پیش از این و در مطلبی مجزا، پرفروشترین خودروهای بازار چین در نیمه نخست سال 2014 میلادی را بررسی نمودیم. اکنون که در اوایل سال 2015 میلادی هستیم فرصتی فراهم شده تا تمامی آمار سال گذشته را مورد واکاوی خود قرار دهیم. بر مبنای آخرین دادههایی که از سوی انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) انتشار یافته و در سایت «CHINAAUTOWEB» نیز ارائه گردیده است، تنها در بخش خودروهای سدان/هاچ بک/کوپه لیستی از 120 مدل پرفروش وجود دارد که در نوع خود حیرتآور بوده و خبر از بازاری سخت متنوع و رقابتی میدهد.
نکته جالبی که در این لیست مشاهده میشود آن است، که بهجز برخی از خودروهای سوپر لوکس و اسپرتی و یا بعضی از مدلهای الکتریکی و هیبریدی، که وارداتیاند، بیشتر برندهای خارجی عرضه شده در این کشور توسط کمپانیهای داخلی و با مشارکت با آنها تولید و عرضه میشود و خودروهای وارداتی درصد کمی از تمامی خودروهای فروخته شده را در برمی گیرد. چین امروز را میتوان بازاری بسیار متنوع و رقابتی در کنار عوارض و مالیاتهای نسبتاً بالا دانست که بهای خودروهای متوسط و علیالخصوص نمونههای لوکس در آن نسبت به ممالک اروپایی و نیز آمریکا و… بالاتر است اما در عین حال قیمت خودروهای کوچک و با پیشرانههای کمحجم (برندهای داخلی و خارجی) نیز در آن معقول و متناسب است؛ ممکن است در این بازار بهای یک خودروی لامبورگینی اونتادور 380 هزار دلاری – با توجه عوارض و مالیات سنگینی که از آن اخذ میگردد – به 1.2 میلیون دلار افزایش یابد ولی لااقل این امکان هم برای یک حقوقبگیر متوسط جامعه فراهم است که بتواند با بودجه ای معادل 10 الی 15 هزار دلار اقدام به خریداری انواع سادهتر برندهای مشهور خارجی اعم از فولکسواگن، شورولت و هیوندای و….. نماید و یا آنکه از مدلهای مجهزتر و نسبتاً باکیفیتتر داخلی همچون جیلی، گریت وال و چانگان و…. برخوردار گردد. این امر بهتنهایی نمایشگر بازاری است که در آن بیشتر منافع اقشار متوسط و پایینتر جامعه لحاظ میگردد تا طبقات فرادست و برخوردار.
از سویی دیگر هم میبینیم که این بازار انحصاری هم نیست و امکان ورود آزاد به آن برای تمامی سازندگان خارجی فراهم است و کیفیت خودروهای تولیدی و علیالخصوص برندهای داخلی هم در آن روزبهروز در حال بهبود است، چنین ترکیب غریبی هم تاکنون در کمتر جایی از عالم دیده شده است، شاید بتوان این شیوه را تا حد زیادی مختص خود چین دانست و در ممالک دیگر امکان الگوبرداری از آن چندان فراهم نباشد، به نظر میرسد که سازوکارهای اداری و همچنین عناصر فرهنگی هم در ایجاد آن دخیل است وگرنه شاهدیم که در بیشتر نقاط دنیا و البته تنها بهجز در کره و ژاپن، مالیات بالا و نیز عوارض و تعرفه گمرکی زیاد و…. هم قیمت خودرو را بالاتر برده و هم از کیفیت آن بهشدت کاسته است و صد البته پی آمدی جز انحصار، دلالی و پایمال نمودن حقوق مشتری به همراه نداشته است. بگذریم!
کماکان در رده خودروهای سدان/هاچ بک/کوپه برند فولکس واگن در رأس جدول قرار دارد و فرمانروای بلامنازع این عرصه است اما در مقابل رقبای ژاپنی و آمریکایی نیز چندان عقبتر نیستند و در این میان شاهدیم که برندهای همچون نیسان و شورولت و بیوک نیز ردههای بالای جدول را اشغال نمودهاند. شاید بتوان در این بین نیسان سیلفی را رقیبی پرتوان برای مدلهای مختلف فولکس واگن دانست، تنها کافی است که با فاصله 34 عددی آن با رتبه دوم جدول نگاهی بیندازیم تا اقبال چینیها به برند نیسان را بهتر درک کنیم، با ادامه این وضع هیچ بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور، نیسان بتواند برتری فولکس واگن را در این بازار به چالش کشد. در این میان کره ایها نیز بسیار موفق ظاهر شدهاند و برای نخستین بار نام هیوندای الانترا را در لیست 10 مدل پرفروش مشاهده میکنیم. در بین برندهای چینی هم رقابت سختی بین چانگان ایدو و جیلی امگرند وجود دارد که در نهایت جیلی امگرند EC7 توانسته عنوان پرفروشترین سدان چینی در سال 2014 را از آن خود نماید. همچنین در این سال نزدیک به 23.7 میلیون خودرو در چین تولید شده است که به لحاظ تعداد در حدود یکچهارم کل خودروهای تولیدی در سرتاسر کره زمین را دربرمی گیرد.
طبق واپسین آمار، پرفروشترین خودروهای بازار چین در رده سدان/هاچ بک/کوپه به شرح ذیل است:
با فروش 371,962 دستگاه، این مدل با مشارکت خودروسازی شانگهای تولید و عرضه میشود. بهای انواع گوناگون این خودرو از 133,900 یوآن تا 166,900 یوآن متغیر است.
