1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. «شیوا» را مدیرعامل ایران‌ خودرو کنیم، «تابش» را مدیرعامل سایپا !

«شیوا» را مدیرعامل ایران‌ خودرو کنیم، «تابش» را مدیرعامل سایپا !

1 خرداد 1399
  • 14

روسای شورای رقابت و سازمان حمایت، مدیریت خودروسازی‌ ها را بپذیرند و با همین قیمت‌ هایی که می‌ گویند اقدام به تولید کنند

قیمت‌ گذاری رسمی در صنعت خودرو کشور طی سال جاری در حالی به ‌صورت دستوری تعیین شده است که بسیاری نسبت به آن انتقاد دارند. قیمت ‌گذاری دستوری این بار نه ‌تنها برای کارخانه که قرار است برای بازار خودرو هم اعمال شود. پیش از این قیمت خودرو برای کارخانه به ‌صورت سالانه و با توجه به میزان تورم و فرمول‌های شورای رقابت و سازمان حمایت تعیین می‌شد. حالا اما قرار است بازار خودرو هم با توجه به قیمت کارخانه تعیین تکلیف شود و قیمت بازار نمی‌تواند بیش از ۱۰درصد قیمت کارخانه باشد. این تصمیمی بود که هفته گذشته از سوی رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رئیس شورای رقابت اعلام شده و حالا سازمان تعزیرات هم اعلام کرده است با افرادی که بیش ‌از قیمت اعلام‌شده خودروهایشان را در بازار به فروش برسانند، برخورد خواهد شد.

پیش از این هم بارها مواردی از این قبیل برای سامان‌ دادن به بازار و صنعت خودرو اعمال شده بود که اصولا تاثیری کوتاه‌ مدت داشته و پس از مدتی دوباره شرایط مانند گذشته شده است. در این زمینه با فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

-چند روزی است که از اعمال افزایش قیمت ۱۰درصدی برای ایران‌خودرو و ۲۳درصدی برای سایپا می‌گذرد. ابتدا بفرمایید تحلیل شما از این میزان افزایش قیمت که توسط شورای رقابت اعمال شده چیست؟

این هم حرکت نامناسبی است مانند بسیاری از کارها و اقداماتی که در گذشته بارها تکرار شده، ظاهرا برخی آقایان سازوکار مالیاتی و مالی مصوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را که ۸۰میلیون ایرانی ملزم به رعایت آن هستند، قبول ندارند. دارایی و بورس می‌گویند خودروسازان ضررده هستند. بانک مرکزی به‌ عنوان نهاد پولی کشور اظهار می‌کند چون خودروسازان زیان‌ده هستند و ورشکست شده‌اند، به آن‌ها تسهیلات پرداخت نمی‌کنیم. اما آقای شیوا (رئیس شورای رقابت) می‌گوید من قبول ندارم خودروسازان ضرر کرده‌اند و در سالی که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد هم باز خودروسازان زیان دیدند. اما واقعیت این است افزایش ۱۰درصدی قیمت در اقتصادی که طبق آمار بانک مرکزی دارای ۴۲درصد تورم است، جای سوال دارد. چگونه در ۱۸ماه قیمت محصولات تنها ۱۰درصد تعدیل می‌شود؟ به‌تازگی نیز ایشان پذیرفته است که قیمت پراید ۴۲میلیون تومان شود، درصورتی‌که قیمت بازار حدود ۷۰میلیون تومان است.

-البته ایشان معتقد است که زیان خودروسازان به دلیل بهره‌وری پایین و نیروی مازاد و... است. این مساله را چگونه می‌بینید؟

خیر؛ به این دلیل نیست. این زیان به دلیل اشتباه‌ها افرادی است که اصرار به قیمت‌گذاری دستوری داشته‌اند و همچنین کسانی که می‌گفتند این ضرر را تبدیل به سرمایه کنید! این چنین اشتباه‌هایی انجام شده و پول بانک‌ها هم پس داده نشده و بهره‌ روی بهره آمده است. پول یا باید از محل فروش پس داده شود یا از طریق افزایش نقدینگی سهامدار. اما هیچ‌کدام از این دو راه پیموده نشده است.

