1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. آیا شرکت ایران خودرو ورشکسته است؟

آیا شرکت ایران خودرو ورشکسته است؟

21 بهمن 1399
  • 3
  • 1673

بررسی صورت های مالی شرکت ایران خودرو در سامانه کدال نشان می دهد، این شرکت طی سه سال گذشته بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان ضرر کرده است.

بر اساس قانون تجارت شرکت هایی که سه سال متمادی زیان ده باشند ورشکشته به حساب می آیند و متاسفانه شرکت های خودرویی در کشور دچار این مشکل در حساب های مالی خود شده اند.

بر اساس اطلاعات رسمی «کدال»، شرکت ایران ‌خودرو در 9 ماهه سال جاری 43 هزار و 726 میلیارد تومان فروش داشته است، درحالی‌ که میزان زیان این شرکت، به دلیل اجرای قیمت‌گذاری دستوری، در همین مدت به 11 هزار و 449 میلیارد تومان رسیده است.

هرچند اطلاعات سامانه «کدال»، از زیان حدود 11.5 هزارمیلیارد تومانی ایران‌خودرو حکایت دارد، اما با تداوم وضعیت فعلی تا پایان سال جاری پیش بینی می شود، زیان این خودروساز به 15 هزار میلیارد تومان برسد.

طبق اطلاعات منتشرشده در «کدال»، فروش 9 ماهه ایران‌خودرو 43 هزار و 726 میلیارد تومان بوده است درحالی‌که هزینه‌های این شرکت 55 هزار و 175 میلیارد تومان بوده است، یعنی همان رقم 11 هزار و 449 میلیارد تومان زیانی که برای این  شرکت ثبت شده است.

در سال 1397، فاصله میان هزینه و درآمد این شرکت به زیان 5 هزار و 898 میلیارد تومانی تبدیل شد، به‌طوری‌که درآمد این شرکت 20 هزار و 424 میلیارد تومان و هزینه‌های عملیاتی آن 26 هزار و 377 میلیارد تومان بوده است. در سال گذشته نیز شاهد بزرگ‌تر شده این شکاف بودیم. در این سال درآمد عملیاتی ایران‌خودرو 33 هزار و 317 میلیارد تومان و هزینه‌های آن 42 هزار و 168 میلیارد تومان اعلام شده که نتیجه آن زیان 8 هزار و 842 میلیارد تومانی است.

منبع تسنیم



نظرات

  • ali ali (21 بهمن 1399 ساعت 21:45)

    الهی ورشکسته شود خیلی ظلم کرده جیب های مردم را خالی کرده جنس بد دست مردم داده بخصوص تصادفی حتما خودروها توی پارکینگ خواهد پوسید.

  • جهان جهان (21 بهمن 1399 ساعت 14:29)

    سایپا کلا" زده توکار فریبکاری، خودرویی که قراربوده آبان تحویل بده با دریافت 25درصد افزایش قیمت و بقیه پول خودرو هنوز 99/11/21 تحویل نداده و از تحویل هم خبری نیست

  • تاسف تاسف (21 بهمن 1399 ساعت 12:04)

    دروغه، آمارها هم ساختگیه
    شکرکتی که با این عدد و رقم ها ضرر کرده چجوری این همه سال در حال کار و توسعه و حتی ساخت کارخانه در کشورهای دیگه است؟!
    مشکل قیمت گذاری دستورس به تنهایی نیست، مشکل چپاول چول ملت در قالب دو شرکت سایپا و ایران خودرو است.
    همان جایی که برای کپی صندوق 206 اس دی 250 میلیون دلار هزینه شده! اونم صندوقی که اول پژو خودش رو 206 گذاشت!
    کاملا مشخص این عدد غیر منطقی است و به اسم هزینه طراحی ، بیشترش جای دیگه صرف شده، وگر نه با این پول میشه یک ماشین مدل جدید طراحی کرد، نه کپی ماشین فرانسوی