1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کارشناس صنعت خودرو: ۲ خودروساز بزرگ کشور سهام خودشان را خریدند!!!

کارشناس صنعت خودرو: ۲ خودروساز بزرگ کشور سهام خودشان را خریدند!!!

7 خرداد 1400
  • 1

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: مشکلات صنعت خودروسازی به سه حوزه کلان برمی‌گردد که رابطه حاکمیت دولت با بنگاه و حاکمیت شرکتی، سیاست‌های صنعتی و همچنین فساد بنگاه‌های تولید کننده بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و نیازمند تحول است.

میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو در برنامه تلویزیونی پایش به تشریح مشکلات صنعت خودرو پرداخت و تصریح کرد: صنعت خودرو در چند دهه گذشته اتصال زیادی با فضای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی داشته و اصلاح این صنعت بدون اینکه بخواهد اتفاقات عمیق و مستمری در این سه حوزه رخ دهد امکان ندارد. 

وی به ترسیم راه دولت آینده در صنعت خودروسازی پرداخت و افزود: مشکلات صنعت خودروسازی به سه حوزه کلان برمی‌گردد که رابطه حاکمیت دولت با بنگاه و حاکمیت شرکتی، سیاست‌های صنعتی و همچنین فساد بنگاه‌های تولید کننده بخشی از آن را تشکیل می‌دهد و نیازمند تحول است. 

بیگی تاکید کرد: دولت با دارا بودن 14 درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم این شرکت را تعیین تکلیف می‌کند. 13 درصد سهام این شرکت خصولتی و 29 درصد توسط مردم خریداری شده است. مابقی سهام توسط یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو خریداری شده که چالش اصلی در این بخش است. این موضوع در شرکت سایپا هم اتفاق افتاده با این تفاسیر که 17.3 متعلق به دولت، 15.6 متعلق به شرکت های غیر دولتی است. 40 درصد سهام شرکت هم به مردم واگذار شده که البته سهام بالای یک درصد متعلق به یک شرکت نیست. مابقی سهم نیز توسط یکی از شرکتهای زیر مجموعه سایپا خریداری شده است. 

به گفته وی، فضای کشور یک فضای بسته برای تولید است و قطعه سازان تنها امکان همکاری با دو کمپانی خودروساز را دارند. هر چند این بازار نیز جذابیت هایی را برای آنها به دنبال دارد. 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به واگذار نشدن کل سهام به بخش خصوصی تاکید کرد: دولت آینده باید در این مسیر گام بردارد. 

وی با بیان اینکه تعرفه قیمت گذاری در قطعه سازی و خودروسازی طی سالهای گذشته هماهنگ نبوده گفت: حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در تصمیم گیری خودرو باعث شده تا تصمیم درستی از اتاق فکر این بخش بیرون نیاید. بررسی ها نشان می‌دهد قیمت قطعات گرانتر از قیمت کارخانه است که این موضوع زیان خودروساز را به دنبال دارد. 

بیگی با تاکید بر کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: همه مشکلات صنعت خودرو با افزایش قیمت حل نخواهد شد بلکه باید یک بسته سیاستی در نظر گرفته شود. 

منبع تسنیم



نظرات

  • امیر امیر (10 خرداد 1400 ساعت 10:20)

    سلام و احترام
    به نظرم؛ در صورت صحت این مطلب؛ مهمترین پیامد آن همسو شدن نقدینگی در جهت تولید کار حقیقی است.
    به نظرم؛ چنانچه سرمایه های بالقوه ( مثل سرمایه های راکد در ملک ؛ بانک و ... ) به سمت یک بنگاه تولیدی پویا هدایت شود؛ ضمن ایجاد اشتغال و درآمد پایدارتر ؛ به توسعه ی سایر صنایع ( چه بالا دستی و چه پایین دستی ) و همچنین به خلق واقعی درآمد می انجامد ( نه در آمد ناشی از واسطه گری ) و چنانچه بنگاه تولیدی پویا ملزم به تخصیص بخشی از درآمد حاصل صرفا در توسعه شود می تواند زمینه ی گسترش بنگاه تولیدی و سایر حوزه ها ( مهمترین آن اشتغال نیروی متخصص و در نتیجه تدوین دانش فنی بومی ) ختم بشود. البته به نظرم؛ نیاز رصد دستگاه های بازرسی تخصصی به این چرخه ضروری و بیش از پیش لازم الاجراست.
    اینکه یک بنگاه تولیدی ؛ خود اقدام به خرید سهام عرضه شده اش می کند به نظرم نشان گر پویا بودن اون بنگاه تولیدی دارد.