1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رشد قیمت حداقل ۵ میلیون تومانی خودروهای داخلی با پیروی از افزایش نرخ ارز

رشد قیمت حداقل ۵ میلیون تومانی خودروهای داخلی با پیروی از افزایش نرخ ارز

7 تیر 1399
  • 7

با اتمام شوی فروش خودروسازان، بازار خودرو نه تنها آرام نگرفت، بلکه منحنی قیمت‌ها صعودی تر از قبل نیز شد. بنابر اخبار رسیده از بازار، قیمت خودروهای داخلی طی یکی دو هفته گذشته حداقل پنج میلیون تومان افزایش یافته است که البته در مورد خودروهای وارداتی، صحبت از رشد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز به میان می‌آید.

اینکه چرا بازار خودرو با وجود وعده‌های وزارت صنعت،معدن و تجارت و خودروسازان مبنی بر کاهش التهاب و کنترل قیمت، حالا دوباره روی دور صعود افتاده، بیشتر ریشه در مسائلی مانند رشد نرخ ارز، افزایش تقاضا و البته تورم انتظاری دارد. در این بین، به نظر می‌رسد سرکشی‌های ارز بیش از سایر عوامل در دور جدید التهاب بازار خودرو نقش دارد. نرخ ارز طی روزهای گذشته از سال ۹۹، بیش از ۴ هزار تومان صعود کرده است. 

در این شرایط، بازار خودرو نیز از قافله گرانی عقب نمانده و پا به پای ارز افزایش قیمت را به خود می‌بیند. به اعتقاد کارشناسان، تا وقتی نرخ ارز بالا برود، قیمت خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی ها) نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. در کنار اثر افزایشی ارز بر بازار خودرو، تورم انتظاری نیز محرک دیگری است که قیمت‌ها را در این بازار شارژ کرده است. به نظر می‌رسد نااطمینانی شهروندان ایرانی نسبت به آینده اقتصادی کشور، این روزها افزایش یافته، بنابراین تورم انتظاری آنها نیز بالاتر از قبل رفته است و انعکاس این موضوع را می‌توان در آینه قیمت‌ها به وضوح دید. در واقع تورم انتظاری سبب شده شهروندان قیمت پیشنهادی برای اموال و دارایی شان (از مسکن گرفته تا خودرو) را بالا ببرند تا ارزش پول خود را حفظ کنند. در این بین، ماهیت مصرفی خودرو نیز کمرنگ شده و بسیاری از شهروندان به آن به‌عنوان کالایی برای حفظ ارزش پول نگاه می‌کنند. 

استقبال ۶ میلیون نفری از طرح فروش فوق‌العاده خودروسازان که نیمه نخست خرداد اتفاق افتاد، به وضوح نشان داد چه عطشی برای خرید این کالا با قیمت کارخانه‌ای وجود دارد. بدون تردید، بیشتر شرکت‌کنندگان در طرح فروش فوق العاده به دنبال این بودند که خودرو را با نرخ کارخانه‌ای دریافت و با فروش آن در بازار، سودی هنگفت را حاصل کنند. حتی در پیش فروش نیز با وجود قطعی نبودن قیمت و بازه زمانی طولانی تر برای تحویل خودروها، باز هم استقبال زیادی به عمل آمد تا مشخص شود نگاه مشتریان به آینده بازار خودرو، کماکان حول محور رشد قیمت می‌چرخد. در کنار نرخ ارز و تورم انتظاری، به نظر می‌رسد افزایش تقاضا نیز عامل دیگر صعود منحنی قیمت در بازار خودرو است. با توجه به فرا رسیدن فصل داغ خرید خودرو، تقاضا در بازار افزایش یافته و این در حالی است که روند عرضه از سرعت مناسبی برخوردار نیست. بنابراین نبود تعادل لازم میان عرضه و تقاضای خودرو نیز به نوبه خود بر صعودی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو اثرگذار بوده و با توجه چشم‌انداز نه چندان مثبت تولید، عدم تناسب همچنان ادامه خواهد داشت.