-مورد دیگری که طی هفته گذشته مصوب شده، درخصوص قیمت بازار خودروها است. آقای تابش، رئیس سازمان حمایت قیمت بازار را قیمت خودرو در کارخانه به علاوه ۱۰درصد سود اعلام کردند. این نوع قیمت‌گذاری تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ یعنی حالا که قیمت پراید ۴۲ یا ۴۳ میلیون تومان اعلام شده است باید آن را با ۱۰درصد بیشتر در بازار آزاد به فروش رساند.

در جواب این پرسش شما من می‌خواهم یک پیشنهاد فوق‌العاده ویژه بدهم؛ پیشنهاد من برای این نوع قیمت‌گذاری این است که آقای شیوا را مدیرعامل ایران‌خودرو و آقای تابش را مدیرعامل سایپا کنیم و به این دوستان شش ماه فرصت دهیم تا به این اعداد دست پیدا کنند. برخی دوستان در گذشته می‌گفتند خودروسازان باید یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنند و قیمت خودرو را کاهش دهند اما بعدا متوجه شدند که به این راحتی هم نیست. حالا اگر آقایان شیوا و تابش راه حل بهتری دارند، مدیرعامل این دو خودروساز شوند و یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنند و قیمت بازار را برسانند به ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه و خودرو ۴۰۵ را مثلا به ۵۰ میلیون تومان برسانند.

یعنی آقای شیوا خودرو ۴۰۵ را با ۵۰ میلیون تومان تولید کند و ضرر هم ندهد. برای این کار هرکسی را هم که خواست اخراج کند. این خودرو فقط ۲۵۰۰ دلار ارزبری دارد. دلار درحال‌حاضر بیش از ۱۷هزار تومان است. یعنی ارزبری این خودرو بیش‌از ۴۰میلیون تومان است. واقعا روی چه حسابی این درصدها را اعلام می‌کنند؟ کشور تورم ۴۲درصدی دارد. در این خصوص رئیس بانک‌مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس بورس و اداره مالیات سخن گفته‌اند.

برای یک خودرو فولاد و مس و بسیاری مواد دیگر مصرف می‌شود. هر تن مس ۶هزار دلار قیمت دارد. روی خودرو ما ECU، ایربگ و ای‌بی‌اس داریم. این تورمی که مردم در گوشت و مرغ و مسکن و... تحمل می‌کنند، ناشی از چنین اقدامات اشتباهی است. یعنی واحدهای مختلف تولیدی زیان می‌کنند و این زیان را وارد سرمایه می‌کنند. پول از بانک‌ها می‌گیرند و نمی‌توانند پس دهند و همین‌طور سیکل تولید نقدینگی در کشور بیشتر و بیشتر می‌شود.

-موارد تازه‌ای هم برای ایجاد محدودیت در خرید خودرو توسط مشتریان اعمال شده است. آن‌ها را چگونه می‌بینید؟

بله؛ این‌که مثلا فردی که در سه سال اخیر خودرو خریده دیگر نمی‌تواند خودرو خریداری کند. این یعنی چه؟ یعنی این‌که منِ‌نوعی باید بگردم و کارت‌ملی بخرم. مگر برای کارت بازرگانی با پدیده کارت‌ملی‌فروشی مواجه نیستیم؟ با فردی که سه سال است خودرو نخریده و با ۵۰۰هزار تومان یا یک‌میلیون تومان به فرد دیگری این خودرو را واگذار کرده چه می‌کنید؟ اصولا چه کاری می‌توان با این فرد انجام داد؟ بانک مرکزی نمی‌تواند این پول‌ها را رصد کند تا ببیند در کجا ورود کرده است؟ صحبت یک قران، دو زار نیست؛ صحبت از ۱۴۰هزار میلیارد تومان پول است.

-آیا اصولا به مردم می‌توان گفت خودرو خود را نباید با ۱۰درصد بیشتر از قیمت بازار بفروشید؟ آیا می‌توان تضمینی ایجاد کرد تا فرد نتواند خودرو خود را با ۴۰درصد بالاتر از قیمت کارخانه به فروش برساند؟

خیر؛ پیشنهاد دوم من هم همین است؛ بنده خودرو آقای تابش را هرچه که هست با فرمول خودشان خریدارم. یعنی با این فرمول ماشین آقای تابش را ۱۵درصد بالاتر خریدارم. پیشنهاد اول من این است که آقای تابش و شیوا مدیرعامل این دو خودروسازی شوند. پیشنهاد دوم من هم این است که با این فرمول خودرویشان را خریدارم. مدل خودرو ایشان هم مهم نیست و من به قیمت صفر خریدارم. فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر به من بفروشند.



