1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. ایران خودرو و سایپا به عدم افزایش قیمت در زمستان به شدت معترض شدند

ایران خودرو و سایپا به عدم افزایش قیمت در زمستان به شدت معترض شدند

4 بهمن 1399
  • 10

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصمیم شورای رقابت در عدم بازنگری قیمت خودرو را خلاف قانون اعلام کرد و گفت: اعمال نکردن افزایش قیمت سه ماهه پایانی سال، تحمیل زیان بیشتر به خودروسازان و دست بردن در جیب سهامداران ایران خودرو و سایپاست.

روز سه شنبه رئیس شورای رقابت با توجه به شرایط بازار خودرو اعلام کرد که این شورا تصمیم گرفته برای جلوگیری از رفتاری هیجان انگیز در بازار خودرو، محصولات ایران خودرو و سایپا طی سه ماهه پایانی سال هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشد.

شیوا در حالی خبر از تصمیم جدید قیمتی در شورای رقابت می دهد که نرخ تورم بخشی سه ماهه پایان سال را از بانک مرکزی دریافت کرده و بر اساس آن بانک مرکزی نرخ تورم بخشی محصولات ایران خودرو را 14.1 درصد و محصولات سایپا 14.75 درصد اعلام کرده است.


تصمیم شورای رقابت دست بردن در جیب سهامداران ایران خودرو و سایپاست

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، در واکنش به تصمیم روز گذشته شورای رقابت گفت: زمانی که بانک مرکزی نرخ تورم بخشی را حدود 14.5 درصد اعلام کرده است طبعا هزینه تولید افزایش یافته است بنابراین به هیچ وجه رئیس شورای رقابت نمی تواند از جیب سهامداران به مردم ببخشد.

وی با اشاره به اینکه اعمال نکردن افزایش قیمت سه ماه پایانی سال دو شرکت ایران خودرو و سایپا خلاف قانون است، تصریح کرد: این تصمیم غیر منطقی و خلاف قانون شورای رقابت در شرایطی اعلام می شود که زیان خودروسازان در حال افزایش است به طوری که بر اساس آخرین محاسبات ایران خودرو 7500 میلیارد تومان و سایپا حدود 5500 میلیارد تومان در شش ماهه اول امسال زیان قطعی داشتند.


ثبت زیان 13 هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا در شش ماهه امسال

نعمت بخش افزود: متاسفانه با وجود تاثیر قیمت گذاری دستوری در ثبت زیان 13 هزار میلیارد تومانی دو شرکت بزرگ خودروساز در نیمه اول امسال، کماکان با تصمیمات غیرقانونی با صنعت خودرو بازی می شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران بر همین اساس ضمن اعتراض شدید خودروسازان به تصمیم شورای رقابت، گفت: با این تصمیم گیری شورای رقابت خود را مدیون تمام سهامداران ایران خودرو وسایپا می کند و امیدواریم وزیر صمت به عنوان متولی اصلی صنعت کشور در این زمینه مکاتبات و مذاکراتی داشته باشند و با تصمیم شورای رقابت برخورد نمایند.


خودروسازان خواستار برخورد وزیر صمت با تصمیم شورای رقابت شدند

نعمت بخش تاکید کرد: بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه چنانچه به هر دلیلی دولت به صنعتی قیمتی را تکلیف کند که پایین تر از قیمت فروش بنگاههای تولیدی باشد باید کمک زیان پرداخت کند در حالی که با شرایطی که دولت به لحاظ بودجه دارد به نظر نمی رسد امکان پرداخت چنین کمک زیانی به خودروسازان وجود داشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین به فرمول شورای رقابت اشاره و خاطر نشان کرد: تاکنون ایرادت زیادی به فرمول شورای رقابت وارد شده است و نتیجه آن زیان های تحمیلی به خودروسازان، کاهش توان مالی شرکتها و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان، افت کیفی تولیدات داخلی و عدم رضایت مصرف کنندگان است و همگی آنها به این فرمول و قیمت خودرو دستوری باز می گردد که همچنان اعمال می شود.

وی در ادامه با توجه به روند نزولی نرخ ارز و تاثیر آن بر قیمت خودرو اظهار کرد: اینکه نرخ ارز باید بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد قطعا صحیح است اما با توجه به برگزاری میزهای ساخت داخل و و افزایش داخلی سازی در تولیدات، طبعا از میزان ارزبری در این صنعت کاسته می شود بنابراین با وجود افزایش داخلی سازی، نوسانات بازار ارز و افت کنونی قیمت دلار نمی تواند تاثیر زیادی در هزینه و قیمت تولیدات خودروسازان داشته باشد.


در صورت عدم اصلاح قیمت خودرو افزایش 50 درصدی تولید بعید است

این مقام مسئول در انجمن خودروسازان در ادامه به تاثیر عدم اصلاح قیمت ها در اعمال افزایش 50 درصدی تولید خودروسازان پرداخت و متذکر شد: در صورتی که قیمت خودروسازان اصلاح نشود توان مالی شرکت افت می کند و به این ترتیب امکان پرداخت مطالبات قطعه سازان برای خودروساز وجود نخواهد داشت و با این روند افزایش 50 درصدی تولید در شش ماه آینده بعید خواهد بود.

