730Li مدنظرما بیش از 800 میلیون تومان با در نظرگرفتن قطعات نو و M پکیج بلکپکیج برای مالک هزینه داشته است.