1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. ثبت رکورد تاریخی خودروساز فرانسوی در ضرر

ثبت رکورد تاریخی خودروساز فرانسوی در ضرر

11 مرداد 1399
  • 0

 

شرکت رنو روز پنجشنبه 9 مرداد اعلام کرد در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 7.3 میلیارد یورو ضرر کرده است، مبلغی که رکورد بیشترین زیان خالص ۶ ماهه در تاریخ حیات این شرکت خودروسازی فرانسوی است.

دو علت اصلی این زیان بزرگ یکی افت میزان فروش به دلیل شیوع کرونا و دیگری بدهی به نیسان، شریک ژاپنی رنو اعلام شده است. رنو ۴۳ درصد از سرمایه نیسان را در مالکیت خود دارد و میزان بدهی‌اش به این شرکت ژاپنی ۴.۸ میلیارد یورو اعلام شده است. در طول شش ماه نخست سال جاری میلادی گردش مالی شرکت رنو به ۱۸.۴ میلیارد یورو رسیده که ۳۴.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شرکت رنو پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ نیز دچار بحران شده و در اواخر ماه مه اعلام کرده بود که ۱۵ هزار نفر از کارکنان سایت‌هایش در کشورهای مختلف جهان را اجباراْ تعدیل می‌کند. از این تعداد ۶ هزار نفر در سایت‌های خودروسازی رنو در خود فرانسه شاغل هستند. این شرکت همچنین گفته است به دلیل بحران جاری بیماری قادر به پیش‌بینی سود و زیان مالی خود در سال ۲۰۲۰ نیست.

لوکا دومئو، مدیر عامل رنو که تازه از یک ماه پیش هدایت این شرکت قدیمی را بر عهده گرفته با اعلام این وضعیت «بی‌پیشینه» در عین حال گفت که به ظرفیت‌های گروه خودروسازی رنو برای «جهشی دوباره» ایمان دارد.

زیان تاریخی رنو در حالی روی داده که خودروساز رقیب آن یعنی گروه پژو-سیتروئن (پ‌اس‌آ) به رغم بحران جاری در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ ۵۹۵ میلیون یورو سود خالص داشته است. گروه رنو که شامل داچیا، لادا، آلپاین و سامسونگ موتورز هم هست، با مشکل کمبود مشتری و مازاد تولید در سطح جهانی مواجه است و به همین دلیل نیز بحران جهانی کرونا بیشتر بر آن تأثیر گذاشت.

طرح راهبردی بعدی رنو که از ژانویه آغاز می‌شود برای ۷ تا ۸ سال آینده پیش‌بینی شده است. بر اساس این طرح رنو قرار است از هزینه‌های زاید خود کاسته و خود را برای جهش دوباره در بازار آماده کند.

 

 

 

 



نظرات