1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پلاک سوم خودرو چیست و چه ویژگیهایی دارد ؟

پلاک سوم خودرو چیست و چه ویژگیهایی دارد ؟

8 تیر 1399
  • 4

 

نصب پلاک سوم بر روی خودروها مزایای بسیاری دارد گرچه اجرای آن قانونی است اما اجرای آن از سال ۸۴ به تعویق افتاده و تا پایان امسال به تدریج اجرا می‌شود این در حالی است که بسیاری از هموطنان از مزایای آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند این پلاک چیست و چه فوایدی دارد؟

سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: برابر ماده ۱۳ آیین نامه راهور مصوب ۱۳۸۴ به همراه یک زوج پلاک، پلاک سوم وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تایید راهنمایی و رانندگی صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب می شود.

وی ادامه داد: این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره گذاری و شماره است.

سرهنگ محمدی اضافه کرد: پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد.

به گفته وی، زمان اجرای این قانون بزودی از سوی راهنمایی و رانندگی اعلام می شود.

 در راستای هوشمند سازی پلیس به ویژه پلیس راهور که در این زمینه پیشگام بوده است، پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود.

اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودورها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات خودرو در دست افزارهای پلیس نشان داده می شود و پلیس می تواند سرقتی بودن خودرو را احراز کند.

 

 

 

 



نظرات

  • کمال اهوازی کمال اهوازی (10 تیر 1399 ساعت 02:24)

    ریاست محترم راهور-باسلام احتراما به استحضار می رساند
    شما نگران‌رنگ خودرو وابزار به روز خودرو نباشیدلذا اگر جاده های کشور را درست کنید خودروهای ما خراب نمیشوند
    (ثانیا)برای امنیت خودروها شهروندان بجای پلاک سوم یک کار با حقوق منصفانه برای افراد بیکار پیدا کن که مجبور به سرقت نشوند لازم به توضیح هست در این شرایط نابسان بازار وبیکاری مطمئن باشید کسی که یک نوزاد دو ماهه داشته باشه و دچاربیماری بشه و پول نداشته باشه مجبوره جونش بده اما بچه ش رو از دست نده پس خیالت راحت اگه بیکاری باشه پلاک سوم که سهله اگه پلاک ۴۰چهلم بزاری هم بی فایدست
    نتیجه گیری(پلاک سوم بخاطر درامد از جرایم خودرو ها می باشدلذا ابراز دلسوزی نکید یه وقت دچاربیماری نارحتی قلبی نشی )

  • ererr ererr (8 تیر 1399 ساعت 14:59)

    منظور شما جریمه کردن سریعتر و راحت تر است

  • عبداله عبداله (8 تیر 1399 ساعت 09:57)

    بازطرح جدید برای خالی کردن جیب مردم بینوا . خدا میدونه برای این پلاک از مردم چقدر پول میخواهند تیغ بزنند. متاسفانه آقایان فقط به فکر تیغ زدن جیب مردم هستند.

    ererr ererr (8 تیر 1399 ساعت 15:08)

    ای کاش نفعی داشت ، با این پلاک سوم که پولش را از خود مردم میگرن ، با سامانه های دوربین های خیابانی با سرعت جریمه میکنن