1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. انجمن واردکنندگان خودرو: ارز دولتی خودروهای مونتاژی را ارزان کرد

انجمن واردکنندگان خودرو: ارز دولتی خودروهای مونتاژی را ارزان کرد

8 مهر 1399
  • 2

 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: خودروهایی که از قطعات تولید داخل استفاده می‌کنند از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره می‌برند. استفاده از ارز دولتی برای تکمیل خودروها باعث شده خودروهای مونتاژی رشد قیمت کمتری با سایر خودروهایی مثل پراید داشته باشند.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو علت افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای داخلی را دریافت ارز 4200 تومانی توسط برخی قطعه‌سازان می‌داند؛ در همین رابطه تیر ماه سال 1393 گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی با افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات گران‌تر است. علت این افزایش قیمت‌ها وجود برخی دلال‌‌ها بر سر راه خودروسازان عنوان شده است.

آن طور که مجلس گزارش داده است: « تامین قطعات از تولیدکنندگان انحصاری (دریافت‌کنندگان ارز 4200 تومانی) باعث شده است تا در صورت وجود مغز در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید علیرغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از این گونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتا تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گرفتند.»

این نشان می‌دهد هر چند که قطعه‌سازان برای ساخت قطعات خودرو ارز 4200 گرفته‌اند اما در نهایت منجر به افزایش هزینه خودرو و نارضایتی مشتریان شده است. این در حالی که واردات قطعه با ارز آزاد از سایر کشورهای صنعتی قیمت خودروهای مونتاژی را در بازار نابسامان امروز چندان افزایش نداده است.

در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مدعی شده است که علت رشد کمتر قیمت خودروهای مونتاژی به بهره برخی قطعه‌سازان از ارز 4200 تومانی ارتباط دارد.

مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که چرا خودروهای مونتاژی رشد قیمت کمتری دارند؟ گفت: قیمت برخی خودروهای مونتاژی همچون کوییک از سال گذشته تاکنون دو برابر گران شده این در حالی است که برخی از خودروهای با عمق 100 درصدی ساخت داخل همچون پراید بیش از دو برابر گران شده است.

چرا برخی مدل خودروها رشد قیمت کمتری داشتند؟

این فعال بازار خودرو افزود: عده‌ای می‌گویند چرا برخی خودروها که به قطعات خارجی وابسته هستند رشد قیمت کمتری داشته‌اند؟ علت این است خودروهایی که از قطعات تولید داخل استفاده می‌کنند از ارز 4200 تومانی بهره می‌برند. یعنی در طول زنجیره تولیدِ خودروهایی مثل پراید از آهن یا پلاستیک استفاده می‌شود که این زنجیره از ارز دولتی بهره می‌برد.

او اظهار کرد: ناگفته نماند اکثر قطعات خودروهایی همچون کوئیک وارداتی است و قطعات این خودروها با ارز آزاد یا نیمایی وارد می‌شود؛ این در حالی است که تنها برخی قطعات کوییک همچون چراغ این خودرو در کشور تولید می‌شود.

دادفر اضافه کرد: اینکه برخی می‌گویند کوییک بین مردم خودرو محبوبی نیست؛ چنین نیست و تقاضا برای خرید این خودرو هم مثل سایر خودروها زیاد است. متاسفانه قطعه‌سازان سیری ناپذیر هستند و قصد ندارند که دست از سر خودروسازان بردارند.

 

 



نظرات

  • حسین حسین (8 مهر 1399 ساعت 23:57)

    دیگه الان باید برای همه مشخص شده باشه که ما در ساخت هیچ چیز خودکفا نیستیم نمونه اون خودرو که بسیاری از قطعات موتور نظیر ecu کاتالیست سیستم های ایمنی نظیر ایربگ و abs به خارج وابسته ایم همه اینها نیز برمیگرده به نبود تکنولوژی پیشرفته ولاغیر و جدا دانستن خود از کل دنیا! ما فقط در لاف زدن و ادعا کردن تافته ی جدا بافته ایم و گرنه در عمل...! البته شنونده هم باید عاقل باشه.

  • منتقد منتقد (8 مهر 1399 ساعت 10:28)

    اگه ارز دولتی جلوی صعود قیمت های خودرو های مونتاژی است پس چرا هایما 400 میلیونی الان 700 میلیونه یا چانگان چرا از 300میلیون به 500میلیون رسیده اینا افزایش قیمت نیست
    واقعا خودرو ساز گرون میکنه یا نه دلار 4200 سرپوشیه بر تمام اتهامات وارده به دولت... این نشون میده که دولت داره خودشو از گران کردن خودرو کنار میزنه و خودشو یه بخش خیرخواه جلوه میده
    دولتی که فقط وعده میده و عمل نمیکنه چه خیرخواهی داره
    چند وقته که قیمتا اینقدر بالاست چند وقته تو کار عوض کردن لامپ برای نشون دادن خودروی جدید هستید بشینید واقعا فکر کنید ایران مگه چیش از المان کمتره (بجز دولت)منابع نیروی کار مهندسین و نیروهای جوان اماده به کار اینا همه هست شما خودتون نمیخواین
    این ارز 4200هم سرپوشی بر تمام اتهامات بر علیه دولته