1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با افزایش دوباره نرخ ارز ترمز کاهش قیمت‌ها در بازار کشیده شد

با افزایش دوباره نرخ ارز ترمز کاهش قیمت‌ها در بازار کشیده شد

25 اردیبهشت 1400
  • 0

روز گذشته  افزایش دوباره نرخ ارز، ترمز ریزش قیمت‌ها را در خودرو کشید؛ اما در این میان افت بهای برخی از مدل‌ها کماکان ادامه دارد.

گزارش‌های میــدانی از بازار روز گذشته نشان می‌دهد که این روزها اغلب بازارهای کشور با کاهش و حتی نبــود مشتــری مواجه شده‌اند و درحال حاضر خریداران به‌امید به‌نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای غربی در وین، لغو تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز دست از خرید کشیده و منتظر اتفاقی از جنس دیگری هستند؛ همین انتظارات که هر روز نیز پر رنگ‌تر از روز قبل می‌شود، علاوه‌بر جنبه‌های اقتصادی، از نظر روانی نیز تاثیر زیادی را بر جامعه و بازارها دارد؛ به‌شکلی که علاوه بر افت انتظارات تورمی، می‌تواند در روند کاهشی نرخ ارز که خود یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییر قیمت کالاهاست نیز اثرگذار باشد.

در این میان یکی از بازارهایی که تبدیل به‌شاخصه اقتصادی کشور شده و براساس آن می‌توان رفتار مشتریان واقعی را سنجید، بازار خودرو است که این روزها در رکود حداکثری به‌سر می‌برد. درواقع این رکود به‌قدری عمیق شده که حتی خبر افزایش میانگین ۹ درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای توسط شورای‌رقابت نیز که در هفته گذشته رسانه‌ای شد، نتوانست تحرکی در این بازار ایجاد کند و بازار به‌اصطلاح قفل شده است. 

این درحالی است که وقتی در فروردین‌ماه در فضای مجازی اعلام شد که مقرر شده است شورای‌رقابت در سه‌ماه نخست سال جاری قیمت‌ها را پس از شش ماه تغییر دهد، بازار با یک هیجان موقتی مواجه شد؛ به‌شکلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار تا حدود ۳۰ میلیون‌تومان نیز افزایش یافت. اما این بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو در واقعیت با افزایش مواجه شده، هیچ تغییری از لحاظ افزایش قیمت یا مشتری در بازار به‌چشم نمی‌خورد.

همچنین باید توجه داشت که بازار خرید و فروش رسمی‌ خودرو پس از سه‌هفته تعطیلی آغاز به کار کرده و با این حال تغییر خاصی در آن به‌چشم نمی‌خورد. البته بخشی از این ماجرا هم از نوعی فرهنگ نادرست سرچشمه می‌گیرد که هر زمان با افزایش قیمت ارز مواجه می‌شویم، بازار به‌امید کسب سود بیش‌تر، به‌خرید نوع خاصی از کالا روی می‌آورد و بالعکس هرگاه با افت بهای ارز مواجهیم، بازار نیز از هرگونه خرید و فروشی تا جای ممکن خودداری می‌کند. از طرفی با ترمز ریزش قیمت خودرو درحالی مواجهیم که اکثر مدل‌ها با افزایش نرخ ارز و قیمت کارخانه، بازار را دوباره در بلاتکلیفی قرار داده‌اند. 

البته همچنان که پیش‌تر نیز به‌آن اشاره شد، رکود سنگین حاکم بر بازار خودرو، بهای برخی خودروها را همچنان کاهش داده که از جمله آن‌ها می‌توان به‌ پژو 207 اتوماتیک اشاره کرد که طی 24 ساعت گذشته حدود 10 میلیون‌تومان دیگر ارزان شده است و درحال حاضر به‌قیمت 365 میلیون‌تومان معامله می‌شود؛ گفتنی است این خودرو از ابتدای هفته تاکنون نزدیک به 20 میلیون‌تومان افت بها را تجربه کرده و در میان سایر خودروهای گروه پژو، مدل 206 تیپ 5 نیز طی 24 ساعت گذشته سه‌میلیون‌تومان ارزان شده و درحال حاضر 257 میلیون‌تومان قیمت دارد.

سایر خودروهای موجود در بازار اما از نوسانات قیمتی تا حدی در امان مانده‌اند؛ به‌طوری که پژو 2008 مدل 98 طی 24 ساعت گذشته روی قیمت 800 میلیون‌تومان ثابت مانده و مدل 99 این خودرو نیز در این مدت قیمت 890 میلیون‌تومان را تجربه کرده و پژو 206 تیپ 2 نیز طی 24 ساعت گذشته، روی قیمت 189 میلیون‌تومان ثابت مانده است.

خودروهای گروه پراید نیز کاهش قیمتی را در این مدت تجربه نکرده‌اند و به‌عنوان مثال پراید 111 در این مدت روی 124 میلیون‌تومان ثابت مانده و مدل 131 آن نیز طی 24 ساعت گذشته، روی قیمت 110 میلیون‌تومان ثابت مانده است و مدل‌های پراید 132 و سایپا وانت 151 این خودرو نیز به‌ترتیب 115 و 114 میلیون‌تومان قیمت خورده‌اند. در بین مدل‌های مونتاژی نیز می‌توان گفت نوسانات قیمتی به‌حداقل رسیده و به‌عنوان مثال خودرو سوزوکی گرندویتارا پس از نوسانات قیمتی که در هفته‌های گذشته تجربه کرد، در 24 ساعت گذشته روی قیمت 980 میلیون‌تومان ثابت مانده است.



نظرات