1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار اقتصادی
  4. قربانیان قیمت‌گذاری دستوری خودرو چه کسانی می باشند؟

قربانیان قیمت‌گذاری دستوری خودرو چه کسانی می باشند؟

15 تیر 1399
  • 1
  • 1744

 

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اعتقاد دارد با توجه به افزایش قیمت تمامی نهاده‌های تولید و همچنان دستوری بودن قیمت‌گذاری خودرو، خودروسازان نیز نمی‌توانند به درستی قیمت قراردادها را سریعا افزایش دهند، بنابراین قطعه‌سازان به نوعی ازسوی زنجیره تامین و در حقیقت مصرف‌کنندگان، به‌دلیل فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار، قربانیان اصلی نرخ ‌گذاری‌ دستوری هستند.

آرش محبی‌نژاد درباره وضع فعلی قطعه‌سازی و مباحثی که در روند قیمت قراردادها با خودروسازان وجود دارد، اظهار کرد: قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده و نرخ دلار نیز درصد بالایی رشد داشته است؛ بنابراین وضعیتی پیش آمده که علی‌الحساب و به طور میانگین قیمت قطعات باید ۵۵ درصد افزایش یابد. 

وی افزود: هرچند روند اصلاح قیمت قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان آغاز شده، اما شرکت‌های خودروساز به‌دلیل عدم اصلاح قیمت (ناشی از نرخ‌گذاری دستوری) نمی‌توانند سریعا قیمت‌ها را افزایش دهند و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای صنعت قطعه ایجاد کرده است. دبیر انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی با تاکید بر این‌که قطعه‌سازان قربانی قیمت‌گذاری دستوری هستند، گفت: البته که قربانی اصلی قیمت‌گذاری دستوری خودرو مصرف‌کنندگان هستند. 

وی ادامه داد: اختلاف فاحشی که بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد شده، سودی کلان را به جیب دلالان و واسطه‌گران ریخته و اینجاست که مصرف‌کنندگان قربانی می‌شوند. 

فرهادی تاکید کرد: اگر این شیوه قیمت‌گذاری اصلاح شود، صرفه اقتصادی برای کل زنجیره تامین و خودروساز ایجاد می‌شود و در این صورت، قطع به یقین تولید و عرضه افزایش پیدا خواهد کرد. محبی‌نژاد با بیان اینکه با تغییر دو پارامتر مهم حذف تقاضای کاذب در بازار و افزایش عرضه، می‌توان شاهد سروسامان گرفتن معادله عرضه و تقاضا بود، گفت: در حال حاضر بخش زیادی از تقاضای بازار، کاذب است و خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای دیده می‌شود که بخش قابل توجهی از تقاضا برای آن، ناشی از نیت کسب سود است.

 وی گفت: علاوه بر این، چنانچه صرفه اقتصادی ایجاد شود، مسلما قطعه‌سازان توان بیشتری برای تولید خواهند داشت و به تبع آن خودروسازها نیز تولیدشان بالا خواهد رفت، بنابراین عرضه افزایش یافته و متناسب با تقاضا خواهد شد. 

محبی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر با افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید، عملا برای خودروساز و قطعه‌ساز افزایش تیراژ صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین با حذف تقاضای کاذب و افزایش عرضه در نتیجه اصلاح قیمت‌گذاری دستوری، قطعا قیمت‌ها در بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند و بازار خودرو ساماندهی خواهد شد.

 

 

 

 

 

منبع ایسنا



نظرات

  • samsam samsam (16 تیر 99 ساعت 11:30)

    قربانی فقط مصرف کننده هست که بابی فکری وحماقت میره جنس بی کیفیت رو۵۰برابره قیمتش میخره.تاوقتی مصرف کننده بی فکربآشه روزبروزگرونترهم میشه.۶ماه از خودرو تا خوراک وپوشاک وهرچیزی که حتی ۲زارگرونتره نخریم بعده۶ماه همه چیزدرست میشه وقیمتها عادلانه میشن.ازقدیم گفتن تاخرهست خرسوارهم هست