بی وای دی(BYD) یکی از کمپانی های مطرح خودروسازی در کشور چین است که فعالیت خود را از سال 2003 میلادی آغاز کرده است. بخش مهمی از شهرت این مجموعه به تولیدات فناورانه در گروه وسایل نقلیه الکتریکی و بویژه اتوبوس های برقی آن مربوط می شود.
بی وای دی سابقه حضور در بازار ایران را نیز در کارنامه خود دارد و مطرح ترین محصول آن در کشورمان شاسی بلند اس6 است. مدتی قبل نیز خودروی اس2 از بی وای دی را در گروه خودروی عصرایران مورد بررسی قرار دادیم که اینجا قابل دسترسی است.
بی وای دی هم اکنون باتجربه تر از قبل و در میدان رقابت با دیگر تولیدکنندگان خودرو در چین، محصولات جدیدی را مبتنی بر راهبردهای جدید خود طراحی و معرفی می کند که یکی از جذاب ترین آنها هان نام دارد. هان در دو نسخه پلاگین هیبرید با نام دی ام و نسخه تمام الکتریکی با نام ایی ویی عرضه خواهد شد.
هان دی ام
این محصول حدود یکماه قبل بطور رسمی و در کلاس سدان معرفی شد. برچسب قیمتی آن نیز بین 32565 تا 42477 دلار باتوجه به تریم تعریف شده که این عدد برای یک محصول چینی در رده گران قیمت و در مقایسه با یک سدان لوکس بین المللی در رده رقابتی قرار می گیرد! بنابراین باید انتظار یک خودروی متفاوت و برتر را در مقایسه با دیگر محصولات چینی داشته باشیم.
همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، این محصول از منظر طراحی و در بخش دماغه ویژگی های متفاوتی را همراه دارد. چراغ های اصلی ترکیبی از ال ایی دیی و هالوژن و یک گریل(جلوپنجره) بزرگ که تقریبا تمام قسمت بامپر(سپر) جلو را به خود اختصاص داده از همان ابتدا مخاطب را مشغول خود می کند. بی وای دی الگوی جدید گریل این خودرو را تحت عنوان زبان طراحی دراگون فیس2.0 معرفی کرده است.
پایین ترین قسمت و کناره های بامپر نیز طراحی شبیه به یک لیپ اسپویلر اسپرت دارد. به آنچه مطرح شد باید طراحی عضلانی درپوش موتور و تفاوت سطح ایجاد شده روی آن را نیز اضافه کنیم که مجموعا هان دی ام را از یک خودروی معمولی چینی به سمت یه یک محصول برتر سوق می دهد.
در نمای جانبی نیز خودرو به خوبی توسعه یافته است. شیب سقف بی نقص و در الگوی یک فست بک مسیر خود را تا درپوش صندوق عقب طی می کند. این مسیر چشم نواز با خط شانه قوی و تفاوت سطح ایجاد شده روی درب ها در قسمت بالای رکاب به اوج می رسد تا هان دی ام در این قسمت نیز موفق و سربلند باشد.
رینگ ها در حالت استاندارد 19 اینچی هستند.
این خودرو از منظر ابعاد؛ برابر با 4960 میلیمتر در طول، 1910 میلیمتر در عرض و 1495 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز برابر با 2920 میلیمتر است.
چراغ های اصلی عقب و گرافیک جذاب آن با الگوی یکپارچه دقیقا همان چیزی است که برای یک سدان فول سایز لازم و ضروری به نظر می رسد.
داخل کابین این سدان نیز از سبک خاص بی وای دی برای طراحی لوکس رونمایی می کند! چرم و مواد دارای بافت نرم برای اکثر بخش های این فضا استفاده شده است. دریچه های سیستم تهویه طراحی متفاوتی دارند. نمایشگر اصلی سیستم سرگرمی در اندازه 15.6 اینچی انتخاب شده و دارای قابلیت حرکت است. سقف پانورامیک و نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی جایگزین نشانگر سنتی آمپر برای این محصول تایید شده اند. درباره جزئیات بیشتر هنوز اطلاعاتی ارائه نشده است.
در بخش پیشرانه این خودرو از نمونه 2 لیتری در هماهنگی با یک موتور الکتریکی استفاده می کند. خروجی موتور بنزینی برابر با 192 اسب بخار و خروجی موتور الکتریکی برابر با 244 اسب بخار است بنابراین مجموع خروجی پیشرانه برابر با 436 اسب بخار محاسبه شده است که بازهم در محصولات چینی یک اتفاق جدید محسوب می شود که معمولا موتورهایی ضعیف در نسبت به بدنه خود دارند. گشتاور این مجموعه نیز برابر با 650 نیوتن متر محاسبه شده است.
هان دی ام در آزمایش ها طی 4.7 ثانیه از حالت توقف به سرعت 100 کیلومتر برساعت رسیده است. بخش الکتریکی پیشرانه از باتری لیتیوم-یون استفاده می کند که ظرفیت آن برابر با 15.2 کیلووات ساعت خواهد بود. باتوجه به اطلاعات ارائه شده؛ بخش الکتریکی پیشرانه به تنهایی قادر به جابجایی خودرو تا 81 کیلومتر است.
هان ایی ویی ( سدان الکتریکی )
نسخه تمام الکتریکی این خودرو با نام هان ایی ویی نیز بطور رسمی برای فروش معرفی شده که بین 32356 تا 39390 دلار قیمت گذاری شده است. مدل ارزانتر که از موتور الکتریکی روی محور جلو استفاده می کند 163 کیلووات قدرت دارد و گشتاور آن نیز برابر 330 نیوتن متر است. مدل گرانتر در بالاترین تریم یک موتور الکتریکی دیگر در محور عقب را نیز همراه خود دارد که قدرت خودرو به 200 کیلووات و گشتاور به 350 نیوتن متر افزایش یافته است.
برد حرکتی مدل گران قیمت هان ایی ویی برابر با 550 کیلومتر و شاخص صفر تا صد کیلومتر آن نیز برابر با 3.9 ثانیه گزارش شده است.