نظرات

  • اسگر اسگر (6 خرداد 1399 ساعت 03:40)

    آقای عزیز لطفا آن جنسهایی که درون ایران وجود دارد مانند مس و اهن را با نرخ دلار حساب نفرمایید..اینجا ایران است و با حقوق و درامد کار گران حساب کنید...این نکته ها را هم در نظر بگیر...با تشکر

  • سعید سعید (2 خرداد 1399 ساعت 13:59)

    درشو تخته کنید خلاص،شرکتی که با این همه رانت و حمایت و وام های چندهزارمیلیاردی نتونسته خودشو جمع کنه همون بهتر ورشکست شه...تعرفه رو بردارید ما هم ماشین بی کیفیت خارجی رو سوار میشیم خدا پدر شما رو بیامرزه

  • آرش آرش (2 خرداد 1399 ساعت 01:31)

    بنده هم دو پیشنهاد دارم یک اینکه به انحصار تولید خودرو پایان دهید و بعد اجازه دهید که خودروساز داخلی به هر قیمت که می خواهد محصولش را بفروشد مثلا پراید 500 ملیونی و در عوض ماشین های کهنه و پوسیده بیست سال پیش اروپا و امریکا رو به قیمت ضایعات وارد کشور کنید و به مردم حق انتخاب بدهید که از بین آن ها انتخاب کنند.
    راه حل دوم : اگر خودرو سازها معتقد به ضرر ده بودن هستن خب تعطیل کنید تا کی ملت چوب خودروساز داخلی رو بخوره تعطیل کنید و در محل کارخانه به پرورش اسب و قاطر بپردازید مطمئنا موفق خواهید بود و برایتان سود ده است ایران خودرو اسب و قاطر پرورش دهد و سایپا گاری بسازد و صد البته غیر انحصاری اینگونه مردم راضی تر هستن و به آنها توهین نمیشود

  • مدیران بی لیاقت مدیران بی لیاقت (2 خرداد 1399 ساعت 01:23)

    جناب کارشناس
    شما ابتدا به معنای واقعی بازار را برا ورود همه نوع خودرو باز بذارید بعد هر چقدر خواستید افزایش قیمت بدید مردم خودشون تحلیل می کنند کدوم خودرو را بخرن. تو بازار انحصاری که هیچ رقیبی نیست باید قیمت دستوری باشه وگرنه شما هر قیمتی بخواهی بدهی مردم هم مجبورن بخرن.
    البته نمایندگان و صاحبام نفوذ نفرات خوشونو قالب می کنند برا استخدام در خودروسازها و همچچنین سومدیترتها باعث میشه قیمتها بدون اینکه کیفیت بالا بره ، افزایش می یابد و ملت بیچاره باید جور این سومدیتها را بکشند

  • مهرداد مهرداد (1 خرداد 1399 ساعت 21:44)

    آخه ایراد از شما که نیست ایراد از بی سرفهایی است که ورود خودرو رو ممنوع کردن
    وگرنه با قیمت یک ۴۰۵ می‌شد یک بی ام و وارد کرد اون وقت میدیدیم که واسه فروختن پراید به قیمت ۲۰ تومن روش یک دست هم میدادین

  • مجتبی مجتبی (1 خرداد 1399 ساعت 17:29)

    سلام جناب کارشناس
    دارین میگین قیمت خودرو چرا بعد ۱۸ ماه فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کنه حالا بهتون میگم جناب کارشناس، اگه به حافظتون رجوع کنید متوجه میشید قیمت خودروهای قبلی اولش بر مبنای واقعی اعلام شد و پراید رو گفتن حدود ۲۶ میلیون ولی چون میخواستن به قول خودشون مدیریت کنن گفتن قیمت همینجوری کیلویی بصورت ۵ درصد حاشیه قیمت بازار و نه بر اساس اصول و همون پراید شد ۳۷ میلیون متوجه میشی که چی میگم جناب کارشناس؟؟؟

