1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نماینده مجلس: جایگزینی قطعات چینی با قطعات ایرانی توسط ایران خودرو

نماینده مجلس: جایگزینی قطعات چینی با قطعات ایرانی توسط ایران خودرو

30 اردیبهشت 1400
  • 3

نماینده مردم مشهد در جلسه دیروز مجلس مدعی شد: شرکتی قطعات چینی را وارد و با نام و برچسب تولید داخل، تحویل ایران خودرو می دهد.

جواد کریمی قدوسی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از علیرضا رزم حسینی گفت: 4 سوال از وزیر صمت داشتم، تاریخ این دو سوال 8 مهر 1399 بود، یعنی همان روزی که وی از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد و قبل از ورود وزیر به وزارتخانه 4 سوال در کارتابل ایشان بود، البته این سوال‌ها  ناظر بر عملکرد وزارتخانه است.

وی ادامه داد:  یکی از بزرگترین علل سقوط بخشی از تولید و تعطیلی بیش از 40 هزار واحد صنعتی که سرمایه گذاران آنها را برپا کرده اند و مورد حمایت وزارت صمت نیز هستند، واردات بی رویه و قاچاق کالا است، در حوزه انتخابیه نمایندگان از واحدهای تولیدی بسیاری بازدید می کنند، نزدیک به یک دوم واحدهای صنعتی تعطیل شده اند.

وی افزود: اگر وزیر در اتاق خود بنشیند و خارج نشود، با مقایسه دو لیست تولید داخل و کالاهای وارداتی بدون نیاز به تجهیزات با صدور یک امضای طلایی می تواند از واردات بی رویه جلوگیری و از تولید داخل حمایت کند.

کریمی قدوسی در ادعایی گفت:  حسین فریدون با تقلید صدای رئیس جمهور در تماس تلفنی با گمرک بندر شهید رجایی خواستار صدور مجوز برخی اقلام دپو شده در این گمرک شد، این موضوع را در مجلس هشتم افشا کردم و مقام معظم رهبری از رئیس جمهور خواستار توضیحاتی در این زمینه شد. برخی کارشناسان در وزارتخانه صمت هستند که نقش وزیر را دارند و وزیر پادویی آنها را می کند. وزیر باید در مقابل اینگونه کارشناسان بایستد و از اختیارات قانونی خود استفاده کند تا تولیدکننده ای که کارگرانش بیکار شده اند، به چرخه تولید بازگردد.

وی در ادامه مدعی شد: از خط تولید قطعات ایران خودرو در مشهد بازدید کردم، خط تولیدی که در شرایط تحریمی وارد و با کیفیت بسیار بالایی تولید می کرد، این واحد تولیدی تعطیل شد زیرا در روبروی آن شرکتی قطعات چینی را وارد و با نام و برچسب تولید داخل، تحویل ایران خودرو می داد. دلیل افزایش قیمت خودرو، واردات قطعات است، اما ایران خودرو قطعات تولیدی از پیمانکاران ایرانی خود را تحویل نمی گیرد. با اراده وزیر می توان 6 ماهه از واردات بی رویه جلوگیری کرد، اما اجازه آن داده نمی شود.

منبع تسنیم


نظرات

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (30 اردیبهشت 1400 ساعت 22:30)

    اونوقت تواین مملکت بی در وپیکر که بهترین مامن دزدان است حتی یک نفر هم پیدا نمیشود که جلو این کارهارا بگیرد. راستی ما داریم به کجامیرویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    امیر امیر (1 خرداد 1400 ساعت 03:38)

    سلام و احترام
    خیلی خوبه اطلاع رسانی و نقد انجام میشه ولی بهتر به نظرم اینه که در آخر هر نقد؛ یک پیشنهاد هم داده بشه؛ بلکه به گوشی که باید برسه ؛ انشالاء برسه

  • امیر امیر (30 اردیبهشت 1400 ساعت 16:05)

    سلام و احترام
    تامین قطعات ایران خودرو بر عهده ی شرکت ساپکو است که می بایست استاندارد قطعات که به خط تولید وارد میشوند رو بررسی و تایید کنه. به نظرم قوانین باید به گونه ای در مجلس تصویب بشوند که چنانچه قطعه ای مشابه داخلی دارد؛ از واردات آن جلوگیری شود و شرکت های تولید کننده موظف به استخراج دانش فنی و بهینه سازی و توسعه ی محصولاتشان شوند.
    از طرفی می بایست نهادی نظارتی وجود داشته باشه از افراد متخصص و با ایمان که بدون جانب داری و قبول اوامر فرمایشی صحت این چرخه رو بررسی کنند و در نهایت چنانچه تخلفی صورت گرفت ؛ جریمه آن اولا به گونه ای باشد که صنعتگر یا شرکت دیگری نتواند ریسک این کار به راحتی قبول کند؛ ثانیا بعد از پروسه های قانونی به جد با این موارد بدون ملاحظه برخورد بشه. همچنین باید همواره صنعتگران دیگری برای تولید این قطعات به صورت رزرو آماده باشند تا در صورت رد صلاحیت تولید قطعه توسط یک صنعتگر؛ در کمترین زمان این کار به فرد شایسته دیگری واگذار شود. تا چرخه ی تولید هم از این کار خسارت کمتری ببیند.