با فروش 300,082 دستگاه، این خودرو با مشارکت کمپانی FAW تولید و عرضه میگردد. بهای انواع مختلف این خودرو از 141,800 یوآن برای مدل پایه شروع شده و به 225,000 یوآن برای مدل اسپرتی GLI، ختم میگردد.
با فروش 300,058 دستگاه، این مدل با مشارکت شرکت خودروسازی دانگ فنگ تولید میگردد. قیمت مدلهای مختلف این خودرو بین 99,800 یوآن الی 169,900 یوآن است.
با فروش 296,961 دستگاه، این خودرو نیز همچون مدل ساگیتار در کمپانی FAW تولید میگردد. بهای انواع مختلف آن از 82,800 یوآن شروع شده و به 119,300 یوآن ختم میگردد.
با فروش 293,098 دستگاه، این خودرو نیز با مشارکت خودروسازی شانگهای عرضه میشود. بهای نمونه GT این خودرو بین 109,900 الی 159,900 یوآن است.
با فروش 285,301 دستگاه، این خودرو نیز با مشارکت خودروسازی شانگهای تولید میشود. قیمت مدلهای مختلف این خودرو بین 84,900 الی 123,800 یوآن است.
با فروش 267,985 دستگاه، این خودرو همانند موارد فوق در کمپانی شانگهای ساخته میشود. بهای انواع گوناگون آن نیز بین 109,900 الی 169,900 یوآن میباشد.
لانگ دونگ با فروش 252,338 دستگاه، این مدل توسط خودروسازی پکن عرضه میشود. قیمت مدلهای مختلف این خودرو از 105,800 یوآن شروع شده و به 139,800 یوآن ختم میگردد. این خودرو از لحاظ بدنه مشابه با مدلهایی است که در ایران عرضه میشود.
با فروش 244,711 دستگاه، این مدل با مشارکت خودروسازی شانگهای ارائه میگردد. بهای انواع مختلف این خودرو نیز از 59,900 یوآن تا 73,900 یوآن متغیر است.
با فروش 222,663 دستگاه، این خودرو در کمپانی FAW تولید میشود. قیمت مدلهای مختلف این خودرو از 126,300 یوآن شروع شده و به 136,300 یوآن ختم میگردد.
رتبه برخی از خودروهای سدان/ هاچ بک چینی که در بازار ایران عرضه میشوند، به شرح ذیل است:
EC7 با فروش 165,239 دستگاه، این مدل پرفروشترین خودروی سدان با برند چینی در این بازار است و در ایران هم توسط شرکت جیلیران موتور عرضه میشود.اخیراً این خودرو دستخوش تغییراتی در ظاهر و نیز درون کابین خویش گردیده است اما با کمال شگفتی شاهدیم که هنوز هم نمونه غیر فیس لیفت اولیه (مدلهای 2014) این خودرو در کشورمان پیشفروش میشوند. بهای تیپهای مختلف جیلی امگرند EC7 با گیربکس اتوماتیک و با پیشرانه 1.8 لیتری بین 92,800 الی 113,800 یوآن است.
با فروش 154,885 دستگاه، قرار است این مدل در آینده ای نزدیک توسط شرکت سایپا عرضه شود. بهای مدل 1.6 لیتری و اتومات آن، بسته به تجهیزات رفاهی، از 85,900 شروع شده و به 94,900 یوآن ختم میگردد.
با فروش 99,959 دستگاه، این خودرو در کشورمان با نام MG 350 و توسط مدیا موتور عرضه میشود. بهای این خودرو با گیربکس اتوماتیک و بسته به تجهیزات رفاهی بین 103,700 تا 140,700 یوآن میباشد.
با فروش 72,529 دستگاه، هماکنون این خودرو توسط شرکت بهمن در کشورمان مونتاژ میشود. بهای نمونههای 1.8 لیتری و اتومات این خودرو با توجه به تجهیزات، از 110,800 یوآن تا 122,800 یوآن متغیر است.
با فروش 53,258 دستگاه، این خودرو قرار است در آینده ای نزدیک توسط شرکت سایپا عرضه شود. بهای تیپهای گوناگون این خودرو نیز بین 65,800 یوآن الی 75,800 یوآن میباشد.
با فروش 52,463 دستگاه، هم اکنون این مدل در کشورمان توسط شرکت راین خودرو مونتاژ میشود. بهای نمونه 1.5 لیتری و تیپ ELITE آن نیز معادل 73,500 یوآن است.
با فروش 46,331 دستگاه، خودروی مذکور توسط شرکت سایپا در کشورمان عرضه میشود. این خودرو با پیشرانه ای 1.6 لیتری و گیربکس اتوماتیک از 77,000 تا 87,000 یوآن ارزشگذاری شده است.
با فروش 36,428 دستگاه، هماکنون این خودرو توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ میگردد. بهای این خودرو با دنده دستی و بسته به تجهیزات رفاهی بین 54,800 یوآن الی 62,800 یوآن متغیر است.
با فروش 27,864 دستگاه، در حال حاضر خودروی مذکور توسط شرکت مدیا موتور در ایران عرضه میگردد. بهای این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری و همچنین گیربکس اتوماتیک بین 89,700 الی 97,700 یوآن است.
با فروش 24,607 دستگاه، هم اکنون این خودرو توسط شرکت کرمان موتور در کشورمان مونتاژ میشود.
توضیح: قیمت فروش هر یوآن چین در بازار آزاد ارز معادل 554 تومان است.