1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. گرفتن فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص

گرفتن فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص

فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص
8 مهر 1399
  • 3

تحلیلگر صنعت خودرو معتقد است: عده‌ای به دنبال زمین‌گیری صنعت خودرو هستند که نتیجه این سیاست افزایش وابستگی کشور را به همراه خواهد داشت، اما متاسفانه متولیان همچنان بر تبلیغات برنامه‌های اشتباه خود و دمیدن در شیپور حمایت از صنعت پافشاری دارند.

درگیری‌های صنعت خودرو هر روز در حال افزایش است و دولت بدون تامل بر این ضرورت، همچنان بر اجرای سیاست‌های تعیین قیمت‌ها در سایه کمبود‌ها ادامه می‌دهد.

 درد امروز بازار خودرو گرانی است که این موضع نشات گرفته از ایجاد تورمی است که حاصل سیاست‌های دولت بوده نه صنعت خودروی کشور!

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد مشتری چندانی در بازار نیست، اما با این حال قیمت‌ها روندی افزایشی را تجربه می‌کنند. این وضعیت البته از نظر فعالان بازار خودرو وضعیت چندانی غریبی نیست چرا که طی ماه‌های اخیر همواره بازار خودرو با این وضعیت مواجه بوده است. هر روز خبر افزایش چند ده میلیونی محصولات یک خودروساز شنیده می‌شود و این نگرانی مردم و کاهش تقاضا را بیشتر می‌کند.

بنابر گفته مسئولان آنچه موجب افزایش قیمت‌ خودرو در این بازار شده است تغییر در شاخص‌های کلان اقتصادی بوده چراکه افزایش نرخ ارز فرایند ساخت خودرو را با هزینه‌های بیشتری همراه کرده است و همچنین فاصله عرضه و تقاضا در بازار یکی دیگر از عوامل گرانی در این بازار اعلام شده است. اما کارشناسان این عرصه معتقدند که کاهش قدرت خرید مردم و همچنین قدرت مالی و سرمایه‌ای خودروسازان در برابر سیاست‌های اجرایی دولت توان ایستادگی ندارد و برهم ریختگی این بازار به سختی قابل کنترل است.

از سیاست‌های تنش‫زا تا عقب‌نشینی صنعت خودرو

امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه گفت: ورشکستگی صنعت، انفجار در بازار، مشکلاتی که در مدت دو سال و نیم گذشته شاهد آن هستیم، واقعیتی است که اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در این دو سال و نیم درمجموع به خاطر سیاست‌های اشتباه، بازار خودرو به هم ریخته است از آن طرف صنعت دست و پا می‌زند برای بقا، با چالش‌های جدی روبه‌رو است و راه حل‌هایی که در حال حاضر برای این صنعت پیچیده می‌شود راهکار‌های تلخی است و پس از اجرای این روش‌ها حداقل در کوتاه مدت مورد نفرت مردم قرار می‌گیرد.

به گفته این تحلیلگر صنعت خودرو، دولت در ظاهر صنعت را فدای مردم می‌کند که این موضوع به وخامت شرایط صنعت خودرو افزوده است، اما در اصل به مردم جفا می‌شود چراکه هم صنعت را نابود کردند و هم مردم را گرفتار قیمت‌ها.

کاکایی گفت: بی تصمیمی مسئولان در رابطه با بسیاری از مسائل پایه صنعت و بازار خودرو، همچنان ادامه دارد و بدون توجه به هیچ یک از مسائل تولید و مصرف به دنبال کسب و حفظ جایگاه‌های خود هستند. با توجه به اینکه بازار بورس هم همچنان روند نزولی خود را در پیش دارد و دلار نیز خیز قیمتی را طی می‌کند بستر را برای افزایش قیمت خودرو فراهم کرده‌اند. اگر طی دو سال و نیم گذشته از تولید حمایت می‌شد امروز همین خودرو می‌توانست عامل بازدارنده افزایش تورم باشد نه اینکه این محصولات در لیست تورم‌زا‌ها قرار بگیرد.

به گفته کاکایی، با این سیاست راه را اشتباه رفته‌اند و دود این ندانم کاری به چشم تولید و مردم می‌رود. در ادامه این روش دو کار اشتباه و خطا صورت گرفت؛ اول اینکه بازار بهم ریخته را تحویل اقتصاد دادند و دیگری، چون تولید به شدت افت کرده بالاخره تولید صنعت خودرو بخشی از تولید ملی است که با این روش ارزش آفرینی را در کشور کاهش دادند و طبیعی است معنی آن تورم خواهد بود و نمی‌خواهند بگویند و باورند کنند که بخش بزرگی از ایجاد تورم به خودرو برمی‌گردد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: در کل صنعت کشور را رها کردند و نتیجه‌ای جز تورم حاصل نشد. متاسفانه امروز تمام صنایع کشور با همین روش مدیریت می‌شود و بدون نقدینگی و با کمبود مواد اولیه به همراه تعیین قیمت دستوری می‌خواهند اقتصاد کشور را مدیریت کنند!

