1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بعد از اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی چه شد؟

بعد از اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی چه شد؟

30 اردیبهشت 1399
  • 4

با گذشت شش روز از برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار و اعلام فرمول جدید قیمت‌ خودروهای داخلی، باز هم در جلسه روز گذشته شورای رقابت این اتفاق نیفتاد و تاکنون قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده است.

پس برگزاری چندین جلسه و مشورت در رابطه با میزان افزایش قیمت خودروها، در نهایت تصمیم نهایی در جلسه ستاد تنظیم بازار که دوشنبه هفته گذشته (۲۲ اردیبهشت) برای تعیین تکلیف قیمت خودروها از درب کارخانه و در بازار خودرو برگزار شد، مصوب شد که بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد نسبت به نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۷، افزایش قیمت خواهند یافت. علاوه براین قیمت خودرو در بازار ازاد نیز براساس همین قیمت‌های مصوب درب کارخانه به علاوه ۱۰ درصد خواهد بود.

در همان جلسه ستاد تنظیم بازار هفته گذشته، رضا شیوا- رئیس شورای رقابت - اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت بعدی آن جلسه قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ شود. بر این اساس قرار بود قیمت‌های جدید خودرو، سه‌شنبه هفته پیش به خودروسازان ابلاغ شود اما این موضوع محقق نشد.  روز شنبه جلسه شورای رقابت به منظور تعیین قیمت‌های نهایی خودرو برگزار شد تا قیمت‌های نهایی اعلام شود که بازهم نشد.

اگرچه قرار بود بعد از پنج روز تعلل در اعلام قیمت‌های جدید خودرو طبق فرمول شورای رقابت، دیروز این موضوع تعیین تکلیف شود اما نتیجه پیگیری‌ها حاکی از این است که تاکنون قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده است.

شنیده می‌شود که تعلل در اعلام قیمت‌های جدید احتمالا به دلیل تعمیم فرمول جدید قیمت‌گذاری برای همه خودروها از جمله خودروهای کم تقاضاست، در گذشته قیمت برخی خودروهای کم تقاضا در کارخانه مطابق با نرخ بازار آزاد تعیین می‌شده اما اکنون نیز این خودروها بایستی طبق فرمول جدید قیمت‌گذاری شوند.

بر این اساس باید منتظر ماند تا شورای رقابت قیمت خودروها را تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارائه کند تا ستاد نیز قیمت‌های جدید تمام خودروها را اعلام و به خودروسازان ابلاغ کند.

البته در جلسه شورای رقابت روز گذشته، رئیس این شورا با بیان اینکه به دلیل توقف واردات خودرو برخی از محصولات این دو شرکت که انحصاری نبودند مشمول انحصار شده و باید دستورالعمل قیمت‌گذاری آن‌ها هم مشخص شود، برای این دسته از خودروها نیز دستورالعمل قیمت‌گذاری را تعیین کرده است. ضمن اینکه اعلام شده است که قیمت‌گذاری سایر خودروهای موجود در بازار از جمله محصولات شرکت‌های چینی نیز در دستور کار قرار گرفته و در حال بررسی آن هستند.

طبق اعلام او، در قیمت‌گذاری خودروهای جدید ایران خودرو و سایپا که مشمول بازار انحصاری شده‌اند قیمت پایه سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته شده است به نحوی که شورا با محاسبه تورم سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و کسر افزایش قیمت بهمن ماه ۱۳۹۷ از مجموع تورم دو سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ دستورالعمل قیمت‌گذاری این خودروها را تعیین و به ستاد تنظیم بازار ارائه کرده است.

جزئیات تغییر قیمت تمام محصولات ایران خودرو و سایپا توسط ستاد تنظیم بازار به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

 



نظرات

  • حمید حمید (3 خرداد 1399 ساعت 13:08)

    سلام و احترام . من نمیدونم چه کسی یا چه کسانی از زجر دادن و اذیت کردن مردم ایران لذت می برند آخه ثروت اندوزی تا کی ، اینم از قانون گذارامون که دوتاشون تو مافیای خودرو بودن، از خدا می خوام زودتر مردم رو از ظلم دلالان راحت کنه

  • حسن حسن (30 اردیبهشت 1399 ساعت 13:50)

    خدا وکیلی اگه این کار برای همه خوروها انجام بشه اولین تصمیم قاطع دولتی میشه که اجرایی شده
    ولی احتمالش ضعیفه مافیای قدرتمند خودروسازان تن به این قانون بدهند.
    امیدوارم در همه زمینه ها روزی برسد که قوانین محکمی داشته باشیم
    تا هرکسی از راه رسید پاشو رو شونه های مردم نزاره بره بالا
    الهی آمین

  • میثم میثم (30 اردیبهشت 1399 ساعت 11:03)

    شما هی گرون کنید منکه رفتم دوچرخه خریدم.هم کارم راه افتاده هم پول بیمه نمیدم.هزینه های ماشین سوار شدن داخل ایران زیاده هرکس ماشین بخره انگار خرج یک خانواده ۴نفره رو قبول کرده

    زورم به شما نمیرسه اما زورم بخودم میرسه نمیخرم

  • مژگان مژگان (30 اردیبهشت 1399 ساعت 10:35)

    معمولا جلسات در ایران برای اضافه کاری و حق ماموریت و اطمینان به مردم که ما داریم کار انجام میدیم و پروسه سر کاریست والا جز افزایش قیمت کاری نمیشود لااقل کاهش اصلا و ابدا