  • MHB MHB (1 خرداد 1399 ساعت 16:30)

    باعث و بانی این همه مشکلات خود دولت است. اگر دولت دلش به حال مردم میسوزه دستور واردات خودرو بدون تعرفه گمرکی و مشکلات اداری بکنه مردم بهترین ماشین ها رو وارد میکنند به قیمت پراید مدل 90 اونوقته که خودرو سازان ایرانی می افتند به پای مردم که خودرو ها رو از دو قسط به قیمت نازل بخرند. اگر من اشتباه میکنم کسی جواب منو بده. مردم ایران سزاوار بهترین هاست.

  • Hgh Hgh (1 خرداد 1399 ساعت 13:19)

    اولا اگر بعد حدود نیم قرن از تولید خودرو در ایران هنوز نتوانسته آید کاملا بومی سازی کنید وارز بری دارد یکی از نشانه های ضعف مدیریتی و ساختاری خودرو است
    وثانیا شما بهتر بجای اینکه هرساله قیمتها به خاطر هزینه های سربار مثل همین وام‌های که شما گرفته آید ودر جای دیگر غیر تولید خودرو هزینه کرد ه ایدو باعث افزایش غیر واقعی تولید خودرو میشود را کم کنید واز این طریق به قیمت مناسبی برای تولید برسید
    در نهایت یک آرزو دارم ای کاش یک روز ورادات خودرو آزاد شود با تعرفه پایین و این قیمت گذاری دستوری هم حذف شود بینم باز کسی حاضر خواهد شد این ارابه های مرگ را از شما بخرد

  • كريم كريم (1 خرداد 1399 ساعت 13:07)

    اگر 42 درصد نرخ تورم را قبول داريد كه بايد روي قيمت خودرو هايتا ن كشيده شود پس چرا حقوق كارگر را به نسبت نرخ تورم افزايش ندايد ؟

  • حمید حمید (1 خرداد 1399 ساعت 12:49)

    این افراد به اصطلاح کارشناس دلسوزه کی هستن خودروساز یا مردم آقای عقل کل اون نفری که چهار پنج سال کارگری میکنه تا بتونه ی پراید بخره بیشترشم نمیخواد الان میاد می بینه شده هشتاد ملیون چکار باید کنه من نمیدونم تو این مملکت هشتاد ملیون آدم باید فدای اون فرغون ساز با صدتا کارگرش بشن یعنی .......... از این افراد پیدا میشه که میاد اینجوری طرفداری اون اشغال سازو میکنه

  • آیدین آیدین (1 خرداد 1399 ساعت 10:19)

    چرا همه مصاحبه ها و خبرهای روزانه خودرویی سایت فقط با کارشناسانی انجام می شود که به شدت با پایین اومدن قیمت خودرو و تصمیم شورای رقابت مخالفند. مثل اینکه شهر خبر هم از این کاهش قیمت ها چندان راضی نیست ها

  • وطن وطن (1 خرداد 1399 ساعت 09:33)

    در بحث خودرو بايد ابتدا انحصار / دلالان / پشت پرده ها و درصد بگيران / پيش فروش بي ضابطه را از بين برد بعد از آن بايد عاملين چنين تصميمات را به مجازات رساند تا صنعت خودرو بطور سالم و به روز پيشرفت كند .

  • Mos Mos (1 خرداد 1399 ساعت 08:52)

    در دیزی بازه حیای گربه سیاه کجاست.شرکتهای زیر مجموعه به ارزش 30 هزار میلیاردی رو بفروشید دزدی رو کنار بزارید رابطه های عیر مشروع و حقوقهای کذایی رو قطع کنید با نصف این قیمتها کارخونه سود هم میده.

  • علی علی (1 خرداد 1399 ساعت 08:22)

    اولا اینکه صنعت خودرو سازی در انحصار اقا زاده های دولتی هستش. دوما افایان دولتی چرا حقوق کارگر بر مبنای تورم ۴۲ درصد افزایش نمیدن.سوما مگه پراید و پژو برای قشر گارگر نیست چرا نباید قشر ضعیف هیچ وقت دارای ماشین نباشه
    مثل اینکه شما پویش نخریدن ماشین یادتون رفته....