1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. شیوا رئیس شورای رقابت: تا پایان سال خودرو گران نخواهد شد

شیوا رئیس شورای رقابت: تا پایان سال خودرو گران نخواهد شد

1 بهمن 1399
  • 17

 رئیس شورای رقابت گفت: با توجه به شرایط بازار شورا تصمیم گرفت رفتاری هیجان انگیز را در بازار خودرو انجام نداده و محصولات ایران خودرو و سایپا طی سه ماهه پایانی سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشد.

رضا شیوا امروز در نشست خبری با اعلام این که شورای رقابت نرخ تورم بخشی سه ماهه پایان سال را از بانک مرکزی دریافت کرده است گفت: بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم بخشی محصولات ایران خودرو 14.1 درصد و محصولات سایپا 14.75 درصد بوده است اما با توجه به شرایط بازار شورا تصمیم گرفت رفتاری هیجان انگیز را در بازار خودرو انجام نداده و محصولات این دو شرکت طی سه ماهه پایانی سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت خودرو در بازار روند کاهشی دارد و ما نمی خواهیم با صدور مجوز افزایش قیمت هیجاناتی را به بازار وارد کنید، افزود: قرار بود در خودروهای کم تیراژ نیز فرمول جدید شورای رقابت اعمال شود اما ما به خودروسازان اعلام کرده بودیم باید شرط اول اجرایی فرمول جدید در خودروهای کم تیراژ که همان افزایش 50 درصدی محصولات است محقق شود که این موضوع در دی ماه امسال توسط خودروسازان اجرایی نشد.

رئیس شورای رقابت تصریح کرد: برهمین اساس افزایش قیمتی نیز در خودروهای کم تیراژ تا پایان سال اتفاق نخواهد افتاد.

شیوا در پاسخ به اینکه با توجه به نرخ تورم بخشی 14 درصدی در محصولات دو شرکت خودروساز آیا آنها قبول به عدم تغییرات قیمتی در محصولات خود تا پایان سال کرده اند یا خیر، افزود: شورا متولی صدور افزایش قیمتهاست و خودروسازان نیز باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند. در فرمول جدید افزایش قیمت خودروهای کم تیراژ مقرر بود سازمان گسترش و نوسازی به همراه وزارت صنعت و خودروسازان وظایفی را انجام دهند اما شرط نخست ما برای اجرای فرمول جدید افزایش50 درصدی تولید بود که این موضوع اجرایی نشد.

وی اضافه کرد: فقط ما برای دی ماه افزایش 50 درصدی را ملاک افزایش قیمت در محصولات کم تیراژ قرار داده بودیم و اگر خودروساز در بهمن ماه و اسفند ماه به افزایش تولید برسد مجوزی برای افزایش قیمت ها صادر نخواهد شد.

17.jpg

رئیس شورای رقابت در ادامه صحبتهای خود با تاکید براینکه ما فرمول جدیدی برای خودروهای سی کی دی تعریف کرده ایم، گفت: در خودروهای غیرسی کی دی نیز براساس کلینیک قیمت گذاری عمل خواهیم کرد به نحوی که فعلا تا پایان سال تغییراتی در قیمت 18 خودروی کم تیراژ اعمال نخواهد شد اما در سال آینده متناسب با تولید و فرمولهای جدید تصمیم گیری را برای تغییرات قیمتی این خودروها اعمال می کنیم.

شیوا با اشاره به اینکه با توجه به روند کاهشی نرخ تورم ما در آینده تصمیم گیری می کنیم که تغییرات قیمتی خودروها به صورت شش ماه یک بار یا یک سال یک بار صورت گیرد گفت: پیش از این به خاطر افزایش ماهانه قیمت نرخ تورم ما مجبور بودیم تغییرات قیمتی را هر سه ماه یک بار اعمال کنیم اما روند کاهشی نرخ تورم باعث شده تا زمان اجرای دستورالعمل قیمت گذاری ها در بازده بلند مدت تری صورت گیرد. 

