1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چگونه می توان تخفیف بیمه شخص ثالث را منتقل کرد؟

چگونه می توان تخفیف بیمه شخص ثالث را منتقل کرد؟

31 خرداد 1400
  • 1

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مخصوصا برای کسانی‌ که قوانین را رعایت کرده‌ و در صورت بروز تصادفی که مقصر بوده‌اند پرداخت هزینه خسارت را شخصا بر عهده گرفته‌اند، در زمان فروش خودروی قدیمی و خرید اتومبیل جدید بسیار اهمیت دارد.

با تغییر قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث و ثبت تخفیفات این بیمه به نام فرد به جای خودرو مشکلات و پرسش های فراوانی را برای مالکان خودرو به وجود آورده است و باعث شده است که بسیاری از مالکان برای خرید بیمه شخص ثالث جدید مجبور به پرداخت کل حق بیمه بدون داشتن هیچ تخفیفی بشوند و نارضایتی بسیاری را به همراه داشته است.

بنابر اعلام بیمه بازار، با توجه به تغییرات قانون درخصوص بیمه، نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به افراد یا خودروی جدید، یکی از چالش‌های مهم مالکان خودرو است. در ادامه قصد داریم تا به این سوال شما به‌صورت کامل پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

 

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث

قبل از بررسی شرایط اتقال بیمه شخص ثالث، لازم است تا درخصوص قانون مربوط به این مبحث بیشتر بدانیم. شورای نگهبان در سال ۱۳۹۶ قانونی با عنوان "اصلاح قانون بیمه شخص ثالث" را تصویب کرد. قانون اولیه بیمه شخص ثالث در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسیده بود.

قانون مذکور بر راننده محور بودن بیمه شخص ثالث تاکید دارد. بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، تخفیفات این بیمه‌ مربوط به راننده بوده و در صورت فروش خودرو، قابلیت انتقال به خودروی جدید را دارد. علاوه بر انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید،  بیمه گذار قادر به انتقال تخفیفات بیمه نامه به یکی از بستگان درجه اول خود است.

با انتقال بیمه شخص ثالث، مالکان می‌توانند تخفیف‌های‌ خود را به اتومبیل جدید خود منتقل کنند. از این رو هنگام تمدید بیمه شخص ثالث، در مقایسه با شرایط بدون تخفیف، فرد هزینه بسیار کمتری را پرداخته و از سال دوم به بعد، هر سال ۵ درصد به تخفیف بیمه آنها افزوده می‌شود.

بنابر آنچه در سایت بیمه بازار عنوان شده است: بیمه شخص ثالث کسی که تصادف نکرده یا اگر هم حادثه‌ای برایش پیش آمده از بیمه خسارت نگرفته، در سال چهاردهم ۷۰ درصد تخفیف دارد.

کاهش تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث نیز برای دریافت خسارت‌های مالی با تکرار یک‌بار، دوبار، سه‌بار و بیشتر به‌ترتیب برابر ۲۰، ۳۰ و ۴۰ درصد و برای خسارات جانی با تکرار یک‌بار، دوبار، سه‌بار و بیشتر به‌ترتیب برابر ۳۰، ۷۰ و ۱۰۰ درصد خواهد بود.

در سال 1399، انتقال سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث فقط درصورت کاربری یکسان دو خودرو قابل انتقال بود. اما با تغییر این قانون در سال ۱۴۰۰، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث پیش از انقضای اعتبار آن تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او امکان‌پذیر است.

 "پس باید به صراحت اعلام کنیم امکان انتقال بیمه شخص ثالث به خریدار خودرو دیگر در صورتی‌که او شخصی از میان همسر، پدر، مادر و فرزندانِ فروشنده نباشد، وجود ندارد. البته در صورت فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده نیز ۳ شرط زیر برقرار هستند." سه شرط لازم برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث عبارتند از:

 

هر دو خودرو موردنظر می‌بایست کاربری یکسانی داشته باشند. به‌عنوان مثال انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث کامیون به سواری امکان‌پذیر نیست.

انتقال قطعی سند مالکیت صورت گرفته و معامله در قالب وکالت‌نامه (کاری، بلاعزل، تعویض پلاک و …) و قول‌نامه انجام نشده باشد.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث طی فرآیندهای قانونی صدور سند قطعی جدید انجام شود.

طبق قانون جدید در سال 1400، اگر فردی تخفیف بیمه خود را به شخصی خارج از دایره افراد گفته شده در بالا انتقال دهد مجرم شناخته خواهد شد.

 

نکات ضروری برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

1. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث می‌بایست به‌طور کامل انجام شود. امکان انتقال بخشی از بیمه امکان‌پذیر نیست.

2. در صورت فرارسیدن زمان تمدید بیمه شخص ثالث خودرو، می‌توان تخفیف را به خودروی جدید انتقال داد.

3. نمی‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به فرزندانی که هنوز به سن هجده سال تمام نرسیده‌اند، انتقال داد.

4. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، پس از سررسید انقضای بیمه ثالث صادر شده از سوی کارخانه (معمولا یک‌سال)، امکان‌پذیر است.

5. تخفیف‌ بیمه شخص ثالث منتقل شده به خودروی جدید، قابلیت جمع شدن با تخفیف‌های موجود در بیمه‌نامه خودروی مقصد را ندارد.

6. تنها در صورت انتقال سند قطعی، انتقال تخفیف‌های بیمه شخص ثالث امکان‌پذیر است؛ و خودروهایی که به‌صورت قولنامه‌ای یا وکالتی، به فروش رسیده‌اند، امکان انتقال تخفیف بیمه‌ وجود ندارد.

7. فروشنده و مالک خودرو از لحاظ زمانی، محدودیتی برای انتقال تخفیف‌ها ندارد.

8. پس از فوت مالک خودرو، ورثه یا نماینده قانونی وراث می‌تواند اقدامات لازم را جهت انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث انجام دهد.

9. در صورتی که خودروی خود را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید را ندارید، با دریافت گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث، می توانید تا زمان خرید خودروی دیگر تخفیف بیمه خود را محفوظ نگه دارید.

به نقل از بیمه بازار برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث بهتر است:

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مخصوصا اگر مدت طولانی است که تجمیع شده است، امکانی است که هرگز پیشنهاد نمی‌کنیم با فروش خودرو آن‌ را از دست بدهید.

همچنین با توجه به جزئیات و ریزه‌کاری‌های قانونی توصیه می‌شود پیش از فروش خودرو و انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، حتما از مشاوره‌های شرکت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند و برخوردار از سایت‌های ثبت‌شده هستند، بهره بگیرید.

در پایان اگر احساس می‌کنید موضوعی در سابقه بیمه‌ای خودروی شما وجود دارد که می‌تواند مانع از انتقال آن براساس قوانین جدید شود، حتما پیش از هر اقدامی از مشاوره افراد آگاه کمک بگیرید تا امکان تخفیفی که برای شما فراهم شده از میان نرود. در خاتمه فراموش نکنید انواع بیمه را می‌توانید در سایت بیمه بازار بصورت آنلاین خریداری کنید.

منبع ایسنا


نظرات

  • رضا رضا (31 خرداد 1400 ساعت 11:00)

    همش دروغ - وانت پراید از برادرم خریدم چهار سال تخفیف داشت موقع بیمه تمام تخفیف از بین رفت و برای بیمه سه میلیون و صد هزار تومان از من گرفتن . خسته نشدین از این همه دروغ