1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش بی دلیل قیمت خودروهای کم مصرف خارجی

افزایش بی دلیل قیمت خودروهای کم مصرف خارجی

12 فروردین 1399
  • 0

پیگیری‌ها نشان می‌دهد این افراد با وعده‌های دروغین درخصوص افزایش چند برابری قیمت خودروهای هیبرید در سال 99، اقدام به فروش این خودروها حتی نمونه‌های کارکرده آن‌ها به خریداران کرده‌اند.

چند روزی است از انتشار اخباری مبنی‌بر آزادسازی واردات خودروهای هیبرید در سال99 می‌گذرد و اکنون شاهد تاثیرات آن بر نحوه قیمت‌گذاری این خودروها در بازار وارداتی‌ها هستیم. درواقع با اجرایی شدن مصوبه مجلس پیرامون معافیت خودروهای هیبرید از پرداخت حقوق ورودی، ممکن است سال آینده واردات خودروهای هیبرید به کشور آزاد شود. اما همین گمانه‌زنی‌ها باعث شده است باردیگر دلال‌ها و افراد سودجو در بازار دست به‌کار شوند و روند افزایش قیمت این دسته از خودروها را به تدریج آغاز کنند.
پیگیری‌ها نشان می‌دهد این افراد با وعده‌های دروغین درخصوص افزایش چند برابری قیمت خودروهای هیبرید در سال 99، اقدام به فروش این خودروها حتی نمونه‌های کارکرده آن‌ها به خریداران کرده‌اند. اما نکته قابل‌تامل در این‌باره آن است که قیمت‌های پیشنهادی نسبت‌به اوایل اسفند ماه با افزایش چند ده‌میلیون تومانی همراه است، درحالی‌که طی روزهای گذشته شاهد افزایش چندانی در نرخ ارز و سکه نبودیم و نمی‌توان گفت این افزایش قیمت‌ها ناشی‌از نوسانات بازار ارز و سرمایه است. براین اساس می‌توان گفت بار دیگر نقش دلال‌ها در برهم ریختن نظم بازار بیش از هر چیز دیگری مشهود است. اما متاسفانه عدم نظارت دقیق بر شیوه معاملات و همچنین رفتار بازار خودروهای وارداتی، بار دیگر موجب شده است بستری مناسب جهت سودجویی برخی از افراد فراهم شود.
نکته دیگری که طی ماه‌های گذشته باعث شد تقاضا برای خرید خودروهای هیبرید با افزایش همراه شود، افزایش نرخ بنزین بود. از آن‌جاکه در این شرایط انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان به خرید خودروهای کم‌مصرف‌ و هیبرید تمایل پیدا کنند، طبیعا قیمت این دسته از خودروها در بازار با افزایش همراه خواهد شد. اما باتوجه به اینکه حدودا یک‌سالی است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده و خودروهای هیبرید اندکی توانسته‌اند طی این مدت از گمرکات کشور ترخیص شوند، میزان عرضه‌وتقاضا در بازار همخوانی نداشته که موجب بالا رفتن ناگهانی قیمت خودروهای هیبرید در بازار شده است.
درواقع می‌توان گفت بسیاری از دلال‌ها و افراد سودجو با بیان رشد قیمت‌ها در آینده، درحال‌حاضر با فروش خودروهای هیبرید و عرضه آن‌ها به بازار، قصد دارند نقش تاثیرگذاری در انتخاب خریداران داشته باشند. همین امر موجب شده است میزان اندکی به تقاضا برای خرید این خودروها در بازار افزوده شود. با نگاهی به آگهی‌های درج‌شده خودروهای هیبرید در پلت‌فرم‌های آنلاین خریدوفروش خودرو، می‌توان دریافت که طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری در این بخش رخ داده است که سهم عمده‌ای از آن‌ها در گرو تصمیمات صورت‌گرفته توسط دلال‌ها و لیدرهای بازار خودرو است. با این حال می‌توان انتظار داشت با گذشت زمان و فروکش کردن هیحانات کاذب بازار، بار دیگر قیمت خودروهای هیبرید و کم‌مصرف در بازار متعادل‌ می‌شود و شاهد رونق گرفتن در این بخش از بازار باشیم.

   مروری بر تاریخچه خودروهای هیبرید در بازار ایران
اوایل سال 1394 نخستین سری از محصولات هیبرید پا به بازار ایران گذاشت و به دلیل عدم شناخت کافی مصرف‌کنندگان، چندان مورداستقبال قرار نگرفت. این در حالی بود که نخستین خودروی هیبرید وارد شده به کشور متعلق به برند ژاپنی لکسوس بود که تحت‌عنوان CT200h به بازار عرضه شد و به دلیل ناآگاهی خریداران از محصولات این برند، CT200h به‌عنوان خودرویی شکست‌خورده در بازار شناخته شد.
پس از آن سایر محصولات این برند ازجمله تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبرید و لکسوس NX300h توانستند ادامه‌دهنده این راه باشند و آمار فروش خوبی را از خود به‌جا بگذارند. همچنین با آمدن هیوندای سوناتا هیبرید به بازار تحولی در این بخش ایجاد شد و طیف وسیع‌تری از خریداران با این دسته از خودروهای پاک آشنا شدند. در ابتدا به‌دلیل تعرفه واردات ناچیز و همچنین تخصیص تسهیلات ویژه به‌منظور تشویق خریداران به خرید و استفاده از خودروهای هیبرید در کشور، شاهد استقبال نسبتا خوبی در بازار بودیم که همین موضوع نوید روزهای بهتری را می‌داد. 
اما به‌تدریج با بروز مشکلات متعدد در پیکره صنعت خودرو و مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه واردکنندگان خودرو قرار گرفت، خودروهای هیبرید نیز به حاشیه رفتند و کمتر موردتوجه قرار گرفتند. این موضوع تا جایی ادامه داشت که با ممنوعیت واردات خودرو و محدود شدن بازار داخلی، قیمت این دسته از خودروها نیز در بازار آزاد با جهش ناگهانی همراه شد و به یک‌باره از خودروهای پاک اقتصادی به خودروهای لوکس و گران‌ تبدیل شدند.



نظرات