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا روال قرعه کشی خودرو در طرح های فروش همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر، تصریح کرد: تازمانی که میزان تقاضا بیش از عرضه باشد این راهکار اجرایی می شود اما اعلام کرده ایم اگر روشهای جایگزینی برای این موضوع پیشنهاد می شود اعلام شده تا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: در مجموع خودروهای کم تیراژ و پرتیراژ تا پایان سال هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت ما نیز در این سه ماه بازار را رصد می کنیم و اگر لازم باشد جلسه شورای رقابت برگزار می شود درغیر این صورت جلسه خودرویی تا پایان سال نخواهیم داشت.

منبع تسنیم


نظرات

  • Peyman Peyman (8 بهمن 1399 ساعت 09:02)

    دقیقا کدوم رقابت مدنظرتونه که شورا هم داشته باشه؟؟؟؟؟؟؟

    اقا خودرو کشور رقابتی نیست کاملا انحصاری هست.

    شورای رقابت برای چی درست کردن نمیدونم؟؟
    حتما رقابت قیمت بین سایپا و ایران خودرو هست

  • سید سید (4 بهمن 1399 ساعت 09:15)

    رییس عزیز شورای رقابت:با این قیمتها هم ماشینهای داخلی رو کسی نمی خره،منت سر مردم میزاری ،تا پایان سال گران نمیشه.

  • سیامک از رشت سیامک از رشت (3 بهمن 1399 ساعت 10:04)

    واقعا بی شرمی هم حد و حدودی دارد تا دیروز گران می کردید بخاطر دلار ، آلان که دلار پایین آمده شما باید حرف از گرانی بزنید یا ارزانی ؟ واقعا که...

  • شهروند شهروند (2 بهمن 1399 ساعت 09:27)

    با سلام
    آقای شیوا، قیمت سنگ پا چطور؟ اونهم تا آخر سال افزایش پیدا نمیکنه................!!!!!؟؟؟؟؟


    دیگه انسان از عبارات پررو ، بی چشم و رو، و........................ خجالت میکشه که آنها را بکار ببرد.

  • مهدی مهدی (1 بهمن 1399 ساعت 21:42)

    سه پلشک آید و زن زاید و شیوا به رقابت بدر آید!

  • yaly yaly (1 بهمن 1399 ساعت 18:12)

    شورای رقابت سازمانی بی خود و مضر است سالهاست که عده ای حقوق می گیرند و حاصل ان تعیین قیمتی است که مشتری ناراضی و تولید کننده در زیان و سهامدار در حال فحش دادن به مسببین است چرا مجلس به این مشکل ورود نمی کند ؟؟ اگر تولید کننده زیان می کند و ملیونها سهامدار هم زیان می کنند و سودی نصیبشان نمی شود پس وظیفه این شورای رفابت چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • علی علی (1 بهمن 1399 ساعت 13:56)

    رییس شورای رقابت؟
    دقیقا این شورا واسه چه رقابتی ایجاد شده؟
    وقتی صنعت خودرو کشور دولتی و انحصاریه رقابت دیگه معنی خودش رو از دست میده...مگر اینکه این رقابت سر خالی کردن جیب ما باشه...

  • رضا رضا (1 بهمن 1399 ساعت 13:52)

    خدا لعنتت کنه.یه جوری میگه انگار الان اول سال است . الان آخرساله . 4 دفعه هم امسال گرانش کردین
    حالا دارید به سر کچل ملت منت هم میذارید.
    جایزه اسکار پررویی را باید بدهند به تو

  • ناشناس ناشناس (1 بهمن 1399 ساعت 09:57)

    نه بابا شيواجون دو ماه مونده به آخر سال تو رو خدا بيا بازم گرون كن.آخه ناشيوا كجاي دنيا كاري كه شما مي كنيد مرسومه كه شما هم داريد انجام مي ديد.دست همتون تو يه كاسه است و داريد يه لقمه نون حرام از جيب ملت بدبخت مي خوريد.با اين نون حرومي كه به زن و بچه هاتون مي ديد و آه و ناله ملت پشت سرتونه ببين زن و بچه هاتون چي مي شن.يه كشور فكسني اندازه حتي يه نقطه روي نقشه پيدا كن كه سياست خودروئي مثل شما داشته باشن اونوقت ما لال مي شيم.جمع كنيد اين بساطتون رو دزدي همه شما پيش ملت رو شده ولي شماها كه حيا نداريد خجالت بكشيد و ماشااله سيرموني هم كه نداريد