  صعود قیمت خودروها

اما طبق اخبار رسیده از بازار، در حال حاضر قیمت پراید با صعودی حدودا ۵ میلیون تومانی به ۷۶ میلیون تومان رسیده و تیبای هاچ بک هم که ۶ میلیون تومان رشد قیمت داشته، در حال حاضر خودرویی ۹۵ میلیون تومانی به شمار می‌رود. فعالان بازار همچنین در مورد ساینا و کوئیک نیز از رشد قیمت بیش از ۶ میلیون تومانی این خودروها می‌گویند. بر این اساس، قیمت ساینا در بازار به بالای ۹۵ میلیون تومان رسیده و کوئیک دنده‌ای هم ۱۰۲ میلیون تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ با توجه به رشد ۱۰ میلیون تومانی، در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد و پژو پارس هم با جهشی ۱۶ میلیونی، ۱۵۳ میلیون تومان در مدل معمولی قیمت دارد. 



نظرات

  • غریبه ام غریبه ام (8 تیر 1399 ساعت 12:29)

    همه رسد قیمت رو به گردن این و ان میندازند، اخه مگه فقط خودرو گران شده؟ تخم مرغ رو اجازه افزایس قیمت ندادن، دیگه تولید کننده ها تخم مرغ رو منهدم میکنن ولی نمیفروشن تا بالاجبار قیمتش رو بالا ببرن،اقتصاد ما وابسته به دلار و خارجه. مواد اولیه همه چیز نیاز به دلار و ارز داره بهمین جهت تا دلار بره بالا قیمتها هم به طبع اون بالا میره. و مردم دارایی شون روز به روز کمتر و کمتر میشه..

  • کارگر ساده کارگر ساده (7 تیر 1399 ساعت 18:52)

    ای کاش هنوز هم مسخ شدن آدمها بخاطر حرام خوری و گناهان کبیره ادامه داشت تا میتوانستیم حیوانهای انسان نما رو ببینیم و درس عبرتی برای بقیه میشد و هرکسی کارش رو به درستی انجام میداد و خیانت به مردم رو تقصیر تحریم ها نمی انداختند

  • علیرضا علیرضا (7 تیر 1399 ساعت 15:28)

    عرض آخر بنده همیشه نظرم رو بیان میکنم ولی هیچوقت متاسفانه درج نمیشه

  • علیرضا علیرضا (7 تیر 1399 ساعت 15:26)

    سلام
    بنده خیلی خلاصه عرض میکنم تا وقتی هر مسوولی کارخودش رو بلد نباشه و بقول معروف کلاهش پشم نداشته باشه و متاسفانه باهر وعده وعید زیر میزی شل بشه و تهش اونقدر بخوره که اخراج و آبروریزی براش مهم نباشه این قصه نه فقط در مبحث مسکن و خودرو که بلکه پفک نمکی رو هم شامل قیمتهای نجومی میکنه ما مردمی هستیم که اعتراضاتمون خشونته و سکوتمون باعث پررو تر شدن مفسدین با حرف آروم و حساب کنار نمیایم و منطقی معضل رو با کمک دلسوزان نظام در راسشون مقام معظم رهبری مدظله عالی انجام نمیدیم. تا وقتی دلال و رشوه بگیر هست این داستان ادامه دارد.چنانچه نیروهای امنیتی انتظامی با رهنمودهای رهبر معظم و رییس قوه قضاییه بدون هیچ اغماضی ریشه این مفسدین رو نزنن آش همین آش و کاسه همین کاسست. وفاصله طبقاتی و فقر ثانیه ای بیشتر خواهد شد والسلام ارادتمند.

  • آزاده آزاده (7 تیر 1399 ساعت 14:07)

    امیدوارم مسببینش نه در این دنیا و نه در آخرت روی خوشی نبینند.

  • کارمند کارمند (7 تیر 1399 ساعت 07:19)

    خدا خیرشون نده اخر هم کاری کردن توحسرت پرایدش هم بمونیم،اهای کسانی که مدعی دلسوزی برای مردم رو می خورید و همچیز خودتون مطابق استانداردهای بین المللی میدونید،ایا به نظرشما در این شرایط تحریمی ونیاز مبرم خیلی از خانواده ها به خودروی ارزان ،توقف وخارج کردن خودروی پر تیراژ پراید کار درستی بود؟به خودتون بیا همه که مثل شما نمیتونن بنز و بی ام وه سوارشن.فقط امام زمان ما رو از شر شما نجات بده

    امیر امیر (7 تیر 1399 ساعت 14:45)

    ماجرای پراید شده الاغ ملا نصردین
    پراید تولید میشه میگید ناایمنه باید توقف تولید بشه تولید نمیشه میگید ارزونه باید تولید بشه!!!!!!