نعمت بخش در خصوص تامین نیاز مالی خودروسازان و قطعه سازان به موافقت بانک مرکزی با پرداخت الباقی تسهیلات شورای پول و اعتبار اشاره و خاطرنشان کرد: روز گذشته بانک مرکزی با تمدید تسهیلات قبلی شورای پول و اعتبار و اعطای مبلغ 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دو شرکت ایران خودرو و سایپا به شرط پرداخت حداقل 80 درصد تسهیلات بابت مطالبات به قطعه سازان موافقت کرد شیوه ای که خودروسازان را وام دار بانک مرکزی می کند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که قیمت خودروسازان اصلاح شود صنعت خودرو نیازی به این گونه تسهیلات نخواهد داشت.



نظرات

  • رضا رضا (4 بهمن 1399 ساعت 18:01)

    فقط بگم سر پل صراط یقه همتون را میگیرم.پارسال بهمن ماه با هزار بدبختی توی یک پیش فروش ایران خودرو ثبت نام کردم قیمت روزپزو 206 شصت میلیون بوده 33300000هزار تومان پرداختم به این امید که 50 درصد قیمت ماشین را دادم حالا تا امروز که 3 مرحله گرون کردن هنوز هم نیت یک مرحله دیگه گرون کردن را دارن این مردکه دیونه هم داد میزنه جیب سهامداران پس این ملت بیچاره چکاره هستن.مثل من بد بخت اگه گرونتر بشه مجبورم انصراف بدم با پولمم برم یه موتور بخرم ای خدا کجاییییییییییییییی کی باشه ببینم توی دادگاه عدل الهی دارن التماس میکنن......./

  • جمشید جمشید (4 بهمن 1399 ساعت 14:56)

    تقصیر شماها نیست! اگه واردات اتوموبیل را آزاد میکردند و اجازه میدادند با یک تعرفه گمرکی منصفانه و منطقی وارد بشه، متوجه میشدید که محصولات بی کیفیتتون هیچ جایگاهی نزد مردم نداره!!!

  • ابوالفضل ابوالفضل (4 بهمن 1399 ساعت 13:59)

    سلام .کار شورای رقابت بسیار شایسته است چراکه بی تدبیری و به کفایتی مسئولین مملکت وایران خودرو و سایپا و زیان آنها راکه نباید از جیب مردم جبران کرد. دولت و دولتمردان خجالت بکشند از وضعیتی که امروز برای ما ایرانیان درست کردند.ناk شب نداریم خودمان بخوریم تا چه رسد زن و بچه در حالیکه درکشوری زندگی میکنیم که ذخایر ارزشمند وفراوانی دارد.

  • مهدی مهدی (4 بهمن 1399 ساعت 13:58)

    مملکتی که حساب و کتاب نداشته باشه این میشه

  • محمدکهن محمدکهن (4 بهمن 1399 ساعت 13:20)

    اون موقع که دلار میرفت بالا، آقایون روزانه قیمت رو میبردن بالا و میگفتن ارزبری داره
    حالا دلار اومده پایین، باید کاهش قیمت بدن، میگن دلار چندان تاثیری تو قیمت نداره و ارزبری کمه
    مردم و نفهم تصور نکنین
    به خدا میفهمیم
    به پیر میفهمیم به پیغمبر میفهمیم
    از روزی بترسین که باید جوابگوی همین مردم زیان دیده باشید
    باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشید

  • REZA REZA (4 بهمن 1399 ساعت 10:51)

    عجب رویی دارید شماها - پراید 9 و پژو 13 رو کردید 100 و 200 میلیون هنوزم اعتراض دارید - خداییش تو پراید بشینی متوجه بشی این 100 میلیون شده حتما خندت میگیره

  • حسن حسن (4 بهمن 1399 ساعت 09:46)

    آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران دم خروستونو باور کنیم یا قسم حضرت عباستونو، وقتی صحبت از کم کردن قیمت میشه میگی ما تابع شورای رقابتیم حالا که شورای رقابت گفته دلار ده هزارتومن ارزان شده نباید گران کنین میگین خواستار برخورد وزیر صمت با تصمیم شورای رقابت هستین!!!بیشتر شبیه شر خر خودروسازها هستین تا دبیر

  • نام نام (4 بهمن 1399 ساعت 08:24)

    خیلی پرو شدید
    "دست بردن در جیب سهامداران ایران خودرو و سایپاست." "شورای رقابت نمی تواند از جیب سهامداران به مردم ببخشد."
    30 ساله که دست شما تو جیب مردمه و دارید ***** میکنید ، ***** و گرانفروشی و احتکارتون ثابت شده است، 30 سال سود بردین، اگر سود نداشت و همش ضرر بود تا حالا صدباره در شرکت رو بسته بودین، پس ***** شید.

  • ایرانی ایرانی (4 بهمن 1399 ساعت 08:14)

    از اول بهمن تا آخر سال ایرانخودرو و سایپا هیچ گونه فروش فوق العاده ای نخواهند داشت و تمام محصولات تولیدی خودشونو دپو میکنند تا سال بعد با قیمت بیشتر بفروشند ، همین کاری که از اول سال تا مهر ماه کردند ، خدا لعنتشون کنه

  • محمد محمد (4 بهمن 1399 ساعت 00:18)

    زمانی که دلار بالا میرفت که خوب قیمتها رو به دلار گره میزدید، حالا که دلار پایین اومده شما تازه باید قیمت رو هم کاهش بدید ولی فرار رو به جلو می کنید و میگید قیمت ربطی به دلار نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    جیب سهامداران این دوتا شرکت باید از پول مصرف کننده بدبخت پر بشه؟؟؟؟؟؟