  • نام نام (1 بهمن 1399 ساعت 08:00)

    کار خودتون کردین با مجوز مسخره افزایش هر سه ماه 25%
    خدا لعنتتون کنه
    بجای اینکه بازار قیمت هارو به قیمت کارخانه برسونه، کارخانه قیمت هاش رو به بازار رسوند.
    با این کار به خواسته دو تا شرکت دزد برای افزایش قیمت کمک کردین.
    این مردم کی میخوان بفهمن که کسی به جز خودشون به فکر اونا نیست.
    فقط با نخریدن از این دزدها میشه اوضاع خودرو رو درست کرد، ولی کو گوش شنوا...
    برید بازهم بخرید، ثبت نام کنید.....

  • کاربر سایت کاربر سایت (1 بهمن 1399 ساعت 07:53)

    سلام رئیس شورای رقابت بدلیل ناکارآمدی باید عوض شود

  • سیدزاده سیدزاده (30 دی 1399 ساعت 22:40)

    چطور وقتی دلار بالا میرفت هر سه ماه قیمت رو بالا میبردین ولی دو ماهه که دلار سی درصد ارزون شده. چرا طبق قانون خودتون قیمتارو به روز نمی کنید . خیلی پستین ****** زاده ها

  • حمید حمید (30 دی 1399 ساعت 22:25)

    خودتون میگید بخاطر افزایش نرخ تورم هر ۳ماه افزایش قیمت دادین،الان هم مرد باشین و با روند کاهشی نرخ تورم قیمتارو کاهش بدین...
    اسم شوراتون رو هم بذارید شورای رقابت در خالی کردن جیب مردم.....
    من موندم سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده کجاست و چه نقشیو ایفا میکنه؟بنظر یه چرخه ی بیهوده برای سر کار فرستادن و حقوق مفت گرفتن اشنایانشون باشه...البته از حق نگذریم حقوق مفت نمیگیرن بجاش از حقوق خودروساز در مقابل مردم دفاع میکنه.....

  • نادر نادر (30 دی 1399 ساعت 20:54)

    مگه شما باید بگی گران بشه یا نه
    وقتی موتور بنلی داداشم رفته خریده تو بازار ۱۳۱میلیون نقد
    با زور میخوای قیمتهارو نگهداری که چی بشه بهترین کار رها سازی قیمتهاست در همه زمینه ها اینجوری جز رکود ورشکستگی و غیره چیزی ندارد

    ایرانی بدبخت ایرانی بدبخت (1 بهمن 1399 ساعت 15:35)

    عزیز دل برادر !!! مرز و باز کنن با تعرفه صفر درصد مام بخیل نیستیم !!! باز کنید مرز رو اگه ........... دارید . البته با حداکثر تعرفه تجارت جهانی که 30 درصده ، نه با تعرفه 300 درصدی من درآوردی !!

  • زرشک زرشک (30 دی 1399 ساعت 20:52)

    دارن اینجوری جو و سیگنال میدن تا مردم رو تحریک کنن بیایند خودروها رو بخرن.
    به درک که گرون میکنید.
    من که مصرف کننده هستم زورم نمیرسه بخرم پس هرچی که برا فروش گذاشتن، روی دست شون مونده باد کرده یا دلالها خریدن و حالا دنبال یه مغزخالی هستن تا در سال جدید توی پاچه ش کنن..
    اگه تاحالا یه ماشین مسخره ی ایرانی-چینی رو به قیمت پورشه داشتن بهمون میدادن، حالا میخوان به قیمت ایستگاه فضاپیما بهمون بدن هر خودرو رو....

  • مجید مجید (30 دی 1399 ساعت 17:45)

    خدا لعنتت گنه
    که با سه بار افزایش امثال خودرو کمر من کارگر رو شکوندی و شرمنده زن و بچه اخه چرا کوییک شد 140