به گفته کاکایی، همان بلایی که بر سر سیمان و فولاد و سایر صنایع مولد آورده‌اند امروز بر سر صنعت خودرو می‌آورند. تنها موضوعی که ذهن را درگیر می‌کند و به واقعیت نزدیک‌تر است، دست‌های پشت پرده برای توقف صنعت خودروست، چراکه قصد بر این است که خودرو را با قیمت دستوری به بیرون از کارخانه بفرستند و در بازار با افزایش بیش از دو برابر، خرید و فروش شود؛ این چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ به طور مثال، مردم دنا پلاس را ۳۵۰ میلیون تومان از کارخانه می‌خرند و می‌خواهند ۶۰۰ میلیون تومان در بازار بفروشند چراکه شاهد هستند بر سر تمام محصولات همین بلا آمده است.

وی افزود: رئیس جمهور در دور قبلی دولتش تمرکز را بر کنترل تورم گذاشته بود، هرچند تنش‌هایی هم داشت، اما باید این تنش‌ها را تحمل می‌کردیم، زیرا کنترل تورم بسیاری از مشکلات را حل می‌کرد و کم‌کم شرایط اقتصاد به سمت تحول جدی در حرکت بود اما چرا امروز به این سمت چرخیدند؟ چرا سیاست‌های کنترل تورم را به ایجاد تنش‌های تورمی تبدیل کردند؟! قیمت‌ها بالا رفته، اما تولید به اندازه کافی افزایش نداشته است و در کنار این دو مورد درآمد‌ها نیز علاوه بر اینکه افزایشی نداشته در برخی موارد کاهش هم داشته است؛ یعنی چرخه تولید قفل شد، لذا با یک رکود تورمی شدید مواجه شدند. در حال حاضر قیمت خودرو بالا رفته است و می‌دانیم حجم معاملات خودرو نیز قفل کرده است.

یک عده در حال پیچیدن نسخه صنعت خودرو هستند

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یک عده در حال پیچیدن نسخه صنعت خودرو هستند یعنی طرح‌هایی که بیرون می‌آید نشانگر این موضوع است که هیچکس به فکر نجات صنعت نیست و همه فکر می‌کنند صنعت خودرو یک گاو شیردهی است که زیادی به او دادند که بخورد و می‌خواهند ذبحش کنند حتی شیرش را هم نمی‌خواهند بدوشند و این بسیار خطرناک است و روزی می‌رسد که ما حسرت این روز‌ها را می‌خوریم به لحاظ اینکه چرا مراقب این گاو شیرده نبوده‌ایم. من اصولا تئوری توطئه را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم با این تئوری مسئله‌ای را توجیه نکنم، زیرا نمی‌دانم دقیقا چه می‌شود، اما از آنجایی که همه بر این اعتقاد هستند و اینکه نباید صنعت را چنین لگدکوب کرد آیا خود آقایان در راس امور به این ایده معتقد نیستند؟!

وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی اقتصادانان و متخصصین صنعتی بر این مشکلات پافشاری دارند و عواقب آن را هشدار می‌دهند، اما نمی‌خواهند حتی صدای آنان را بشنوند چراکه درصدد نابودی یک صنعت استراتژیک در کشور هستند. اگر هنوز نابودی کامل و توقف صنعت اجرایی نشده و علت آن هم این است که بدنه‌ صنعت در حال جنگ است و مقاومت می‌کند. یکی از علل آن سرمایه‌گذاری‌های عظیمی است که در دهه ۷۰ انجام شده است به خصوص سرمایه‌های انسانی و مالی که در این دهه بدنه این صنعت را تقویت کرد، اما امروز صنعت را وارد یک جنگ تمام عیار اقتصادی کرده‌اند.



نظرات

  • حسین حسین (8 مهر 1399 ساعت 22:43)

    سلام باید زودتر جمع میکردن این خیمه شب بازی رو باید بریم به سمت قطعه ساز شدن هر زمانی که قطعه با بهترین کیفیت تولید کردیم والبته با قیمت مناسب جمع کردن وسرهم کردن انها وتولید خودرو کاری نخواهد داشت

  • منتقد منتقد (8 مهر 1399 ساعت 15:25)

    نکنه عده خاص مردم هستن نه بگین راحت باشین دولت که کارش درسته این مردم هستن که کمر همت بستن برای نابودی صنعت خودرو سازی بزرگ و جهانی ایران .....که از گردونه بهترین ها خارجش کنن
    دیگه وقتی بهترین خ.درو ایران رو شاهین نام میبرن دیگه نباید توقعی از عقل و منطق از اینا داشت

  • احد احد (8 مهر 1399 ساعت 11:38)

    این عده ای خاص چه کسانی هستند که کمر به نابودی این کشور گرفتند.هیچ کسی نمیدونه؟؟؟؟؟ اینو می دونم که از مردم عادی به بالا همه ***** هستند.همه مسولان!!!برم قبض گاز قسط بندی کنم وایساده دم در می خاد قطع کنه.