1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آرامش بازار در راسته چینی ‌های بازار خودرو

آرامش بازار در راسته چینی ‌های بازار خودرو

آرامش بازار در راسته چینی ‌ها
9 فروردین 1400
  • 0

به‌واسطه برچیده شدن فروش اقساطی خودروهای چینی یا کوتاه‌ بودن مدت بازپرداخت تسهیلات آن، بسیاری از متقاضیان خرید این خودروها به بازار کارکرده‌ها روی آورده بودند و همین موضوع بازار چینی‌های دست‌دوم را نیز رونق بخشیده بود

تا چندی پیش که سرمایه‌گذاری روی خودرو چاره‌ای برای بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه شده بود، نه‌تنها تب‌وتاب شرکت در قرعه‌کشی‌های فروش خودروسازان بزرگ بالا گرفته بود و خرید خودرو از بازار نیز در مقاطع کاهش نسبی قیمت رونق داشت، بلکه موجودی صفر خودروهای چینی نیز ته کشیده بود و قیمت آنها در بازار نیز هر روز افزایش می‌یافت. 

ازسوی‌دیگر، به‌واسطه برچیده شدن فروش اقساطی خودروهای چینی یا کوتاه‌ بودن مدت بازپرداخت تسهیلات آن، بسیاری از متقاضیان خرید این خودروها به بازار کارکرده‌ها روی آورده بودند و همین موضوع بازار چینی‌های دست‌دوم را نیز رونق بخشیده بود. اما مشابه شرایط منتهی به برجام، این بار نیز گشایش‌ها ابتدا درراسته چینی‌های بازار اتفاق افتاده و افزایش عرضه این خودروها و نیز بازگشایی شرایط فروش اقساطی آن‌ها باعث شده است تب‌وتاب موجود در بازار خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده چینی تا حدی فروکش کند و به سیاق پیشین؛ نسخه صفر موجود در بازار این خودروها از نسخه صفر موجود در کارخانه آن حتی گاه تا صدمیلیون تومان ارزان‌تر باشد. 

دلیل این امر آن است که فروشندگان بازار از ماه‌ها قبل اقدام به ثبت‌نام برای خرید این خودروها کرده‌اند و در آن زمان برخی خودروهای چینی تا ۳۰۰میلیون تومان ارزان‌تر بود.

مثلا خودرویی که کارخانه در تیرماه امسال به قیمت ۳۲۰میلیون تومان می‌فروخت، اکنون ۶۲۰میلیون تومان در کارخانه قیمت خورده است. اما عده‌ای که این خودرو را در همان زمان به قیمت ۳۲۰میلیون تومان خریده بودند، هم‌اکنون آن را در بازار به قیمت ۵۲۰میلیون تومان عرضه کرده‌اند که گرچه ۱۰۰میلیون تومان زیر قیمت کارخانه بوده، اما از یک‌سو همچنان با ۲۰۰میلیون تومان سود برای آن‌ها همراه است و از سوی دیگر، مشتری دارای پول نقد را ترغیب می‌کند تا به‌جای خرید از کارخانه به بازار روی بیاورد و تنها در صورتی که علاقه‌مند به خرید اقساطی است به کارخانه مراجعه کند.

انگیزه بعدی فروشندگان بازار، فروش در مقطع زمانی مطمئن و پیش از تحقق گمانه‌زنی‌های کاهش قیمت‌های در سال آینده با رفع تحریم‌هاست که البته این گمانه‌زنی‌ها ازسوی بسیاری کارشناسان زیر سوال رفته و به دلایل مختلفی چون پیش‌بینی تورم سال آینده و مواردی همچون افزایش دستمزدها و... صعود سه‌ماه یک‌بار قیمت خودروهای تولید یا مونتاژ داخل رد شده است.



نظرات