1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. زیان ۲۵ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا در سال گذشته

زیان ۲۵ هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا در سال گذشته

9 مهر 1399
  • 6

 

صبح دیروز (دوشنبه) نشست خبری انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان با مدیرانی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد که در ابتدای این نشست به بررسی مسائل روز صنعت قطعه‌سازی توسط اعضای هیات مدیره انجمن همگن قطعه‌سازی در پنج محور مواد اولیه، قیمت‌گذاری، قرارداد و صادرات، ساخت داخل، نقدینگی، بازار لوازم یدکی و قاچاق و تامین ارز و چالش واردات پرداخته شد.

 محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان در این نشست با بیان اینکه با آغاز نهضت ساخت داخل در کشور، مصرف مواد اولیه به‌تبع افزایش یافت افزود: این در حالی است که در گذشته بسیاری از قطعات وارد می‌شد اما اکنون به دلیل تحریم‌ها و سایر موانع، واردات نیز محدود شده است؛ لذا طبیعتاً نیاز به مواد اولیه برای ساخت قطعات داخلی بیشتر شده است.

به گفته وی در اوایل دهه ٩٠، براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، کالاهای عرضه شده در بورس کالا با قیمت پایه ٩۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس عرضه می‌شد اما اکنون با توجه به افزایش لجام‌گسیخته نرخ ارز در کشور، قیمت پایه در نرخ ارز روز ضرب می‌شود و طبیعتاً قیمت مواد اولیه بسیار بالا می‌رود. از سوی دیگر باتوجه به عرضه کمتر از تقاضا (عمدی یا غیر عمد)، بعضاً شاهد هستیم که تا ٧٠ درصد قیمت پایه در بورس کالا رقابت می‌شود و تولیدکننده نیز برای سرپا نگه داشتن خط تولید، گاهی مجبور است که با هر قیمتی مواد اولیه خود را تهیه کند. در عین حال که قطعه‌ساز از سوی تأمین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز خود همچون شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌، فولادی و امثال آن تحت فشار است. از سوی دیگر خودروسازان به دلیل عدم توانایی اصلاح قراردادها و به دلیل قیمت‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها، قطعه‌سازان را درگیر کرده‌اند.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو تبعات زیادی به همراه دارد

در ادامه این نشست، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو تبعات زیادی به همراه دارد گفت: خودروسازان تولیدات قطعه‌سازان را با قیمت‌های درست نمی‌خرند، زیان انباشته زیاد شده و در مقابل سود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بالادستی و تولیدکنندگان مواد اولیه، یک عدم توازن و تعادل را به وجود آورده است؛ لذا درخواست‌ قطعه‌سازان‌، اصلاح قیمت قطعات مثبت و منفی ۱۰ درصدی نرخ نهاده‌های تولید است.

وی تاکید کرد: با محاسبات انجام شده توسط انجمن، در حال حاضر قیمت قطعات خودرو بایستی به طور متوسط ۶۵ درصد افزایش یابد، اما قراردادهای میان خودروسازان و قطعه‌سازان به کندی در حال تعدیل است. تاکنون در دوره حضور سه وزیر درخواست تعدیل قراردادها داده شده، اما ترتیب اثر داده نشده است. بخش مهمی از شکاف قیمت در بازار خودرو ناشی از سرمایه‌ای شدن خودرو و عرضه نادرست خودرو به بازار بوده  و متاسفانه به دلیل مشکلات و تحریم ها سال‌هاست که صادرات قطعات با موانع زیادی مواجه شده که مستلزم راهکاری از سوی دولتمردان است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی تصریح کرد: التهاب امروز بازار خودرو و شکاف شدید قیمت‌های خودروساز و بازار، نتیجه تصمیمات غلط در حوزه قیمت است که سبب شده قطعه‌ساز و خودروساز با زیان تولید کنند و عرضه خودرو نیز ناکافی باشد. ایجاد مشوق‌های صادراتی برای صادرات به کشورهای همسایه و منطقه با جمعیت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفری و حضور در این کشورها می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند و به این منظور رایزنی‌های سیاسی برای کمک به شکوفایی اقتصادی مورد نیاز است.

محبی‌نژاد ضمن تاکید براینکه ظهور مشکلات به دلیل تفرقه در مجموعه حاکمیتی دولت، مجلس و قوه قضائیه است، گفت: با توجه به زیان ۲۵ هزار میلیاردی دو خودروساز بزرگ داخلی در سال گذشته و زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت، در این راستا ایجاد کمیته ملی خودرو با عضویت همه ارگان‌های تصمیم‌گیر پیشنهاد می‌شود؛ به‌طوریکه همه مصوبات این کمیته، فراقوه‌ای و لازم‌الاجرا باشد.

این مقام صنفی نیاز سالانه ارزی صنعت خودرو و قطعه‌سازی را حدود چهار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: درخواست این انجمن برای اجازه یک میلیارد دلار واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشا، کمتر از دو درصد نیاز ارزی کشور است که نصف قاچاق دو میلیارد دلاری قطعات خودرو در سال گذشته است.

 

 

منبع ایسنا


نظرات

  • محمد محمد (9 مهر 1399 ساعت 21:46)

    الهي درد و مرض ايران خودرو تو جونِ بنز و سرِ تويوتا
    بخدا راضي به ضررتون نيستيم
    تعطيلش كن برادر
    ما با همون اسب و استر ميريم اينور و اونور

  • بلال بلال (9 مهر 1399 ساعت 17:24)

    مال غصبی اگر پا گرفت باید تعجب کرد .صاحبان اصلی این دو شرکت را پیدا کنید وبه آنها شرکتها را پس بدهید خود بخود همه چیز درست می شه

  • آرمان آرمان (9 مهر 1399 ساعت 14:26)

    دروغ محض. شرکت کروز صاحب این دوتا به علاوه بهمن خودرو، برای واردات تمام قطعات خودرو ها از ارز۴۲۰۰استفاده میکرده و میکنه اونم بخاطر روابط خوبی که با جهانگیری دارند.
    ماشین هاشون به واسطه دلال های خودشون دارند به قیمت آزاد میفروشن ارزون ترین ماشین ۵هزاردلار هستش.
    لعنت خدا بر باعث و بانی های این وضع

  • حسن حسن (9 مهر 1399 ساعت 14:01)

    آخه از مردم پول نقد میگیرین و ماشین که تحویل نمیدین تازه اگرم بدین به روز بعد چندسال و چقدر تورم حساب میکنین، فقط موندم چطوری موفق میشین زیان ده بشین= شدین برره ای ها که از دشمن فرضی شکست میخوردن

  • متین متین (9 مهر 1399 ساعت 12:02)

    تمتم سرمایه مملکت رو بریزن توی این دوتا شرکت باز ابراز زیان دهی میکنن ..خب درشونو ببندین اینقدر ضرر میدین ..ماشین 20 میلیونی رو 200 میلیون میدن خلق الله بعد میگن ضرر میدیم

  • منتقد منتقد (9 مهر 1399 ساعت 11:42)

    الهی بمیرم بعد کسی هست زیان جانی و مالی مردم که تو تصادفات وارد میشه رو محاسبه کنه یا نه مهم نیست