1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مبلغ جدید عوارض شهرداری خودرو در سال 1400 اعلام شد + جدول

مبلغ جدید عوارض شهرداری خودرو در سال 1400 اعلام شد + جدول

28 فروردین 1400
  • 0

پرداخت عوارض سالیانه خودرو می‌تواند موجب بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط شهرداری‌ها شود که در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها، خود را در قالب طرح ترافیک، طرح آلودگی هوا یا همچنین پارک حاشیه‌ای هم نشان می‌دهد که پرداخت عوارض سالیانه آنان می‌تواند باعث بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در شهر شود.


عوارض شهرداری خودرو برای چیست؟

عوارض شهرداری خودرو را می‌توان از جمله عوارض و مالیات‌‌های شهری‌ به شمار آورد که مجموع آنان صرف هزینه‌‌های مدیریت و نگهداری و یا بهبود بخشیدن به شهرها و خیابان‌‌های آن می‌‌شود و پرداخت نکردن آن از سوی شهروندان، گاهی اوقات ارائه خدمات شهری و درآمدهای ثابت شهرداری را به وقفه می‌‌اندازد.

تا به امروز به دلیل ضعف‌‌های ریشه‌دار مدیریتی و عدم ایجاد اطمینان در بین شهروندان که شامل کاستی‌‌ها در فرهنگ‌سازی این امر نیز می‌شود، همه دست به دست هم داده تا دریافت این عوارض و مالیات‌‌ها به عنوان دریافت پول‌های اجباری از مردم در ذهن شهروندان کاشته شود که تنها پس از ترخیص خودرو از پارکینک تسویه حساب شده و از آنان دریافت می‌شود.


تفاوت عوارض شهرداری و عوارض سالیانه شهرداری

دقت داشته باشید که عوارض شهرداری به آن عوارضی گفته می‌شود که مثلاً برای کنترل آلودگی هوا در شهر تردد می‌کنید، اما عوارض سالیانه شهرداری به عوارضی گفته می‌شود که هر خودرو باید در هر سال بر اساس فرمول تعیین شده پرداخت کند.

 

تعرفه عوارض خودرو 1400

با همه مشکلاتی که به آنان اشاره کردیم، در تبصره ۶ ماده ۴۲ از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده آمده است که مالکان وسایل نقلیه موظف هستند تا عوارض خودروی خود را سالیانه پرداخت کنند. باتوجه به جزییات این تبصره، مبنای محاسبه این عوارض بر اساس آخرین مدل خودرو بوده و برای خودروهای تولید داخل قیمت فروش کارخانه مد نظر قرار می‌گیرد، اما برای خودروهای وارداتی مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن محاسبه می‌شود.

تا پیش از سال 1398، تعرفه عوارض به میزان 0.1 از قیمت خودرو محاسبه می‌‌شد و این نرخ از ابتدای سال 1398، با رشد پنجاه درصدی همراه شد و به 0.15 درصد از قیمت خودرو افزایش پیدا کرد. در مثالی اگر خودروی شما تا پیش از سال 98 ارزشی معادل 100 میلیون تومان داشته است، تا پیش از سال 98 معادل 100 هزار تومان عوارض سالیانه داشته و بعد از سال 98، معادل 150 هزار تومان عوارض سالیانه دارد که با این وجود باز هم تعداد زیادی تمایل به پرداخت آن ندارند.

جالب است بدانید که عوارض شهرداری خودرو در سال 1400 با افزایش چشمگیری مواجه شده و گاهاً در بعضی از خودروها، این عدد به دو برابر افزایش پیدا کرده است.

تنها اهرم فشار به منظور پرداخت عوارض سالیانه خودرو، جریمه ۲ درصدی دیرکرد پرداخت آن خواهد بود که به نظر نمی‌رسد تاثیر چندانی در ایجاد انگیزه یا ترس برای پرداخت این مالیات به وجود آورده باشد. در صورت عدم پرداخت عوارض سالیانه در موعد مقرر با استناد به ماده ۴۶ قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، به ازای هرماه تاخیر همان جریمه دو درصدی که اشاره شد به اصل مبلغ افزوده می‌‌شود.


جدول عوارض خودرو در سال 1400

در جدول زیر عوارض بعضی از خودروهای موجود در بازار آمده است.

خودرو مدل عوارض خودرو در سال 1400
1پژو پارس سال 1387 1.605.000 ریال
2-رنو پارس تندر 1396 3.000.000 ریال
3-تویوتا پرادو GX 2005 29.250.000 ریال
4-تویوتا یاریس صندوقدار 2014 9.150.000 ریال
5-تویوتا پریوس 2017 11.850.000 ریال
6-تویوتا کرولا GLI 2005 7.650.000 ریال
7-رنو مگان اتوماتیک 1389 4.575.000 ریال
8-میتسوبیشی ASX 2018 14.700.000 ریال
9-دی اس 6 2018 18.000.000 ریال
10-لکسوس RX350 2012 35.250.000 ریال

استعلام و پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

عوارض شهرداری خودرو را می‌توان به صورت حضوری و مراجعه به دفاتر خدمات شهری و یا با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت کرد و هر فرد بنا به توانایی و سلیقه خود می‌تواند یکی از راه‌های تعیین شده را برای پرداخت عوارض خودرو انتخاب کند که جزییات آن در زیر آمده است.


پرداخت اینترنتی عوارض شهرداری خودرو

پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده تا اکثر کارهای مهم اداری و یا بانکی را بتوان در خانه و با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوتر انجام داد.

از ساده‌ترین روش‌‌های پرداخت عوارض الکترونیکی شهرداری خودرو می‌توان به استعلام شماره پلاک خودرو و مشاهده سابقه و عوارض قابل پرداخت خودرو در سایت cartax.tehran.ir اشاره کرد که از طریق اینترنت امکان پذیر شده است. همچنین اگر خودروی شما در سایت "تهران من" به آدرس my.tehran.ir نیز ثبت شده است، در همان سایت عوارض سالانه نیز مشخص می‌شود.

با وارد کردن شماره پلاک خودرو و شماره همراه به طور اختیاری، می‌توانید به سادگی عوارض خودرویتان را پرداخت کنید. برای پرداخت این عوارض که به صورت اتوماتیک برای هر خودرو ثابت صادر شده است، دانستن شماره VIN لازم خواهد بود که بر روی کارت شناسایی خودرو نوشته شده است. همان حروف و شماره‌‌های 17 کاراکتری که با حروف IR شروع شده و پس از آنان اعدادی به صورت عمودی در ادامه به ثبت رسیده است. علاوه بر این در برگه مالکیت سبز خودرو نیز در همان بخش اول به ثبت رسیده است.


نحوه پرداخت عوارض سالیانه خودرو

اگر به اینترنت، تلفن همراه هوشمند و یا کامپیوتر دسترسی ندارید و به هر دلیلی قادر به پرداخت اینترنتی نیستید و یا حتی اگر به اطلاعات نمایش داده شده یا میزان مبلغ بدهی اعلام شده در سامانه معترض هستید، می‌‌تواند با در دست داشتن مدارک مالکیت خودرو به دفاتر خدمات الکترونیک شهر یا نزدیک‌‌ترین شهرداری محل سکونت در شهرستان‌ها مراجعه کنید و پرداخت حضوری عوارض اتومبیلتان را انجام دهید.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو به شهرداری شامل موارد زیر می‌شود:

- برگ سبز خودرو یا همان سند مالکیت ماشین

- کارت ملی مالک خودرو

- اسناد پرداختی عوارض گذشته



نظرات