1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. محصول جدید خودروسازان‌بم ؛ «X70» پرچمدار لیفان در ایران + عکس

محصول جدید خودروسازان‌بم ؛ «X70» پرچمدار لیفان در ایران + عکس

24 اردیبهشت 1399
  • 0

شرکت «خودروسازان بم» به‌تازگی با انتشار تصویری نه‌چندان واضح از یک کراس‌اوور چینی، خبر از عرضه محصول جدید به بازار داد.

شرکت «خودروسازان بم» به‌تازگی با انتشار تصویری نه‌چندان واضح از یک کراس‌اوور چینی، خبر از عرضه محصول جدید به بازار داد. این در حالی است که این شرکت آبان‌ماه سال 97 با انتشار تصاویر و مشخصاتی از چند مدل لیفان در وب‌سایت خود، از آغاز همکاری مشترک با این برند چینی خبر داده بود. اما چندی بعد با اعلام خبر قطع همکاری لیفان با شرکای تجاری خود در ایران، این شرکت اقدام به حذف تصاویر و مشخصات سه مدل محصولات لیفان از وب‌سایت کرد.

اکنون پس از گذشت بیش‌از یک‌سال، این شرکت تصمیم گرفته است «لیفان X7» را به خط تولید خود بیاورد و آن را با شعار «Comfort Plus» به صورت چراغ خاموش و در سکوت خبری در وب‌سایت خود به نمایش درآورد. با انتشار این تصاویر می‌توان به این نتیجه رسید که همکاری مشترک کرمان‌موتور و لیفان به پایان رسیده و از این پس خودروسازان‌بم شریک تجاری این نشان چینی در ایران شناخته می‌شود.

 24.jpg


لیفان یکی از برندهای چینی است که سابقه حضورش در بازار ایران به اواسط دهه 80 بر می‌گردد. در آن زمان کرمان‌موتور به‌واسطه قطع همکاری با برندهای دوو و فولکس‌واگن، فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را با شریک چینی خود یعنی لیفان آغاز کرد. این شروع همکاری سبب شد محصولات گوناگونی از این برند ازجمله لیفان 530، 620 و ایکس 60 راهی بازار شوند و مورد استقبال خریداران قرار بگیرند. اما پس توافقات برجام و شروع مجدد همکاری کرمان‌موتور و هیوندای کره‌جنوبی، تولید محصولات لیفان در خط تولید کرمان در حاشیه قرار گرفت.

اما این پایان سرنوشت لیفان در ایران نبود. همان‌طور که گفته شد در پاییز 97 خودروسازان بم مشخصات سه محصول جدید لیفان را روی وب‌سایت خود بارگذاری کرد و از همکاری جدید خود با این برند چینی خبر داد و پیش‌بینی می‌شد این شرکت در سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران به‌صورت رسمی با رونمایی از محصولات لیفان، همکاری خود را با این برند نام‌آشنای چینی اعلام کند اما این اقدام هرگز صورت نگرفت.

براساس آن‌چه در وب‌سایت رسمی خودروسازان‌بم به نمایش درآمده بود، علاوه‌بر تولید مدل‌های«820»، «ایکس60» و «ایکس50» سه محصول جدید شامل مدل‌های «ایکس70»، «ایکس7» و «ام7» قرار بود در خط تولید این شرکت مونتاژ و تولید شوند. اما اکنون شواهد حاکی از آن است که درحال‌حاضر خودروسازان بم قصد دارد تنها یکی از سه محصولی را که پیش‌از این نوید تولید و عرضه آن‌ها را داده بود، به بازار عرضه کند که لیفان «ایکس70» خواهد بود.

مشخصات احتمالی لیفان X70

لیفان X70 کراس‌اوور شهری است و پیش‌بینی می‌شود در ایران با یک موتور 2لیتری با توان 145اسب‌بخار قدرت و 185نیوتون‌متر گشتاور عرضه شود، انتقال نیرو در این خودرو نیز به کمک دو جعبه‌دنده 5سرعته دستی و اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد.

ازجمله امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو می‌توان به سانروف، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک، کروزکنترل، سنسور نور، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد لاستیک، و ... اشاره کرد. البته به‌صورت پیش‌فرض در این خودرو قابل عرضه خواهد بود. براین‌اساس می‌توان گفت لیفان ایکس70 نسبت‌به سایر رقبا در بازار ایران امکانات رفاهی بیشتری را عرضه خواهد کرد.

اما باید دید این شرکت چه برنامه‌هایی برای سهم‌خواهی بیشتر از بازار ایران دارد. همچنین وضعیت خدمات پس‌از فروش، تامین قطعات و گستردگی شبکه نمایندگی‌ها در سطح کشور به چه صورت خواهد بود. این‌ها مواردی هستند که می‌توانند موفقیت یک محصول را در بازار نه‌چندان متنوع ایران تضمین کنند.

 25.jpg

گزینه‌های احتمالی لیفان برای بازار ایران

«X7» کراس‌اوور دیگری است که احتمال دارد توسط خودروسازان بم تولید و عرضه شود. لیفان ایکس7 دارای پیشرانه 1.8لیتری با توان تولید 190اسب‌بخار قدرت و 250‌نیوتون‌متر گشتاور است که به وسیله جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

مدل دیگری که احتمال می‌رود به خط تولید خودروسازان‌بم اضافه شود، «M7» است که در رده خودروهای MPV قرار می‌گیرد. از آن‌جاکه این رده در میان مصرف‌کنندگان ایرانی چندان مورداستقبال نیست، پیش‌بینی می‌شود خودروسازان بم به منظور همکاری با سازمان‌های حمل‌ونقل شهری و ناوگان‌های سازمانی اقدام به عرضه این محصول کرده است. براساس مشخصات درج‌شده برای این محصول در سایت خودروسازان بم، دو نوع پیشرانه 1.5 و 2لیتری برای این محصول قابل‌انتخاب است که پیشرانه دو لیتری مشخصاتی مانند مدل »X70» دارد. همچنین سیستم انتقال قدرت این خودرو از نوع اتوماتیک اعلام شده است.

در انتها باید گفت تاکنون زمان عرضه محصولات لیفان توسط خودروسازان‌بم اعلام نشده است و باید منتظر ماند و دید این خودروساز چه برنامه‌هایی برای احیای این برند چینی در بازار ایران خواهد داشت.



نظرات